Wiadomości

Volkswagen Passat będzie produkowany w fabryce Skody razem z Superbem. To już oficjalne

Wiadomości 22.11.2018 79 interakcji
Michał Koziar
Michał Koziar 22.11.2018

Volkswagen Passat będzie produkowany w fabryce Skody razem z Superbem. To już oficjalne

Michał Koziar
Michał Koziar22.11.2018
79 interakcji Dołącz do dyskusji

To już oficjalny koniec nazywania Skody Superb czeskim Passatem, bo teraz oba te samochody będą wychodziły z jednej fabryki. Volkswagen oficjalnie ogłosił, że przenosi produkcję swojego segmentu D do fabryki w Kvasinach.

Już od jakiegoś czasu krążyły plotki o przeniesieniu linii produkcyjnej Passata z Emden, gdzie do tej pory był wytwarzany na europejskie rynki, do Czech. Teraz jednak, jak podaje serwis Automotive News Europe, pogłoski zostały potwierdzone przez Herberta Diessa, prezesa Volkswagena, podczas konferencji prasowej w Wolfsburgu.

Roszady w fabrykach grupy VAG.

Fabryka w Kvasinach wytwarza Skody Superb, Karoq i Kodiaq, oraz Seata Ateca. Czeska fabryka ma zacząć wytwarzać aktualną generację legendy polskich dróg w 2023, więc równocześnie Karoq i Ateca zostaną przerzucone do nowej fabryki. Na razie wiadomo tylko, że nowa wytwórnia powstanie gdzieś w Europie Wschodniej.

Zwolnione moce przerobowe fabryki w Emden mają zostać wykorzystane do produkcji nowych samochodów elektrycznych rodziny I.D. Nie podano jeszcze jakie konkretnie modele grupy VAG będą wyjeżdżać z miejsca, gdzie do tej pory wytwarzano Passata. Wiadomo tylko, że mają tam powstawać zarówno elektryczne sedany, jak i mniejsze pojazdy. Wśród tych ostatnich ma się znaleźć najtańsze w nowej zasilanej prądem rodzinie auto, którego cena przewidywana jest na poniżej 20 tysięcy Euro, a także I.D. Aero, elektryk średniej wielkości.

Tym samym Superb i Passat już nie tylko będą porównywane, ale nawet będą produkowane obok siebie. Fani zróżnicowania samochodów i kojarzenia marki z danym krajem mogą zacząć rozrywać szaty. Choć to zdecydowanie nie jest pierwszy taki ruch wielkiego koncernu. Reszta użytkowników wybierze między Passatem i Superbem na podstawie oferowanego wyposażenia, prowadzenia, silników i ich stosunku do ceny, a nie miejsca produkcji. To nie są modele adresowane do klientów szukających emocji, jakiegoś nieokreślonego ducha marki, tylko porządnych i rozsądnych pojazdów. Co to za różnica gdzie złożono samochód w czasach wysokiej automatyzacji produkcji i szeroko zakrojonej unifikacji podzespołów? Zresztą, czy produkowany w Niemczech Passat faktycznie tak wyraźnie różnił się od Superba poza wyglądem?

Volkswagen Passat gdzie jest produkowany

Granice w świecie motoryzacji nie istnieją.

Jeśli kogoś przeraża zlewanie się samochodów Skody i VW już niemal zupełnie w jedno, to mam złą wiadomość. To oznacza, że przespał ostatnich ładnych parę lat lat w motoryzacji. Japońskie Hondy Civic są produkowane w Turcji i Wielkiej Brytanii, Suzuki na Węgrzech. Wkrótce żaden model Fiata nie będzie powstawać we Włoszech, o czym wspominaliśmy w artykule o powrocie modelu Panda do Tychów. Nie jest to też pierwszy Passat produkowany na terenach macierzystych Skody. W ostatnich latach istnienia Czechosłowacji w Bratysławie rozpoczęto wytwarzanie generacji B3. Wspólna produkcja Passata i Superba raczej nie zagrozi ich pozycji na rynku, zwłaszcza polskim.

Decyzja zarządu grupy VW nie jest niczym dziwnym w dobie globalizacji, kiedy nawet Cadillac pojazdy na amerykański rynek produkuje w Chinach, a Volvo należy do chińskiego koncernu. Czasy, kiedy miejsce produkcji o czymś rzeczywiście świadczyło, a marka była kojarzona z krajem pochodzenia minęły bezpowrotnie minęły. W imię optymalizacji kosztów i standaryzacji produkcji. Ale czy faktycznie kilkadziesiąt lat temu masowo produkowane samochody różniły się bardziej od siebie? Nie sądzę.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać