Wiadomości

Pisze się „Stellantis”, ale wymawia się „porażka”. Wyniki sprzedaży aut w Europie za sierpień 2021

Wiadomości 17.09.2021 122 interakcje
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 17.09.2021

Pisze się „Stellantis”, ale wymawia się „porażka”. Wyniki sprzedaży aut w Europie za sierpień 2021

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski17.09.2021
122 interakcje Dołącz do dyskusji

Jesteś wielkim ponadnarodowym koncernem, mającym w portfolio fafnaście znanych marek samochodowych. Większość z nich to popularne marki europejskie. Ile z nich było w pierwszej dziewiątce marek w Europie w sierpniu? ZERO. 

Koncern Stellantis, zarządzający takimi markami jak Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Opel, Peugeot, DS czy Maserati (żeby wspomnieć tylko te europejskie) wygląda na jakąś turbochaotyczną organizację, w której nikt nie wie co się dzieje i dlaczego. Oto wstępne dane organizacji ACEA dotyczące sprzedaży nowych samochodów w Europie w sierpniu 2021 r. Na razie mamy tylko marki, bez modeli.

1 Volkswagen 85,433 -12.6% 937,753 13.4% 1 1
2 Toyota 49,966 1.1% 502,668 27.6% 3 7
3 BMW 43,562 -14.7% 475,979 16.1% 4 5
4 Audi 40,338 -6.2% 438,923 18.7% 7 9
5 Hyundai 38,143 2.2% 331,268 27.8% 13 13
6 Renault 36,906 -31.8% 447,499 -10.7% 5 2
7 Skoda 36,644 -24.9% 435,185 8.4% 8 8
8 Mercedes 36,158 -37.5% 439,099 1.1% 6 4
9 Kia 34,917 -2.8% 331,626 28.9% 12 14
10 Peugeot 32,555 -39.6% 509,486 12.9% 2 3
11 Ford 32,147 -37.9% 380,495 -4.5% 9 6
12 Dacia 31,279 -8.2% 261,723 5.7% 16 15
13 Opel/Vauxhall 27,463 -17.9% 341,306 16.0% 11 11
14 Fiat 25,970 -24.3% 343,658 17.0% 10 10
15 Seat incl. Cupra 25,749 -10.8% 296,472 24.9% 15 16
16 Citroën 22,961 -31.3% 316,999 11.8% 14 12
17 Suzuki (est) 14,900 18.7% 135,892 37.3% 19 20
18 Nissan 12,457 -37.2% 167,267 -5.2% 18 17
19 Volvo 12,281 -25.7% 200,078 18.4% 17 18
20 Mazda 11,910 9.9% 106,520 25.2% 21 21
21 Tesla (est) 11,500 61.1% 79,386 74.5% 24 25
22 Mini 8,560 -29.7% 116,875 14.8% 20 19
23 Jeep 8,078 -26.2% 92,358 32.7% 22 22
24 Honda 6,135 -32.0% 47,337 -8.9% 26 26
25 Mitsubishi 5,531 -26.0% 49,797 -31.7% 25 24
26 Land Rover 4,478 -18.4% 82,570 25.6% 23 23
27 MG (est) 3,400 94.1% 24,311 98.4% 32 34
28 Porsche 3,311 -34.9% 46,876 3.5% 27 27
29 Lexus 3,125 14.1% 26,010 8.8% 31 28
30 DS 2,136 -11.7% 27,554 2.0% 30 31

Na wszelki wypadek objaśnię, że 3. kolumna to jest sprzedaż w sierpniu, 4. kolumna to spadek lub wzrost w stosunku do sierpnia 2020 wyrażony w procentach, potem mamy dotychczasowy wynik danego producenta w 2021 r. i spadek lub wzrost w stosunku do okresu 1-8.2020, oraz pozycję na liście na dziś i w tym samym czasie w 2020 r. Cóż nam z tej listy wynika?

Że niesłusznie drę łacha ze Stellantis, bo to tylko jeden, gorszy miesiąc

Na grupę Volkswagena nie ma mocnych, ale jak się zsumuje wszystkie marki Stellantis w Europie, to wychodzi na to, że w sierpniu mają drugie miejsce na naszym kontynencie. Wprawdzie w stosunku do sierpnia 2020 r. zaliczyli spadek o 1/3, a Volkswagen tylko o 14%, ale nadal są na wiceprowadzeniu, nie mając żadnej przebojowej marki, tylko klejąc swój wynik z małych kawałków. Zobaczmy jednak, kim są prawdziwi wygrani ostatniego miesiąca.

To oczywiście Toyota (2. miejsce w sierpniu) i Hyundai (5. miejsce)

Wszystkim spadło, a urosło tylko Japończykom i Koreańczykom oraz Tesli. Przy czym Tesla to druga dwudziestka, bez większego znaczenia, a Toyota i Hyundai znalazły się w europejskim Top 5. Toyota ogólnie wydaje się nie do zatrzymania ze swoimi hybrydami, chociaż nie zazdroszczę im spotkania z nowymi, ostrzejszymi normami, gdzie już naprawdę trzeba będzie produkować głównie auta elektryczne. Hyundai wydaje się na tę elektroprzyszłość o wiele lepiej przygotowany. Obie marki mają jednak po prostu bardzo szerokie gamy atrakcyjnych i świeżych modeli z długimi gwarancjami, więc tam gdzie nie ma „silnych marek krajowych”, tam Europejczycy idą po produkty dalekowschodnie, kojarzące się z niezawodnością. Czyli dokładnie jak u nas.

Dołujące są pozycje producentów europejskich, którzy kiedyś trzęśli kontynentem

Peugeot dziesiąty, Fiat czternasty, Citroen na pozycji szesnastej. Tylko Renault trzyma się w pierwszej dziesiątce, a nawet w pierwszej szóstce. W Top 10 są za to i Audi, i BMW, i Mercedes, przypominając nam, że albo premium, albo nic (co zresztą producenci niemieccy mają zamiar wykorzystać).

Łącznie w Europie w sierpniu 2021 r. sprzedało się 724 tysiące samochodów, o 18% mniej niż w sierpniu roku poprzedniego, który i tak już był beznadziejny, a ten ostatni był jeszcze beznadziejniejszy. Ostatnie tak słabe wyniki mieliśmy w roku 2014. No i bardzo dobrze, mniej samochodów to mniej korków, a koncerny raczej się wyżywią.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać