Polska skarbówka i COVID-19 za słabe na Biedronkę. W Lizbonie zapanowała euforia

Pandemia? Podatki w Polsce? Biedronki nic się nie ima, więc akcje Jeronimo Martins wystrzeliły w czwartek do najwyższego poziomu od dziewięciu miesięcy.

Akcje właściciela Biedronki na czwartkowym otwarciu w Lizbonie wzrosły o 6,23 proc. do 15,05 euro., najwyżej od połowy lipca 2020 r.

Źródło: Stooq.pl

Powód: Biedronki nie ima się epidemia ani nowe podatki wprowadzone w Polsce.

Źródło: Jeronimo Martins

Przychody całego Jeronimo Martins wzrosły w pierwszym kwartale 2020 roku o 1,5 proc. do 4,786 mld euro, a EBITDA o 4 proc. do 322 mln euro. Grupa podała, że marża EBITDA była o 0,1 p.proc. wyższa niż przed rokiem i wyniosła 6,7 proc.

Bizblog.pl poleca

JM zainwestuje w Biedronkę 420 mln euro

Przychody Biedronki zwiększyły się o 3,9 proc. do 3,4 mld euro, ale jeśli wynik przeliczymy na złote, to okaże się, że wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 9,2 proc. Sprzedaż like-for-like, w tych samych placówkach, co przed rokiem, zwiększyła się o o 6,5 proc. EBITDA Biedronki wzrosła o 3,1 proc. I wyniosła 286 mln euro, a marża wyniosła 8,4 proc. wobec 8,5 proc. rok wcześniej.

Źródło: Jeronimo Martins

Wydatki inwestycyjne (CAPEX) Jeronimo Martins wyniosły w pierwszym kwartale 78 mln euro i były 12 mln euro niższe niż przed rokiem.

W całym 2021 r. Portugalczycy zamierzają wydać na inwestycje 700 mln euro, z czego 60 proc. na rozwój Biedronki. Sieci przybędzie do końca roku 100 nowych sklepów, z czego połowę stanowić będą mniejsze placówki, a modernizację przejdzie 300 sklepów.

Polskie podatki niestraszne Biedronce

Jeronimo Martins spodziewa się, że podobnie jak w 2020 roku wśród wszystkich rynków grupy krajowa konsumpcja prywatna będzie najmocniejsza w Polsce, a ceny żywności pomimo wpływu podatku handlowego i opłaty cukrowej nie powinny mocno wzrosnąć. Na tej podstawie sieć spodziewa się utrzymania marży operacyjnej Biedronki na podobnym poziomie jak w 2020 r.

Portugalczycy zapowiadają, że nadal zamierzają konkurować na polskim rynku niskimi cenami, ale oferta ma ewoluować, tak by napędzać wzrost sprzedaży.

Nasza największa firma będzie nadal realizować projekty zwiększające efektywność sklepów i logistyki. Te projekty pozwolą Biedronce wykorzystać dalsze możliwości rozwoju. Elastyczność opracowana w odpowiedzi na pandemię pomoże chronić rentowność w 2021 r., pomimo niskiej inflacji żywności i wprowadzenia podatku wyrównawczego w styczniu

czytamy w środowym raporcie JM.

Pod koniec marca Biedronka miała w Polsce 3130 sklepów, o 120 więcej niż rok wcześniej.