Aldi maluje na opakowaniach kolory kontenerów, żebyś nie pomylił się przy segregacji

Czasami ktoś wpada na tak prosty pomysł, że po pewnym czasie wydaje się dziwne, że nikt nie wpadł na niego wcześniej. Do tej kategorii można chyba zaliczyć inicjatywę Aldi dotyczącą informowania klientów, gdzie powinni wyrzucić opakowania po zużyciu.

Obowiązek segregacji śmieci funkcjonuje w naszym kraju od tak dawna, że wydawałoby się, że Polacy nie powinni mieć z nim problemu. Jest jednak inaczej. Być może jedną z przyczyn jest to, że niektóre odpady zostały zaklasyfikowane do kategorii, które na pierwszy rzut oka nie są do końca intuicyjne.

Bizblog.pl poleca

Dobrym przykładem są kartony po mleku. W pierwszym odruchu wiele osób ma pewnie chęć wrzucić je do kubła z papierem. Błąd. Powinny wylądować w metalach i tworzywach sztucznych. Takich pułapek jest nieco więcej. Z badań przeprowadzonych przez Symetrię wynika, że właściwej segregacji nauczył się tylko co drugi z nas.

Aldi wprowadza oznaczenia

Dlaczego nie miałyby nam w tym pomóc sieci handlowe? Aldi doszedł do takiego wniosku i pod koniec ubiegłego roku wprowadziło oznaczenia na 31 markach własnych. Docelowo sieć chce objąć programem wszystkie produkty sygnowane własnymi markami. Wygląda to w następujący sposób:

Piktogramy zostały opracowane w dość łopatologiczny sposób. Nie jest to zarzut, bo taka czynność jak wrzucenie śmieci do właściwego pojemnika, nie powinna być intelektualnym wyzwaniem. W zasadzie nie powinna w ogóle zaprzątać naszej uwagi. To jedyny sposób, by segregacja stała się powszechna.

Warzywa bez plastiku

Do 2025 r. Aldi zamierza sprawić, by wszystkie opakowania marek własnych nadawało się do recyklingu, kompostowania albo ponownego wykorzystania. Wcześniej, bo w 2023 r. sieć chce rozebrać ekologiczne owoce i warzywa z plastiku. Znajdziemy je więc w postaci naturalnej bądź w biodegradowalnych opakowaniach.

Na razie Aldi wycofało ze sprzedaży plastikowe słomki talerze, sztućce i kubki i słomki. Koncern stopniowo usuwa też ze sklepów plastikowe patyczki do uszu. Tylko dzięki temu ostatniemu działaniu w 2019 r. udało się zredukować liczbę plastikowych odpadów o 369 ton.