W piątek ważny dzień, otwarta zostanie nowa autostrada. Cieszą się na Śląsku, cieszą w Łodzi i w Warszawie

Do otwarcia autostrady A1 z Pyrzowic do węzła Częstochowa-Południe dzielą nas dosłownie godziny. 33-kilometrowy odcinek zostanie oddany do użytku w piątek po południu. Dzięki jego otwarciu znacznie skróci się czas podróży z Górnego Śląska do Częstochowy oraz do Łodzi i Warszawy.

–Wszystko wskazuje na to, że w piątkowe popołudnie nowy odcinek autostrady A1 zostanie już udostępniony kierowcom – powiedział katowickiej „Gazecie Wyborczej” Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na razie z nowej trasy korzystać będą mogły pojazdy do 12 ton, ciężarówkom droga zostanie udostępniona dopiero po otwarciu kolejnego odcinka A1 Częstochowa-Południe – Częstochowa-Blachownia. Wszystko dlatego że drogi wojewódzkie, które łączą obie trasy, nie są w stanie przyjąć wzmożonego ruchu ciężarowego.

Źródło: GDDKiA

Bez tankowania i parkingów

Na nowym odcinku zaprojektowano trzy węzły: Pyrzowice, Woźniki i Częstochowa-Południe, z którego kierowcy będą zjeżdżać w kierunku DK1 prowadzącej przez miasto. Nie ma tam jeszcze gotowych miejsc obsługi podróżnych (MOP) ani stacji paliw. Na ich budowę dopiero zostanie ogłoszony przetarg.

Warta prawie 1,2 mld zł budowa dwóch odcinków autostrady A1 między Pyrzowicami a węzłem Częstochowa-Południe rozpoczęła się w 2015 r. pomiędzy węzłami Pyrzowice – Woźniki. Rok później prace ruszyły na odcinku Woźniki – Częstochowa-Południe.

W ubiegłym tygodniu GDDKiA podpisała kontrakt wart 434 mln zł ze Strabag Infrastruktura Południe z Wrocławia, Budimex z Warszawy oraz Budpol z Częstochowy na budowę A1 z Częstochowa-Blachownia – Częstochowa-Północ. Pierwotnie wykonawcą tego odcinka miała być firma Salini Polska, ale kontrakt z nią został unieważniony w kwietniu tego roku.

Kiedy zakończy się budowa A1?

W tej chwili budowanych jest pięciu odcinków A1. Jeden na terenie woj. śląskiego, a cztery w łódzkim. Wszystkie powstaną na trasie istniejącej DK1. Cztery odcinki między Częstochową a Tuszynem mają zostać otwarte przed końcem 2021 r. Ostatni odcinek z węzła Piotrków Trybunalski-Południe do Kamieńska zostanie oddany w 2023 r. i zwieńczy budowę całej 584-kilometrowej A1 z Gorzyczek na granicy z Czechami do Rusocina w powiecie gdańskim.

Do tej pory oddano do użytku 3838  km dróg szybkiego ruchu, w tym 1639 km autostrad (82 proc. sieci autostrad) i 2200 km dróg ekspresowych (39 proc.). Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych ma liczyć około 7650 km, w tym około 2000 km autostrad.

Autostrady na wykończeniu

Jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone przetargi na 38 km dróg (A2 w stronę Siedlec), a w roku 2020 – na 112 km (A2 Siedlce-Biała Podlaska). W kolejnej perspektywie zostanie do zbudowania jeden odcinek o długości 32 km. Przetarg na jego wykonanie ma być ogłoszony najpóźniej w 2021 r.

Cały program autostradowy ma być zakończony w 2025 r. wraz oddaniem odcinka autostrady A2 z Białej Podlaskiej do granicą państwa. W tym samym roku ma być zakończona budowa dziewięciu dróg ekspresowych, w tym S1, S3, S17 i S19. Do dokończenia pozostanie sześć tras: S10, S11, S12, S16, S52 i S74.