Branża fitness szoruje po dnie. Organizatorzy imprez razem z nimi. Potrzeba siedmiu lat na odbudowę biznesów

Branża eventowa odpowiada za 1,5 proc. polskiego PKB, jednak jej obecna sytuacja jest kiepska. Jak wynika z najnowszej analizy KRS ponad 62 proc. działalności znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja branży fitness, w której mniejsze lub większe problemy finansowe ma niemal 80 proc. firm.

W Polsce działa obecnie niemal 5 tys. firm zajmujących się organizacją targów, wystaw i kongresów oraz blisko 34 tys. traktujących organizację spotkań i eventów jako wspomagającą ich główną działalność – wynika z nowej analizy KRS przeprowadzonej przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet.

W latach poprzedzających pandemię rynek ten rósł w średnim tempie 15-16 proc. rocznie, jednak w 2020 r. nastąpiło gwałtowne wyhamowanie – w 2021 r. było to zaledwie 2 proc.

Bizblog.pl poleca

Tylko co trzecia firma w branży eventowej znajduje się w dobrej sytuacji finansowej

W Polsce średnio każdego roku organizowanych jest od 6 do 8 tys. imprez takich jak koncerty, eventy i wszelkiego rodzaju festyny. Wartość tego sektora to około 3 mld złotych, a branża eventowa odpowiada za 1,5 proc. polskiego PKB.

Odwoływanie imprez w związku z pandemicznymi obostrzeniami podkopało jej sytuację finansową – obecnie w dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej znajduje się niecałe 38 proc. firm z tego sektora, a ponad 62 proc. – w słabej lub złej. 

Instytucje kulturalne dobrze przetrwały pandemię

W 2020 r. przychody firm eventowych spadły o 78 proc. Wiele firm nie miało jednak zamiaru się poddawać i zdecydowała się na organizację wydarzeń w formie zdalnej, chociaż ich liczba była oczywiście zdecydowanie mniejsza niż przed pandemią

– mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Na działania online przestawiła się również kultura. W Polsce pierwszy spektakl z wykorzystaniem streamingu wystawił poznański Teatr Nowy już 12 marca 2020 r., a na kolejne instytucje nie trzeba było długo czekać.

W sumie aż 89 proc. teatrów i instytucji muzycznych udostępniło spektakle w tej formie. Polacy raczej nie zaczęli preferować kultury online, jeśli mają możliwość korzystania z niej na żywo, ale z pewnością pozwoliła im ona na odkrycie miejsc i dzieł, które wcześniej nie były dla nich dostępne.

Co więcej, pandemia zwróciła uwagę na to, że kultura jest istotna i może jej zacząć brakować.

Możliwości wsparcia procesu udostępniania kultury w Internecie są coraz większe i na pewno jest to pole, w które warto zainwestować – zwłaszcza że publiczności, jaką można zgromadzić przed ekranem laptopa, nie pomieści żadna sala kinowa, teatralna czy muzyczna.

Liczbę działalności kulturalnych działających w Polsce szacuje się na blisko 26,5 tys. Ich kondycja finansowa prezentuje się nieźle – w ocenie Dun & Bradstreet aż 55,5 proc. jest w dobrej sytuacji finansowej, a 37,5 proc. w słabej. W bardzo złej kondycji finansowej jest niecałe 5 proc. podmiotów, a w bardzo dobrej 2 proc. 

Prawie 80 proc. firm z branży fitness ma problemy finansowe

W ostatnich latach przyhamował też mocno wzrost branży fitness. W ciągu ostatniego roku liczba działających w niej firm w KRS wzrosła tylko o 2,5 proc. i obecnie wynosi prawie 3 tys. zarejestrowanych podmiotów, dysponujących ok. 4 tys. lokali. Polski rynek fitness jest rozdrobniony – poza kilkoma większymi graczami funkcjonuje wiele mikrosieci.

Cyfrowa rewolucja nie ominęła również tego rynku  

– dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

W trakcie lockdownu i później odbywały się treningi na żywo prowadzone na platformach streamingowych, udostępniano liczne nagrane wcześniej materiały, trenerzy prowadzili ćwiczenia indywidualne i grupowe przez aplikacje takie jak Skype, Zoom czy ClickMeeting.

Fitnessowe kanały, platformy, aplikacje mobilne umożliwiające regularne śledzenie postępów oraz interakcję z innymi ćwiczącymi przy wykorzystaniu technologii VR to przyszłość tej branży. Na razie jednak wciąż klienci chcą ćwiczyć poza domem. Treningi online nawet w dobie pandemii stanowiły mniej niż 1 proc. obrotów firm.

Przewiduje się, że ten sektor będzie potrzebował 5-7 lat, by odbudować się po pandemii. Zobaczymy, czy technologia pozwoli przyspieszyć ten proces.

W branży fitness zaledwie niecałe 16 proc. firm znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, a nieco ponad 4 proc. w bardzo dobrej. Niemal 80 proc. podmiotów ma kłopoty finansowe – 63 proc. jest w słabej sytuacji a aż 16,4 proc. w bardzo złej.

W najnowszym e-booku „Jak pandemia zmieniła rynek? Transformacja cyfrowa w wybranych branżach” przygotowanym przez ekspertów z branży eCommerce można zapoznać się z analizą sytuacji branż najbardziej zmienionych przez pandemię, szczególnie w zakresie transformacji cyfrowej. Eksperci wskazują również trendy, które będą kształtować sytuację i rynek w najbliższych latach.