Wiadomości

Na największym rynku świata Tesla zaliczyła wzrost o 192 tysięcy procent. Tak, tysięcy

Wiadomości 29.03.2021 362 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 29.03.2021

Na największym rynku świata Tesla zaliczyła wzrost o 192 tysięcy procent. Tak, tysięcy

Adam Majcherek
Adam Majcherek29.03.2021
362 interakcje Dołącz do dyskusji

Roczne wyniki sprzedaży nowych samochodów w Chinach przynoszą wiele niespodzianek.

Chiński rynek samochodowy wciąż jest największym rynkiem świata i ucierpiał znacznie mniej niż europejski. O ile na Starym Kontynencie sprzedaż rok do roku spadła o 23,8 proc. (w Polsce o równe 23 proc.), w Chinach spadek był prawie 2/3 mniejszy – na koniec roku zanotowano stratę wynoszącą 8,5 proc. Oznacza to, że Chińczycy kupili tylko 19 057 657 nowych aut (w 2019 – ponad 21 mln).

W TOP 10 marek tylko 3 są chińsko-chińskie

Geely, ChangAn i Haval to jedyni czysto-lokalni producenci, którzy znaleźli się w zestawieniu, odpowiednio na miejscach 5., 7. oraz 8. Na 7 pozostałych 6 działa też u nas – choć trzeba zaznaczyć, że zgodnie z tamtejszymi przepisami, mimo europejskich, albo japońskich korzeni, też są tam mocno chińscy. Ranking otwiera Volkswagen z wynikiem 2,6 mln sprzedanych aut. Jest jednocześnie najbardziej poszkodowany w topowej dziesiątce, bo stracił aż 15,9 proc. sprzedaży – rok wcześniej sprzedał ponad 3 mln aut.

W TOP 5 jest jeszcze Honda (1,55 mln, strata 4,8 proc.), Toyota (1,54 mln, wzrost! – 7,6 proc.), Nissan (1,1 mln, strata 5,6 proc.) oraz Geely (1 mln, strata 15,3 proc.) Szósty jest Buick, a za Havalem jeszcze zmieściło się Audi i Mercedes.

Gorsze wyniki VW widać w zestawieniu najpopularniejszych modeli

W 2019 r. w top 10 modeli niemiecki koncern zajmował 4 pozycje – Lavida była pierwsza, Sagitar – szósty, a New Bora i New Santana znalazły się na miejscach 8. i 9. W tym roku Lavida nie jest już pierwsza, a w TOP 10 VW ma jeszcze tylko Borę i Sagitara. Z drugiej strony, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w Chinach 138 marek(!) sprzedaje 916 (słownie: dziewięćset szesnaście) modeli samochodów, to posiadanie 3 w TOP 10 i 6 w TOP 20 chyba wciąż można uznać za sukces.

Czołowa piątka modeli wygląda następująco:

  1. Nissan Sylphy 545 634 szt.
  2. VW Lavida 448 504 szt.
  3. Toyota Corolla 360 536 szt.
  4. Haval H6 342 852 szt.
  5. VW Bora 333 853 szt.

Ciekawostka – cztery z nich to sedany, tylko Haval H6 jest SUV-em.

wyniki sprzedaży nowych samochodów w Chinach

Są i tacy, którzy uznają ubiegły rok za znakomity

W TOP 10 aż wzrosty zaliczyło aż 5 producentów. Największy – ChangAn, aż 26,8 proc., głównie dzięki rekordowej sprzedaży modelu ChangAn CS75 Plus, który awansował ze 111. na 12. pozycję w rankingu i sprzedał się w liczbie ponad 205 tys. egzemplarzy. Na plusie w czołowej dziesiątce oprócz Toyoty (7,6 proc.) jest jeszcze Buick (2 proc.), Audi (8,2 proc.) oraz Mercedes (9,2 proc.). Za to największym zwycięzcą jest Tesla, która z 72 egzemplarzy sprzedanych w 2019 r. i 113. miejsca w rankingu przeskoczyła na miejsce 30. i sprzedając 138 791 aut zaliczyła ponad 192 tysiące proc. wzrostu.

ChangAn CS75 Plus
ChangAn CS75 Plus

Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć sobie, żeby tą samą ścieżką sukcesu poszła Izera. Jeśli nie u nas, to może uda się chociaż w Chinach?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać