1. bizblog
  2. Biznes

Coca-Cola HBC pokazuje młodym Polakom, jak szukać pracy. Nadstawiłem uszu, padła jedna bardzo ważna rada

Lokowanie produktu

Coca-Cola HBC ruszyła z kolejną edycją programu #YouthEmpowered, który ma pomóc młodym ludziom odnaleźć się na rynku pracy. Webinar, który zainaugurował tegoroczną odsłonę, zgromadził ponad 5000 uczestników z Polski i krajów bałtyckich W programie było wiele ciekawych punktów. Mnie osobiście najbardziej ujęły słowa dyrektora generalnego firmy. Dlaczego? Bo Jaak Mikkel unikał prostych odpowiedzi, wskazując jednocześnie, co jego zdaniem powinno determinować wybory zawodowe. I tak – dodał – błędy w tych decyzjach są całkowicie naturalne, nie ma w nich nic złego. Program #YouthEmpowered może pomóc ich uniknąć.

18.10.2022
8:00
Coca-Cola HBC pokazuje młodym Polakom, jak szukać pracy. Nadstawiłem uszu, padła jedna bardzo ważna rada

Rozpoczynanie kariery zawodowej w dzisiejszych czasach wbrew pozorom wcale nie musi być prostsze niż w przeszłości. Mnogość dostępnych opcji sprawia, że uczestnicy rynku pracy mają prawo czuć się przytłoczeni, szczególnie w chwili podejmowania pierwszych decyzji. Tym bardziej, że wyobrażenia o idealnej pracy może mijać się z rzeczywistością.

Myślę, że między innymi dlatego młodzi ludzie czują dzisiaj duży głód wiedzy. SW Research na zlecenie Coca-Cola HBC Polska przeprowadziło badanie, z którego wynikło, że 86 proc. ankietowanych chciałoby spotkać się z kimś, kto jest praktykiem w swojej dziedzinie. Dlaczego? Łatwo się tego domyślić – taka osoba może przecież opowiedzieć o przygotowaniu do zawodu, najbardziej użytecznych kompetencjach i trudnościach, na jakie można natrafić w trakcie rekrutacji jak i samej pracy.

Coca-Cola HBC podchodzi do tematu szukania pracy właśnie od takiej praktycznej strony. Tegoroczne wydarzenie odbywało się w czterech krajach jednocześnie. Poza polską młodzieżą, z rad doświadczonych praktyków korzystali również Estończycy, Litwini i Łotysze. Spotkanie rozpoczęło się od osobistego wystąpienia Jaaka Mikkela, dyrektora generalnego Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie.

Po przemowie skierowanej do wszystkich uczestników transmisja została podzielona według lokalizacji. Polską część prowadził znany influencer Karol Paciorek.

Jak szukać pracy? Kilka rad od doświadczonego praktyka

W swoim wystąpieniu Jaak Mikkel wspominał, że sam po ukończeniu liceum stanął na rozdrożu i nie wiedział, w jakim kierunku popchnąć karierę zawodową. Początkowo zabrał się za studiowanie szwedzkiego, ale w końcu porzucił ten pomysł. Eksperymentował, zmieniał prace i w końcu znalazł zatrudnienie w firmie, który mieścił się… naprzeciwko siedziby Coca-Cola.

Jaak Mikkel dodał, że jego zdaniem mylenie się w trakcie swojej drogi zawodowej jest całkowicie w porządku. Przynajmniej tak długo, jak podążamy za sercem i pasją, i nie podejmujemy decyzji na podstawie cudzych oczekiwań. Jak stwierdził, nie ma jednej uniwersalnej recepty na sukces.

Dyrektor Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie wskazał też, co jego zdaniem jest najważniejsze w procesie rozwoju zawodowego. Chodzi o… umiejętność pracy z innymi ludźmi.

#YouthEmpowered to jeden z kluczowych programów społecznych, który realizujemy w ramach misji zrównoważonego rozwoju. Doskonale rozumiemy wagę decyzji, jaką jest wybór ścieżki zawodowej i wyzwania związane z pierwszymi krokami na drodze do sukcesu. Chcemy wspierać w tym młodzież, dlatego dzielimy się naszymi kompetencjami. Mamy nadzieję, że spotkania realizowane w ramach programu pomogą młodym zidentyfikować swoje mocne strony i w efekcie wykorzystać swój potencjał w najlepszy możliwy sposób – podsumował Jaak Mikkel.

 class="wp-image-1941460"

Swoimi spostrzeżeniami w trakcie webinaru, na lokalnej, polskiej scenie, podzieliła się również Aleksandra Przegalińska. Prorektor Akademii Leona Koźminskiego i jedna z największych ekspertek od sztucznej inteligencji w naszym kraju podjęła wątek wykorzystania technologii w pracy. Co można było wynieść z jej słów? Na przykład to, że kierowanie się w wyborach tym, czy dany zawód ulegnie automatyzacji może być zwodnicze. Gdy w trakcie głosowania na żywo studenci wskazali programistę jako jeden z kierunków przyszłości prof. Przegalińska szybko odparła, że maszyny coraz częściej będą programować inne maszyny. Nie jest to więc jej zdaniem takie oczywiste.

Techniczną stroną szukania zatrudnienia zajęła się za to Aleksandra Wesołowska-Sieja z Praca.pl. Menedżerka PR serwisu rekrutacyjnego radziła, by strony z ofertami pracy traktować jak platformy zakupowe i szukać swoich wymarzonych ofert po słowach kluczowych.

Ekspertka zwróciła także uwagę na istotne niuanse zawarte w ofertach. Przykłady? Firmy mogą oferować umowę na zastępstwo tymczasowe, widełki płacowe okazują się czasem bardzo szerokie, a zakres obowiązków wpisany w stanowisko wykracza czasami poza standardowy zakres wymagań.

Spotkanie zakończyła motywacyjna mowa założyciela firmy Pszczelarium.pl, która dba o ule umieszczone na dachach warszawskich wieżowców. Jeszcze kilka lat temu Kamil Baj pracował na etacie właśnie w jednym z takich budynków. Dzisiaj deklaruje, że praca w korporacji dała mu umiejętności potrzebne, by rozwijać własny biznes. Co jak się zastanowić, było ładną puentą do tezy Jaaka Mikkela.

#YouthEmpowered 2022 wystartował

Webinar był tylko wstępem do właściwej części programu #YouthEmpowered. Uczniowie i studenci będą mieli okazję spotkać się z mentorami wyłonionymi z różnych działów Coca-Cola HBC m.in. z produkcji, finansów, logistyki, prawa, marketingu i komunikacji.

Ale to nie wszystko. Koncern wraz z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości planuje także warsztaty z zewnętrznymi ekspertami, a materiały, które powstaną w trakcie ich trwania będą dostępne w języku polskim i ukraińskim po zalogowaniu na stronie programu Moje Finanse.

Celem współpracy Fundacji i Coca-Cola HBC Polska jest przygotowanie młodzieży do świadomych wyborów zawodowych oraz umożliwienie im zdobycia praktycznej wiedzy i umiejętności ułatwiających realizację planów zawodowych. Cieszymy się, że tak wiele osób chce skorzystać z oferowanych przez nas możliwości - mówi Małgorzata Sobkowicz, prezes Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.

Coca-Cola HBC ma ambicje, by do 2025 roku wesprzeć w poszukiwaniu pracy milion młodych osób. Do tej pory z inicjatywy skorzystało tylko w Polsce już ponad 140 000 tysięcy młodych ludzi. Miejmy nadzieję, że program zaowocuje wieloma trafnymi decyzjami dotyczącymi kariery. Bo jakby nie patrzeć spełniony pracownik to zadowolony i szczęśliwy pracownik. Zarówno w wymiarze zawodowym jak i prywatnym.

* Materiał powstał we współpracy z Coca-Cola HBC

Lokowanie produktu
Najnowsze