Rząd obiecał miliardy złotych na nowe drogi. Większość jest już w realizacji

Premier Mateusz Morawiecki poinformował o zwiększeniu wydatków programu budowy dróg krajowych o przeszło 21 mld zł. I pokazał mapę nowych dróg, które powstaną dzięki temu wsparciu. Sprawdziliśmy: większość z nich była już wcześniej zaplanowana.

Szef rządu z dumą przekazał, że rząd zdecydował o zwiększeniu budżetu Programu Budowy Dróg Krajowych. O 21 mld zł. Szef rządu przekonywał na konferencji prasowej, że te środki udało się wygospodarować wyłącznie dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego. 

Bizblog.pl poleca

Za tym programem idą też przecież nowe miejsca pracy i też nowe inwestycje w powiatach

– stwierdził premier.

Ilustracją tego inwestycyjnego skrętu rządu była mapa Polski, na którą naniesiono lokalizację dróg, które dzięki owym nowym miliardom powstaną. A, że ten obraz wydał nam się łudząco podobny do tego kreślonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w styczniu – postanowiliśmy sprawdzić.

Budowa dróg: stare plany za nowe miliardy

Premier Morawiecki na drogowej mapie Polski zaprezentował 14 propozycji, które będą „w najbliższych latach realizowane”. Chodzi o następujące drogi:

Droga ekspresowa S6, w tym:

  • budowa obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej: 31,7 km, ok. 2,2 mld zł
  • budowa drogi na odcinku Lębork – Bożepole Wielkie (dk 6): 22 km, ok. 1,4 mld zł
  • budowa drogi Koszalin – Słupsk: 46,2 km, ok. 2,6 mld zł
  • budowa drogi Słupsk – Lębork: 49,6 km, ok. 2,9 mld zł

Łącznie na budowę S6 ma pójść około 9 mld zł. Rozpoczęcie inwestycji ma nastąpić w 2022 r.

Droga ekspresowa S10

Na budowę odcinka o długości 50,4 km między Toruniem a Bydgoszczą (wraz z węzłem Toruń Południe) pójdzie dodatkowo ok. 2,8 mld zł. Rozpoczęcie tej inwestycji ma nastąpić w 2023 r.

Drogi ekspresowe S8 i S5

Na budowę drogi S8 na odcinku 74,5 km między Wrocławiem a Kłodzkiem ma zostać przeznaczone dodatkowe 2,8 mld zł.

Z kolei na pobliską ekspresówkę S5 na 50-kilometrowym odcinku Sobótka – Bolków pójdą dodatkowe 2 mld zł.

Droga ekspresowa S19 i droga krajowa 75

Na budowę drogi S19 między Rzeszowem a Barwinkiem na liczącym 74,9 km odcinku Babica – Barwinek zostanie przeznaczone o 800 mln zł więcej.

Budowa drogi krajowej nr 75 między Brzeskiem a Nowym Sączem (długość: 47,7 km) pochłonie dodatkowe 1,7 mld zł.

Pozostałe drogi

  • Budowa drogi S74 Przełom/Mniów – Kielce, 21,3 km, więcej o 968 mln zł
  • Budowa drogi S19 odc. Lublin – Lubartów, 23,8 km, więcej o 441 mln zł
  • Budowa drogi S19 Białystok – Lubartów, odc. Choroszcz – Ploski – Chlebczyn, 128 km, więcej o 356 mln zł
  • Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście, 33 km, więcej o 300 mln zł
  • S52 północna obwodnica Krakowa: 14,5 km, więcej o 160 mln zł
  • Budowa obwodnicy Łochowa: 8,2 km, więcej o 103 mln zł.
  • Budowa drogi S7 Gdańsk – Warszawa, odc. Płońsk  – Czosnów: 34,6 km, więcej o 87 mln zł.
  • Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki): 8,5 km, więcej o 21 mln zł.

Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że to całkiem nowe drogowe otwarcie rządu. Na najnowszej mapie znaleźć można stare propozycje, które w niektórych przypadkach zresztą są już realizowane. Tak przynajmniej informuje strona GDDKiA – o obwodnicy Krakowa S52, drodze S1, czy drodze S5.

Ekspresówka S5 znalazła się nawet w planach GDDKiA już we wrześniu 2019 r. – po rozporządzeniu premiera w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. A np. budowa obwodnicy Łochowa (DK nr 72) była już zawarta w programie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Z kolei przetarg na projekt i budowę drogi S3 między Troszynem a Świnoujściem ogłoszono na początku grudnia ubiegłego roku.

Jeżeli chodzi o drogę między Wrocławiem a Kłodzkiem (S8), to umowę na prace projektowe związane z jej rozbudową podpisano jeszcze w grudniu 2016 r. 

Odgrzewany kotlet nr 2: obwodnice

Przedstawiając bogatszy o 21 mld zł Program Budowy Dróg Krajowych, premier Morawiecki nie koncentrował się ani na kosztach poszczególnych inwestycji drogowych, ani na ramach czasowych, w jakich miałyby być realizowane. Dla szefa rządu najważniejszym przesłaniem było to, że jego zdaniem dzięki temu będą powstawały nowe miejsca pracy.

Nowe drogi pobudzą też – przekonywał premier – samorządowców do inwestycji. Mateusz Morawiecki zdradził jeszcze, że oprócz samych dróg rząd chce też wybudować 100 nowych obwodnicy. Ale i w tym też nie ma nic nowego, bo taki program rząd ogłosił już w lutym. Wart 28 mld zł ma być realizowany w latach 2020-2030.