Antyszczepionkowcy uderzają w restauracje. To już regularna wojna, w której zaraz będą ofiary

Podział na zaszczepionych i niezaszczepionych staje się źródłem coraz ostrzejszej wojny ideologicznej, w której coraz częściej obrywają i tak już poturbowane lockdownami restauracje. Wpuszczają tylko zaszczepionych? Hejt! Wpuszczają antyszczepionkowców? Hejt! Serwisy z recenzjami robią, co mogą, żeby bronić się przed zorganizowanymi akcjami trolli, ale będzie tylko gorzej.

„Wirusa już nie ma, już nie trzeba się jego bać” – te kultowe słowa premiera sprzed wielu miesięcy znów jakby stają się aktualne. Przynajmniej takie mam wrażenie, kiedy patrzę, co dzieje się w polskich knajpach.

Bizblog.pl poleca

Reżim? Jaki reżim? Tłum ludzi w środku, w czasie meczu ze Słowakami jeden niemal leży na plecach drugiego. Obsługa nie reaguje i nawet słowem się nie zająknie, że w tłumnej kolejce przy barze należy mieć nałożoną maseczkę. Wszyscy mają ją w nosie zamiast na nosie.

Ale teraz zaczynam rozumieć, dlaczego właściciele czy pracownicy barów i restauracji nie zwracają uwagi klientom – po prostu się ich boją. I nie mówię o tym, że zwrócenie uwagi komuś, kto nie ma maseczki i nie przestrzega zasad, może skończyć się uderzeniem prosto w zęby. 

Okazuje się bowiem, że na świecie antyszczepionkowcy rozdrażnieni epidemicznym rygorem wytaczają przeciw restauracjom ciężkie działa.

Trolle niszczą restauratorów, a prezydent Duda staje w ich obronie

Jeden z nowojorskich barów umieścił przy wejściu informację, że w środku lokalu obsługuje tylko osoby zaszczepione, natomiast te niezaszczepione mogą bez ograniczeń korzystać z restauracyjnego ogródka – pisze magazyn „Sukces”.

Ktoś zrobił zdjęcie tej informacji, puścił w wir internetu i się zaczęło. Antyszczepionkowy zalali restaurację falą hejtu, zaczęli wypisywać negatywne recenzje w Google i Yelp, choć nigdy sami restauracji nie odwiedzili. Chodziło tylko o to, żeby zepsuć knajpie opinie i doprowadzić na skraj bankructwa. A to bardzo skuteczna broń. Z badań wynika, że nawet połowa klientów twierdzi, że nie korzysta z usług firm, które mają w internecie oceny niższe niż cztery gwiazdki w pięciostopniowej skali.

Nowojorski bar to przypadek jeden z wielu, Yelp już widzi w tym poważny problem i stara się nakładać filtry antyspamowe, by odsiewać podejrzane recenzje internautów, za którymi stoi wyłącznie ideologiczna wojna, a mają one charakter zorganizowanej akcji.

Ta tendencja bojkotów konsumenckich i wojny zwolenników szczepień z antyszczepionkowcami tylko będzie się nasilać – uważa serwis MIT Technology Review, który jako pierwszy zwrócił uwagę na falę fałszywych recenzji restauracji motywowanych ideologicznie. 

To zresztą działa w obie strony. Jedna z australijskich restauracji miała podobny problem, kiedy rozeszło się w internecie, że regularnie chadzają do niej zagorzali antyszczepionkowcy.

I tak mi przyszło do głowy, że nasz prezydent wie, co robi, a my go tak krytykujemy. Dopiero co oberwało mu się, że podczas międzynarodowej konferencji GLOBSEC 2021 w Bratysławie zasugerował, że w sumie to nie wiadomo, czy szczepionki przeciw COVID-19 są skuteczne, za spadek zachorowań może odpowiadać pogoda, a nie szczepienia, a przede wszystkim skrytykował tworzenie podziału na zaszczepionych i niezaszczepionych. Może Andrzej Duda po prostu ratował w ten sposób naszą gastronomię?