REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

AI zaczęło warzyć piwa. Eksperci: tak wygląda przyszłość

Na rynku pojawia się coraz więcej piw i innych napojów alkoholowych, za których smak odpowiada sztuczna inteligencja. AI nie tylko analizuje każdy kolejny etap warzenia złocistego trunku, bada preferencje klientów, ale zaczyna bawić się też w marketingowca, zastanawiając się, jak własnoręcznie wyprodukowany alkohol opchnąć piwoszom.

06.05.2023
7:49
AI zaczęło warzyć piwa. Eksperci: tak wygląda przyszłość
REKLAMA

Tak daleko w wykorzystaniu sztucznej inteligencji przy produkcji alkoholu nikt jeszcze prawdopodobnie nie poszedł. W kwietniu marka Beck's wypuściła limitowaną edycję Beck's Autonomous - piwa w całości uwarzonego przez AI.

REKLAMA

Piwo błyskawicznie zniknęło ze sprzedaży. Nie ma w tym nic dziwnego, bo koncern potraktował całą historię w kategoriach eksperymentu. W sklepie internetowym dostępne było jedynie 450 butelek. Mimo tego, zapowiedzi przedstawicieli firmy dają do myślenia.

Nawiązaliśmy współpracę ze sztuczną inteligencją, pozostawiając jej wybór składników i pracowaliśmy z nią nad sformułowaniem receptury – to naprawdę piwo przyszłości - cieszyła się Laura Salway, dyrektor ds. marketingu Beck's.

Koncern pozostawił AI wolną rękę

Sztuczna inteligencja odpowiadała za projekt logo, stworzyła całą kampanię reklamową, wymieszała w odpowiednich proporcjach słody, chmiel i drożdże. Powstał nawet klip reklamowy nakręcony w technologii 360 stopni. Za całość odpowiadały raptem dwa programy - ChatGPT i Midjourney.

Właściciel marki Beck's firma AB InBev już wcześniej korzystał z AI przy okazji dystrybucji piwa. Algorytmy karmią się danymi dotyczącymi tego, które punkty sprzedaży zamawiają najwięcej alkoholu i ile udaje im się później sprzedać. Decydują o cenach i terminach płatności.

Browar z Bremy nie jest jednak jedynym, który próbuje zaprząc sztuczną inteligencję do produkcji trunków wyskokowych. Podobne eksperymenty trwają już od kilku lat.

Carlsberg uruchomił w 2017 r. projekt, który analizuje smaki piwa

Rio Bravo Brewing Company z Nowego Meksyku uznał, że pozostawi AI wybór etykiet i receptur, bo to zdaniem Amerykanów najlepszy sposób, by wyróżnić się na rynku. Być może teraz rzeczywiście tak jest, ale w najbliższej przyszłości warzenie piw przez sztuczną inteligencję może stać się standardem.

Systemy oparte na sztucznej inteligencji są teraz w stanie analizować ogromne ilości danych w celu określenia optymalnych warunków warzenia, takich jak temperatura, ciśnienie i czas fermentacji. To nie tylko pomaga poprawić konsystencję i jakość produktu końcowego, ale także umożliwia piwowarom eksperymentowanie z nowymi i innowacyjnymi recepturami - wskazywał Daniel Usvyat, dyrektor firmy USquared, zajmującej się wykorzystaniem AI w biznesie

REKLAMA

Zdaniem Usvyata sztuczna inteligencja pomoże przewidywać trendy rynkowe i zmiany preferencji konsumentów. W tym kontekście trudno dziwić się szefom marki Beck's, którzy twierdzą, że tegoroczny eksperyment z wypuszczeniem Beck's Autonomous nie jest tylko jednorazowym happeningiem.

Planujemy nawiązać współpracę z AI na dużą skalę w najbliższej przyszłości - deklaruje Laura Salway.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA