Samochody używane / Ciekawostki

Chcesz, by auto paliło litr paliwa na 100 km/h? Kup 1 z 250 Volkswagenów XL1

Samochody używane / Ciekawostki 24.12.2019 99 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 24.12.2019

Chcesz, by auto paliło litr paliwa na 100 km/h? Kup 1 z 250 Volkswagenów XL1

Piotr Szary
Piotr Szary24.12.2019
99 interakcji Dołącz do dyskusji

Ceny paliw to jeden z ulubionych tematów rozmów przy świątecznym stole. Tylko pomyślcie, jak zareagowałby wujek, gdyby dowiedział się, że wasze nowe auto pali tylko litr oleju napędowego na 100 km!

OK, na początku uściślijmy: nie do końca chodzi o auto fabrycznie nowe, choć wiele mu nie brakuje. Ten Volkswagen XL1 – to o nim bowiem mowa – od nowości (tj. od 2015 r.) przejechał zaledwie 300 km, a teraz czeka na nowego właściciela w Wielkiej Brytanii.

VW XL1 na sprzedaż
fot. Heritage Automotive

1 z 250.

Tylko tyle egzemplarzy XL1 powstało, z czego dla osób prywatnych było przeznaczonych 200 aut. To samochód w zasadzie eksperymentalny, można rzec: prototyp. No, może nieco bardziej dopracowany od tego, do czego zwykły nas przyzwyczaić „zwykłe” prototypy.

VW XL1 na sprzedaż
fot. Heritage Automotive

W przeciwieństwie do Golfa czy Passata, XL1 już w chwili prezentacji w 2013 r. wyglądał, jakby planowano rozpoczęcie jego produkcji mniej więcej na 2047 r. – tymczasem wytwarzanie tego modelu już dawno się zakończyło.

VW XL1 na sprzedaż
Zamiast tradycyjnych lusterek bocznych, Volkswagen XL1 miał kamery. / fot. Heritage Automotive

Za fotelami umieszczono 2-cylindrowy silnik TDI o pojemności 0,8 l.

Kwestii napędzania tego Volkswagena nie pozostawiono jednak tylko tej 48-konnej jednostce – wspomaga ją 27-konny silnik elektryczny. XL1 może poruszać się w trybie stricte elektrycznym – w tym ostatnim powinien móc przejechać ok. 50 km.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że wspomniane zużycie paliwa nieprzekraczające 1 l/100 km wymaga wspomagania jednostką elektryczną – bez niej niewielki diesel współpracujący z 7-biegową przekładnią DSG zużywa ok. 2-2,5 l oleju napędowego na każde 100 km.

 

VW XL1 na sprzedaż
fot. Heritage Automotive

Jako nowy VW XL1 kosztował 111 tys. euro.

Można pokusić się o stwierdzenie, że auto z ogłoszenia Heritage Automotive to na tym tle wręcz okazja – kosztuje bowiem „tylko” 79 950 euro (ok. 340 tys. zł). To sprawia, że można myśleć o zapoczątkowaniu kolekcji aut, których silniki powodują wytrząsanie mózgu przez uszy. Obok Volkswagena Lupo 3L TDI oraz Alfy Romeo 33 1.8 TD, XL1 miałby tam honorowe miejsce – w końcu nie co dzień jest okazja, by wydać 340 patyków na coś o kulturze pracy glebogryzarki.

VW XL1 na sprzedaż
fot. Heritage Automotive

Śmiech śmiechem, ale chętnie obejrzałbym sobie takie auto z bliska i się tym przejechał. Kupić to raczej bym nie kupił – w tej cenie można przecież nabyć kilka innych dziwnych pojazdów.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać