Wiadomości

Volkswagen Arteon Shooting Brake już oficjalnie. A wraz z nim odświeżone Gran Turismo

Wiadomości 24.06.2020 159 interakcji
Piotr Barycki
Piotr Barycki 24.06.2020

Volkswagen Arteon Shooting Brake już oficjalnie. A wraz z nim odświeżone Gran Turismo

Piotr Barycki
Piotr Barycki24.06.2020
159 interakcji Dołącz do dyskusji

Od dziś Arteon nie jest już tylko pojedynczym modelem – to teraz cała rodzina modelowa. OK, składająca się z dwóch modeli, ale jednak rodzina. 

Volkswagen zaprezentował światu dwa nowe modele – pierwszym jest odświeżony Arteon w odmianie Gran Turismo (czyli ten, którego znaliśmy do tej pory). Drugim, zupełnie nowym wariantem, jest natomiast odmiana Shooting Brake, czyli kombi utrzymane w ogólnej stylistyce Arteona.

Zacznijmy może od tego drugiego:

Oto Volkswagen Arteon Shooting Brake

Jeśli chodzi o stronę wizualną, to trudno mówić o zaskoczeniu. Widzieliśmy już mniej lub bardziej zamaskowane wersje testowe tego auta, a przy okazji można się było spodziewać, że będzie to w dużej mierze Arteon z doklejonym tyłem kombi. Jak wyszło – możecie ocenić sami.

Najważniejsze pytania dotyczyć będą pewnie bagażnika, więc już spieszę z odpowiedziami. Jeśli chodzi o pojemność przy postawionej tylnej kanapie, to wynosi ona 565 l (563 l w standardowej wersji). Po złożeniu kanapy i zapakowaniu auta pod dach zmieścimy natomiast 1632 l (standardowa wersja – 1557 l). Maksymalna długość przestrzeni ładunkowej to natomiast 2092 mm i jest taka sama dla obu Arteonów.

A tak wygląda bagażnik w środku:

Wspólna dla obu odmian jest także długość (4866 mm), rozstaw osi (2840 mm), szerokość (1871 mm bez lusterek) i rozstaw kół (1587 mm). Różna jest natomiast wysokość – Volkswagen Arteon Shooting Brake jest o 19 mm wyższy niż wariant Gran Turismo. Skorzystają na tych pasażerowie obydwu rzędów – ci z przodu będą mieli o 11 mm więcej miejsca na głowę, natomiast ci z tyłu – aż o 48 mm.

No i oczywiście jest jeszcze odświeżony Arteon Gran Turismo.

Swoją drogą, gdybym nie wiedział o co chodzi i ktoś mi kazał dopasować nazwę Arteon Gran Turismo do marki producenta, to w życiu nie wskazałbym na Volkswagena. Sprytne. Ale do rzeczy.

Zmiany z zewnątrz właściwie macie zaspojlerowane zdjęciami Shooting Brake’a. Zmienił się pas przedni (jest teraz wyraźnie inny dla poszczególnych wersji wyposażenia), zderzaki, a gdyby tego było mało, dolna poprzeczka grilla… może teraz świecić, tworząc z LED-owymi reflektorami niemal jedną całość. Nie, nie żartuję, naprawdę świeci:

Dla porównania, tak wyglądał Arteon do tej pory:

Tak natomiast nowy Arteon prezentuje się z tyłu:

A tak było wcześniej:

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 KM 4Motion

Wielkich zmian brak, ale w sumie czy były takie niezbędne?

Dużo bardziej zmieniło się natomiast wnętrze.

Tak wygląda nowe w odmianie R:

A tak wyglądało poprzednie:

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 KM 4Motion

Ku rozpaczy tradycjonalistów, podobnie jak w Passacie po liftingu, również i tutaj pozbyto się klasycznego zegara umieszczonego na środku kokpitu. O dziwo natomiast nie zastąpiono go napisem „Arteon”, jak to miało miejsce w przypadku bardziej plebejskiego odpowiednika Arteona. Na miejscu zegara znajdziemy więc przycisk świateł awaryjnych i… to tyle.

Całe wnętrze zostało zresztą oczyszczone w podobny sposób i wbrew pozorom nie jest kopią 1:1 wnętrza odświeżonego Passata. Dla przypomnienia:

samochód służbowy przegląd rynku

Różnice w stosunku do Passata i poprzedniego Arteona są więc całkiem spore. Przemodelowano m.in. dużą część kokpitu, kratki nawiewów, panel sterowania klimatyzacją, boczki drzwiowe, system multimedialny (MIB3, ekran do 9,2″), a także wymieniono sporą część materiałów wykończeniowych. Według Volkswagena Arteon ma być od teraz jeszcze bardziej ekskluzywny i pod względem wykończenia i zastosowanych materiałów nawiązywać bezpośrednio do Touarega.

Ma też mieć o wiele więcej opcji konfiguracyjnych, dodatków i gadżetów. Wliczając w to m.in. nową kierownicę z dotykowym sterowaniem, wstawki z prawdziwego drewna, aluminium lub włókna węglowego, ambientowe oświetlenie z 30 kolorami do wyboru, bezprzewodowy CarPlay i Android Auto, bezprzewodową ładowarkę, a także nowy, 12-głośnikowy system firmowany przez markę Harman Kardon, oferujący moc 700 W i opcję samodzielnego dostosowywania dźwięku do naszych preferencji.

Do wyboru będą przy tym trzy wersje wyposażenia poza podstawową (o nazwie Arteon) – Elegance, R-Line i R (o niej za chwilę). W przypadku wersji Elegance w standardzie otrzymamy m.in. 18-calowe felgi, srebrne nakładki na lusterka, przedni i tylny zderzak przygotowany dla tej wersji, drewniane wstawki we wnętrzu, aluminiową podstopnicę i sportową (nie wiem dlaczego) kierownicę. W przypadku R-Line nakładki na lusterka będą w kolorze auta, zderzaki będą specjalnie przygotowane dla wersji bardziej sportowej,  a wstawki w środku będą z aluminium i włókna węglowego.

Do tego dochodzą jeszcze trzy nowe lakiery (błękitny, czerwony i niebieski), a także nowe wzory felg w rozmiarze 18, 19 i 20 (tutaj dwa nowe wzory).

Nie, nie będzie wersji z VR6.

Aczkolwiek podobno długo rozmyślano, jaki silnik powinien trafić do nowego Arteona R (tak, R, nie R-Line) i brano pod uwagę jednostki sześciocylindrowe. Niestety niespecjalnie pasowały one podobno do charakteru auta, które miało być zwinne i prowadzić się jak najlepiej. Zamiast tego zdecydowano się więc na dwulitrową, czterocylindrową jednostkę TSI (EA888 evo4), przekazującą moc na wszystkie koła.

Generuje ona 320 KM i 420 Nm, a do pracy z nią zaprzęgnięto 7-stopniową przekładnię DSG. System R Performance Torque Vectoring ma odpowiadać za rozdział mocy pomiędzy przednią i tylną oś, a także pomiędzy poszczególnymi kołami z tyłu – w zależności od sytuacji nawet 100 proc. może być przekazane na jedno koło, przy czym czułość tego systemu możemy ustalić w ramach ustawień poszczególnych trybów jazdy. Podobne zmiany można wprowadzać oczywiście dla standardowego w tym przypadku adaptacyjnego zawieszenia DCC.

Arteon R będzie miał też m.in. o 20 mm niższe zawieszenie, duże wloty powietrza, 20-calowe felgi, 18-calowe tarcze hamulcowe, czarny przedni spojler (bez chromowanego wykończenia, widocznego np. w tym tekście na niebieskim Arteonie), przyciemniane tylne światła, unikalny lakier Blue Topaz, a także… opcję całkowitego wyłączenia ESC.

Arteon R będzie przy tym dostępny zarówno jako Gran Turismo, jak i Shooting Brake.

Pozostałe jednostki napędowe to natomiast…

Jest tego całkiem sporo:

  • 2.0 TSI 190 KM – napęd na przód, DSG (7 przełożeń, jak wszystkie następne)
  • 2.0 TSI 280 KM – 4Motion, DSG
  • 2.0 TDI 150 KM – napęd na przód, DSG
  • 2.0 TDI 200 KM – napęd na przód, DSG
  • 2.0 TDI 200 KM – 4Motion, DSG

No dobra, aż tyle tego nie ma, ale na plus warto zaliczyć, że wszystkie silniki mają minimum 2 litry i 4 cylindry. No, prawie wszystkie…

Jest bowiem jeszcze – po raz pierwszy – hybryda. Arteon eHybrid będzie napędzany raczej dobrze znanym zestawem składającym się z 1,4-litrowego 156-konnego silnika benzynowego TSI, wspomaganego przez 115-konną jednostkę elektryczną. Sumarycznie taki zestaw generuje 218 KM, a auto w trybie elektrycznym pokona do 53 km.

Nowa rodzina Arteona pojawi się na rynku jesienią, na początku w wybranych wersjach silnikowych, a z czasem gama zostanie uzupełniona o wszystkie wymienione wyżej warianty.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać