Wiadomości

VW ID.4 w Chinach występuje w dwóch smakach. Bo jest produkowany przez dwie firmy

Wiadomości 05.11.2020 14 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 05.11.2020

VW ID.4 w Chinach występuje w dwóch smakach. Bo jest produkowany przez dwie firmy

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk05.11.2020
14 interakcji Dołącz do dyskusji

Chińscy klienci mogą wybierać między dwoma prawie identycznymi Volkswagenami ID.4. Prawie… nie robi tu zbyt wielkiej różnicy. O co chodzi?

Premiera Volkswagena ID.3 trochę się przeciągała, ale w przypadku drugiego elektrycznego modelu z nowej linii – czyli ID.4 – wszystko idzie o wiele sprawniej. Znamy już nawet polskie ceny (od 202 390 zł za dość bogato wyposażoną, „premierową” wersję First), osiągi (setka w 8,5 s) i zasięg (493 km w odmianie Max). Czy ID.4 będzie hitem w Polsce? Niewykluczone, ale nasz rynek raczej nie będzie kluczowy dla Volkswagena. W przeciwieństwie do chińskiego.

Chińczycy mogą kupić VW ID.4 X i VW ID.4 Crozz

Nie chodzi wcale o dwie wersje wyposażenia, a o dwa… modele. Oba mają znaczek Volkswagena i podobnie wyglądają, ale to nie to samo.

VW ID.4 X chiny

Jakie są różnice? VW ID.4 Crozz wygląda identycznie jak egzemplarze, które będzie się dało kupić w Polsce i w reszcie świata. Tymczasem VW ID.4 X ma trochę inne reflektory, tylne światła i zderzaki. To sprawia, że jest o 20 mm dłuższy i o 11 mm wyższy. Rozstaw osi? Osiągi? Zasięg? Wygląd wnętrza? Bez zmian.

Skąd wzięła się taka sytuacja?

VW ID.4 X chiny

Wszystko wynika z tego, jak działa marka Volkswagen na rynku chińskim. Niemcy są tam wspólnikami w dwóch wielkich spółkach joint-venture: FAW-VW (First Automotive Works) z miasta Changchun i SAIC-VW z Szanghaju. Dotychczas było zwykle tak, że obie te firmy oferowały trochę inne Volkswageny. Na przykład FAW-VW produkował Sagitara (wydłużoną Jettę), Golfa albo model Tayron, a SAIC-VW: Passata czy Lavidę i Terramonta. Gdy nadszedł czas debiutu ID.4, okazało się, że obydwie spółki chcą go wytwarzać. Skoro tak, to obie dostały: ale FAW robi wersję Crozz, a SAIC odpowiada za „Iksa”.

VW ID.4 X chiny

Byłoby ciekawie, gdyby taka sytuacja występowała też w Polsce

Wyobraźmy sobie, że mielibyśmy spółkę Volkswagen-Poznań, która produkowałaby np. Golfa i Volkswagen-Warszawa, w której powstawałby Tiguan. Chociaż nie: może lepiej nie wchodzić w takie domysły, bo od tego tylko krok do fantazji na temat przyszłości FSO i narzekania na temat tego, co mogło się stać, ale się nie stało. Zostawmy to i wróćmy do Chin.

VW ID.4 X chiny

Produkcja VW ID.4 X ruszyła w zeszłym tygodniu w zupełnie nowym zakładzie w Szanghaju, a ID.4 Crozz jest budowany w Foshan. Każda z fabryk planuje co roku wypuszczać na chińskie drogi po 300 000 egzemplarzy. Pierwsi klienci dostaną auta wiosną. Ciekawe, która z wersji będzie się lepiej sprzedawała – i dlaczego.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać