Wiadomości

W Hiszpanii zadbają o rowerzystów. Kierowcy mocno zwolnią na ich widok

Wiadomości 27.01.2021 303 interakcje
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 27.01.2021

W Hiszpanii zadbają o rowerzystów. Kierowcy mocno zwolnią na ich widok

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz27.01.2021
303 interakcje Dołącz do dyskusji

Wyprzedzanie rowerzystów w Hiszpanii stanie się nieco trudniejsze. Obowiązkowo trzeba będzie zwolnić, nawet wiadomo o ile.

W Polsce w 2019 roku życie straciło 257 rowerzystów. Liczba wypadków z ich udziałem to 4426. Do lipca zeszłego roku było ich 2075 i przyniosły one 127 zgonów. Nieprawidłowe wyprzedzanie przez inny pojazd jest jedną z częstszych przyczyn wypadków.

W Hiszpanii w zeszłym roku zginęło na drogach międzymiastowych 36 rowerzystów. Rząd zapowiada nowe zasady przy wyprzedzaniu rowerzystów.

20 km/h wolniej przy wyprzedzaniu rowerzysty

Kierowca wyprzedzający rowerzystę w Hiszpanii będzie musiał zwolnić o 20 km/h poniżej obowiązującego na tej drodze ograniczenia prędkości. Złamanie tego nakazu ma być zagrożone karą w wysokości 200 euro i 3 punktami karnymi. A co jeśli rowerzysta porusza się szybciej niż 20 km/h poniżej obowiązującego ograniczenia? Tego nie wyjaśniono. 

Obecnie obowiązujące przepisy zostały uznane za niewystarczające, mimo że obowiązek zmniejszania prędkości przy wyprzedzaniu rowerzysty już istnieje. Nie jest tylko sprecyzowane, jak bardzo trzeba zwolnić.

Wyprzedzanie rowerzysty – przepisy

W Hiszpanii pojazd ma poruszać się z umiarkowaną prędkością, a nawet zatrzymać się, w przypadku zbliżania się poza miastem do unieruchomionych pojazdów oraz rowerzystów, którzy jadą po drodze, bądź po jej poboczu. Ponadto należy zachować 1,5 metra odstępu od wyprzedzanego rowerzysty.

W Polsce kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m. Czyli nie trzeba zwalniać a wymagany odstęp jest mniejszy niż w Hiszpanii.

Bezpieczeństwo rowerzystów to element systemu

W maju zeszłego roku w Hiszpanii pojawiło się inne ograniczenie, choć nie związane bezpośrednio z rowerzystami. Przy wyprzedzaniu nie wolno przekraczać dozwolonej prędkości więcej niż o 20 km/h. W mieście Bilbao zaś tak się stao, że obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Hiszpania chce zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych o 50 proc. w ciągu 10 najbliższych lat. Służy temu cały zbiór nowych przepisów, z których większość zacznie obowiązywać w tym roku. Pół roku na przyzwyczajenie będą mieli hiszpańscy kierowcy do nowych ograniczeń prędkości w terenie zabudowanym.

Na drogach:

  • które mają jeden pas ruchu i chodnik, ograniczenie będzie wynosić 20 km/h.
  • z jednym pasem w każdym kierunku limit będzie wynosił 30 km/h.
  • z dwoma pasami w każdym kierunku limit pozostanie na poziomie 50 km/h.

Na ograniczenia prędkości do 30 km/h zgodzili się parlamentarzyści Holandii i Belgii. Rowerzystów Holandia ma sporo i śmiertelnych wypadków z ich udziałem też. W 2019 roku zginęło ich na holenderskich drogach 203. Potencjał do dalszych zmian przepisów niewątpliwie jest większy niż w Hiszpanii.

Jak zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem rowerzystów w Polsce?

Najczęstsza przyczyna wypadków z udziałem rowerzystów w Polsce to nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu przez inny pojazd. Nieprawidłowe wyprzedzanie jest na drugim miejscu. Rowerzyści również powodują wypadki i najczęstszą przyczyną, gdy oni są winni, również jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Kolejna częsta to nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu.

Domyślam się, że nakaz zmniejszania prędkości przy wyprzedzaniu rowerzysty nie zyska w komentarzach wielu entuzjastów. To może chociaż wymagany odstęp należałoby zwiększyć do 1,5 metra? 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać