To nie tylko gry, to projekty przyszłości. 100 mln z Programu Inteligentny Rozwój na GameINN

NCBR w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój organizuje GameINN. W czwartej edycji 100 mln złotych zostanie przeznaczone na rozwój projektów technologicznych oraz gamingu w Polsce

Nie od wczoraj wiadomo, że polscy deweloperzy gier komputerowych mają się całkiem nieźle. Żeby w dalszym ciągu brylowali w światowych rankingach, trzeba wspierać ich działalność i co jakiś czas sypnąć groszem.

W tym przypadku ma to być nawet 100 mln złotych pochodzących z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Rozpoczyna się czwarte GameINN.

Polski Gaming

GameINN to największy program wsparcia branży gamingowej w Polsce. Po raz czwarty agencja wykonawcza ministra nauki i szkolnictwa w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój – finansowanego z Funduszy Unijnych – organizuje konkurs dla wyjątkowych projektów realizowanych w sektorze gamedev.

W 2016 wartość polskiego rynku gier wyniosła 1,85 mld zł. Prognoza na ten rok przewiduje już 2,23 mld. Realizowanie GameINN i łącznie ponad 300 mln zł wsparcia mają być zachętą i impulsem dla przedsiębiorców do dalszego działania i poszerzania horyzontów gamedevu w Polsce i na świecie.

Sektor producentów gier wideo to nasza wizytówka na świecie. Sukces polskich technologii i produktów z branży kreatywnej na globalnym rynku to jednak nie tylko powód do dumy. To realne korzyści dla naszej gospodarki oraz – jak pokazują tematy projektów realizowanych w programie – społeczeństwa. W zeszłym roku polski rynek gier wideo zanotował bardzo dobry na tle Europy ok. 10-proc. wzrost, a jego wartość przekroczyła 2 mld zł. Branża gamingowa coraz mocniej napędza innowacyjność naszej gospodarki, oferując atrakcyjne i dobrze płatne miejsca pracy. Sprzyja temu konsekwentnie przez nas prowadzona polityka proinnowacyjna, czego wyrazem są m.in. ulgi na B+R oraz sięgające już ponad 300 mln zł dofinansowania w programie GameINN – mówił Jarosław Gowin, wicepremier oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego

Nie samymi grami gamedev żyje

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczyło 100 mln zł, które ma przysłużyć się nie tylko twórcom gier, ale i deweloperom technologii wspierających wykorzystywanie cyfrowych nowinek w życiu codziennym.

W przeszłości wsparcie finansowe pozyskały najróżniejsze projekty opierające się na nowoczesnej technologii np.: VR Treadmill – bieżnia kompatybilna z grami wykorzystującymi wirtualną rzeczywistość, platforma mająca weryfikować umiejętności na stanowisku pracy w praktyce czy też udoskonalać rozwój zawodowy przy zastosowaniu technologii VR oraz AI, gra VR będąca metodą rehabilitacji dla osób po udarach, a także osprzęt w grach wieloosobowych i integrujących dla niewidomych i słabowidzących.

W NCBR wierzymy w odważne i innowacyjne projekty polskich przedsiębiorców i naukowców i poprzez nasze konkursy umożliwiamy im ich realizację. Skutecznie wspieramy – co potwierdzają statystyki – rozwój tej branży, nie zapominając o kształceniu i doskonaleniu kadr. W konkursach finansowanych z Programu Wiedza Edukacja Rozwój wsparliśmy 47 projektów uczelni wyższych dotyczących doskonalenia kompetencji kadr i studentów lub młodzieży w obszarze IT, na co w ostatnich czterech latach przeznaczyliśmy ponad 83,4 mln zł – podaje Izabela Żmudka, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

O sięgające nawet 20 mln zł dofinansowanie będą ubiegać się zarówno zwyczajni przedsiębiorcy, jak i konsorcja z udziałem jednostek naukowych. Miejscem realizacji projektów badawczo-rozwojowych będą regiony o statusie lepiej rozwiniętych, pomijając Mazowsze.

POIR będzie przyjmować wnioski od 16 grudnia do 16 marca 2020 roku.

W poprzednich konkursach złożonych zostało łącznie 245 próśb o dofinansowanie.

W 2015 r., kiedy rozpoczynaliśmy wdrażanie POIR, nakłady na działalność B+R wyniosły 18 mld zł. Natomiast szacunkowe dane GUS wskazują, że na działalność B+R w 2018 r. przeznaczono ponad 25,6 mld zł, przy czym 2/3 tych nakładów poniosły przedsiębiorstwa.

podkreśliła Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej