Ile dziś kosztuje podróżowanie autostradami w Polsce? Wszystkie stawki w pigułce

Autostrady w Polsce są tanie czy drogie? To zależy, gdzie spojrzeć. Mamy już prawie 1,7 tys. kilometrów takich dróg, z czego wiele jest darmowych, ale blisko 40 proc. jest objętych opłatami. Wysokość myta potrafi jednak różnić się w olbrzymim stopniu.

Poruszanie się samochodami o masie do 3,5 t jest w większości bezpłatne na ponad 4,16 tys. km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Dotyczy to wszystkich dróg ekspresowych oraz 966 km spośród 1694 km polskich autostrad. Na pozostałych blisko 728 km przejazd pojazdami poniżej 3,5 tony nie jest już darmowy.

Niebawem wszystkie autostrady w Polsce mają być płatne. Dziś na A1, A2 oraz A4 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z koncesjonariuszami pobierają od kierowców różne opłaty, które najczęściej zależą od kategorii pojazdu i przejechanej nim trasy.

A1

Obecnie na A1 płatny jest odcinek koncesyjny między miejscowością Rusocin a Nową Wsią. Ma on ok. 152 km i zarządzany jest przez Gdańsk Transport Company.

Oprócz tradycyjnych bramek na A1 działa automatyczny system płatności AmberGO. Zarejestrowani w nim kierowcy mogą przejeżdżać przez bramkę bez zatrzymywania się. Przy wjeździe kamera odczytuje numer rejestracyjny samochodu, a przy zjeździe pobiera poprzez konto użytkownika opłatę.

Po zaledwie pół roku funkcjonowania AmberGO zarejestrowanych zostało prawie 200 tys. pojazdów.

Aby skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy zainstalować w telefonie jedną z dwóch aplikacji płatniczych: SkyCash albo Autopay. Dostęp do tej drugiej zapewniają także apki Banku Millennium i EnveloBank.

Jeśli chodzi o stawki to na A1 to wahają się one pomiędzy 0,16 zł/km, a 1,60 zł/km (bez VAT-u) w zależności od kategorii pojazdu. Należność za pokonaną trasę pobierana jest w jednej z dwunastu punktów – specjalnych stacji lub pasów poboru opłat.

A2

Na autostradzie A2 płatny jest odcinek Świecko – Konin, a także Konin – Stryków.

Stawki na pierwszym z nich ustalają koncesjonariusze Autostrada Wielkopolska oraz Autostrada Wielkopolska II (ceny na trasie Świecko – Nowy Tomyśl różnią się od tych z fragmentu od Nowego Tomyśla do Konina), na drugim zaś – GDDKiA.

W obu przypadkach – tak samo, jak na A1 – obowiązuje podział stawek w zależności od kategorii pojazdów.

  • Autostrada A2 – Świecko – Konin

Opłaty odbywają się tu przy zjeździe z trasy (w przypadku odcinka Nowy Tomyśl – Konin przy wjeździe na trasę), w tradycyjnych bramkach i z użyciem poboru manualnego.

Cennik przestawia się następująco:

Motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach:

Świecko – Nowy Tomyśl – 0,20 zł/km
Nowy Tomyśl – Konin – 0,44 zł/km

Pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz pojazdy samochodowe z przyczepami:

Świecko – Nowy Tomyśl – 0,46 zł/km
Nowy Tomyśl – Konin – 0,66 zł/km

Pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami:

Świecko – Nowy Tomyśl – 0,46 zł/km
Nowy Tomyśl – Konin – 1 zł/km

Pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach i więcej z przyczepami:

Świecko – Nowy Tomyśl – 0,46 zł/km
Nowy Tomyśl – Konin – 1,54 zł/km

Pojazdy nienormatywne:

Świecko – Nowy Tomyśl – 0,46 zł/km
Nowy Tomyśl – Konin – 4,44 zł/km

  • Autostrada A2 – Konin – Stryków  

Z kolei na odcinku autostrady zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad obowiązują dwie możliwe metody dokonywania płatności – elektroniczna, przy użyciu systemu viaTOLL oraz manualna, pobierając tradycyjny bilet.

ViaTOLL wykorzystuje specjalne urządzenia pokładowe viaBox i viaAuto do zdalnego pomiaru pokonanej trasy i dokonywania opłaty z pomocą założonego konta.

Stawki tu już jednakowe dla całego odcinka, jednak różnią się w zależności od kategorii pojazdu (dla cięższych od 3,5 t zależą jeszcze od klasy emisji spalin EURO):

Kategoria 1 (motocykle) – 0,05 zł/km

Kategoria 2 (pojazdy samochodowe o masie nieprzekraczającej 3,5 tony) – 0,10 zł/km

Źródło: viaTOLL
Źródło: GDDKiA

A4

Jadąc autostradą A4 jesteśmy zobowiązani do opłat na odcinku Katowice – Kraków oraz Bielany Wrocławskie – Sośnica.

Na pierwszym z płatnych fragmentów koncesjonariusz, Stalexport Autostrada Małopolska, w drugim przypadku – GDDKiA. Podobnie jak w przypadku autostrady A2, obowiązują tu z tego tytułu drobne różnice.

  • Autostrada A4 – Katowice – Kraków

Odcinek ten biegnie dokładnie między miejscowościami Mysłowice i Balice. Przy wjeździe na trasę (na Placu Poboru Opłat) pobiera się od kierowców połowę opłaty za przejazd. Po przejechaniu jej do samego końca przy bramce pobierana jest druga połowa.

Stawka jest mniejsza w przypadku płatności automatycznych i elektronicznych.

Z tego powodu jest to jedyny odcinek autostradowy w Polsce, na którym nie ma opłaty zł/km – zależy ona jedynie od kategorii pojazdu i wyboru metody płatności, których występuje tu kilka.

Droższa opcja (z pierwszej kolumny tabeli) dotyczy opłat dokonywanych z pomocą:

  • kart bankowych lub flotowych i paliwowych: VISA, Mastercard, Maestro; PKN ORLEN, ROUTEX (Aral, BP, Eni, Statoil), UTA, SHELL, DKV, Lotos Biznes, E100
  • gotówki

Tańsza opcja (z drugiej kolumny tabeli) dotyczy opłat dokonywanych z pomocą:

Od 1 października stawki za samochody osobowe wzrosną – na każdym z punktów poboru opłat zapłacimy 12 zł zamiast 10 zł. Stawka preferencyjna za płatność automatyczną wzrośnie z 7 zł do 8 zł.

Podwyżki na A4. GDDKiA: przemyślcie to jeszcze, źle to policzyliście, no i koronawirus
  • Autostrada A4 – Sośnica – Bielany Wrocławskie

Ten zarządzany przez GDDKiA odcinek – tak samo jak Konin – Stryków na A2 – obsługiwany jest przez viaTOLL i różni się od niego jedynie tym, że od węzła Kleszczów do węzła Sośnica przejazd motocyklami i samochodami o masie niższej od 3,5 t jest darmowy.

Reszta stawek jest identyczna, więc pojazdy kategorii 1 płacą 0,05 zł/km, a pojazdy kategorii 2 – 0,10 zł/km.

Źródło: viaTOLL