Wiadomości

Ogłoszono finałowe trójki plebiscytu World Car of the Year 2020. Dominują dwie marki

Wiadomości 05.03.2020 230 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 05.03.2020

Ogłoszono finałowe trójki plebiscytu World Car of the Year 2020. Dominują dwie marki

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk05.03.2020
230 interakcji Dołącz do dyskusji

Niedawno dowiedzieliśmy się, kto zdobył tytuł europejskiego samochodu roku. Teraz czas na „światowego” zwycięzcę. Wybiera się ich w pięciu kategoriach, a o swoich przemyśleniach związanych z konkursem opowiedział mi jedyny członek jury z Polski.

Peugeot 208 zdobył tytuł Car of the Year 2020 – taka informacja obiegła świat trzy dni temu. Wyniki tego plebiscytu zostały ogłoszone (przy pustej sali, niestety…) w Genewie. Wybierało sześćdziesięciu jurorów z państw europejskich. Pod uwagę były brane tylko samochody sprzedawane na Starym Kontynencie.

8 kwietnia poznamy zwycięzcę innego konkursu.

Mowa o World Car of the Year. Tutaj zasady są nieco inne. Członków jury jest 86 i pochodzą z całego świata. Oprócz wybierania „głównego” wygranego (czyli zdobywcy tytułu Światowego Samochodu Roku 2020), jurorzy głosują też w kategoriach „Samochód miejski”, „Samochód luksusowy”, „Samochód sportowy” i „Design roku”.

Właśnie wyłonili finałowe trójki.

Czy to nowy samochód roku?

Finaliści w każdej z kategorii są następujący:

Światowy samochód roku 2020 (World Car of the Year 2020)

Kia Telluride
-Mazda CX-30
Mazda 3

Światowy samochód miejski 2020 (World Urban Car 2020)

-Kia e-Soul
-Mini Electric
-Volkswagen T-Cross

Światowy samochód luksusowy 2020 (World Luxury Car 2020)

-Mercedes-Benz EQC
-Porsche 911
-Porsche Taycan

Światowy samochód sportowy 2020 (World Performance Car 2020)

-Porsche 718 Spyder/Cayman GT4
-Porsche 911
-Porsche Taycan

Najlepszy design 2020 (World Car Design of the Year 2020)

-Mazda 3
-Peugeot 208
Porsche Taycan

Co można powiedzieć o nominowanych?

Mazda 3 Skyactiv G test

Tegoroczna lista wygląda – z punktu widzenia Europejczyka – dość mało „egzotycznie”. Praktycznie wszystkie modele, oprócz Kii Telluride, da się kupić u nas. W głównej kategorii może zaskakiwać dominacja Mazdy. W końcu na trzy wyłonione modele, aż dwa to wozy z Hiroszimy. Mazda 3 jest w dodatku nominowana jeszcze w kategorii designu.

Na widok spisu finalistów, na pewno wyciągnięto zimne piwo w centrali Porsche. Zwycięstwo w kategorii „Samochód sportowy” firma ma już w kieszeni, bo… cała finałowa trójka to jej produkty. Spore szanse są też w przypadku „luksusowego” tytułu, bo tam nominowano dwa modele, Taycana i 911. Czy 911 jest luksusowe? Pewnie można by się spierać, ale jeśli głównym kryterium jest cena, to sprawa staje się jasna. Swoją drogą, to ciekawe, że w tym roku w finałowej trójce World Luxury Car nie ma żadnej klasycznej, spalinowej limuzyny. Znak czasów?

najszybsze samochody w Polsce

Porsche ma szanse również w kategorii designu. Pojawił się w niej też europejski zwycięzca sprzed kilku dni, czyli Peugeot 208. W pełni zasłużenie.

Co o tegorocznej edycji mówi juror konkursu?

Wśród 86 jurorów znalazł się jeden Polak, Maciej Pertyński. Zapytałem go, co myśli na temat tegorocznych nominacji. Oto co usłyszałem: „finałowy skład konkursu okazał się szokiem: spośród wszystkich możliwych faworytów ostało się tylko Porsche. Które notabene do spółki z Mazdą i absolutnie nieoczekiwanym beniaminkiem – Kią – po prostu zdominowało cały ten finał”. Rzeczywiście, Kia jeszcze nigdy nie wygrała konkursu WCOTY. Nigdy nie była też nominowana do finału. Z kolei Mazda zwyciężyła kilkukrotnie. Ostatnio w 2016 r. z modelem MX-5.

„Nie wolno mi mówić, kto jest moim faworytem, ale w tym przypadku mogę sobie pozwolić na stwierdzenie, że w żadnej z pięciu kategorii nie czuję się w najmniejszym stopniu rozczarowany, choć niektóre wyobrażałem sobie inaczej. Niemniej ogromne gratulacje dla wszystkich finalistów!” – i to tyle od Macieja.

Ja też gratuluję. A gdybym miał zabawić się w typowanie zwycięzców, postawiłbym tak: Mazda 3 wygra tytuł Samochodu Roku, najlepszym autem miejskim zostanie Kia e-Soul, Taycan wygra w kategorii luksusowej, 911 w sportowej, a Peugeot zostanie doceniony za design.

Czy miałem rację? Okaże się na salonie samochodowym w Nowym Jorku. Oby go nie odwołano.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać