Wiadomości

Powstał samochód ostateczny: Skoda Rapid przebrana za VW Polo liftback 1.6 MPI

Wiadomości 26.02.2020 388 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 26.02.2020

Powstał samochód ostateczny: Skoda Rapid przebrana za VW Polo liftback 1.6 MPI

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski26.02.2020
388 interakcji Dołącz do dyskusji

Nie ma lepszego samochodu. Można zamykać inne fabryki i ogłosić koniec motoryzacji.

Niedawno pisaliśmy, że na rynku rosyjskim zamiast Skody Scali pojawi się Rapid po rozbudowanym liftingu. To dlatego, że rosyjscy nabywcy nie są jakoś szczególnie przekonani do nadwozi typu hatchback i wolą coś bardziej trójbryłowego. Ponadto do Scali nie montuje się silników 1.6 MPI, które w Rosji są szczególnie cenione za prostotę i niezawodność.

Powstała jednak luka rynkowa

Do tej pory bardzo popularnym modelem w Rosji było Polo w wersji sedan. Czasem widuje się też te samochody na polskich ulicach, głównie z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi. Serhij i Myhajło dobrze wiedzą, że taki sedanik to jest to – bo i elegancko wygląda, i sporo można przewieźć, nie to co w hatchbacku. Problem w tym, że produkcja tej generacji dobiegła końca.

vw polo 1.6
Szkoda, jest bardzo ładny!

Na szczęście będzie następca, tyle że w postaci poprzedniej Skody Rapid z zupełnie nowym przodem, zmienionym wnętrzem i… większym prześwitem. To samochód idealny. Oto on:

Z zewnątrz prezentuje się elegancko, ma smukłą linię, ale nieprzesadnie nowoczesną, bez udziwnień – po prostu ładną. Widać w nim kształt Skody Rapid, ale nie jest to nachalne, zwłaszcza za sprawą zupełnie zmienionej przedniej części nadwozia w stylu amerykańskiego modelu Jetta. Z tyłu pojawiły się modne, lekko „podcięte” lampy tylne.

Prześwit wynosi 170 mm

To więcej niż w wielu nowych SUV-ach oferowanych w Europie, ale na rynkach z grupy BRIC (Brazil-Russia-India-China) ten parametr jest kluczowy. Samochód osobowy musi być zdolny do jazdy po wertepach, inaczej nikt nie kupi go na taksówkę/radiowóz/ubera czy dla przedstawiciela handlowego. Mamy już więc podwyższone, modne nadwozie, mamy ogromny bagażnik (identyczny jak w Rapidzie), mamy zupełnie nowe – i bardzo ładne – wnętrze…

vw polo 1.6 mpi

…ale najważniejsze, że pod maską został stary, dobry silnik 1.6 MPI. Ma cztery cylindry, wtrysk wielopunktowy, a downsizing omija go o kilometry. Wątpię, żeby rosyjscy klienci szczególnie przejmowali się emisją CO2, a słysząc o downsizingu pewnie jedynie przeklinają i naśmiewają się z jewropskich norm. Jest nawet takie rosyjskie powiedzenie: нет замены емкости, czyli nie ma zastępstwa dla pojemności skokowej. A może to było amerykańskie. Aha, jest też 1.4 TSI z DSG – na zdjęciu powyżej.

Czyli mamy wszystko

Jest pożądany znaczek VW, praktyczne nadwozie, prosty silnik, który można bez problemu przerobić na LPG. Jest nowoczesny wygląd, systemy bezpieczeństwa, jest nawet jabłoko-wesele-w-maszynu czyli Apple CarPlay, zapewne cena też będzie rozsądna. Na pewno wielu taksówkarzy, zwłaszcza tych uczulonych na hybrydy, chciałoby sobie takie Polo sprowadzić. Na pewno gdyby było dostępne w Polsce, bez ustanku widziałbym je z naklejką UBER przez cały bok. I tu w końcu następuje pogodzenie woditieli Ubera i polskich wąsatych taksówkarzy – wszyscy marzą o tym samym wozie, zastanawiając się czy nie byłoby lepiej jednak pozostać w rosyjskiej strefie wpływów.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać