Porady

Sprzedaż używanych części samochodowych to wolna amerykanka. Potrzebne nowe przepisy

Porady 01.04.2021 93 interakcje
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 01.04.2021

Sprzedaż używanych części samochodowych to wolna amerykanka. Potrzebne nowe przepisy

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz01.04.2021
93 interakcje Dołącz do dyskusji

Obawiam się, że jedyną regulacją w sprawie handlu używanymi częściami samochodowymi, jakiej się doczekamy, może być tylko zakaz. Może lepiej nawet nie pytać?

Dwaj posłowie zwrócili się do Ministra Infrastruktury z interpelacją w sprawie ponownego montażu zużytych części samochodowych i wpływu takich działań na bezpieczeństwo i środowisko. Mówią, że zwróciła się do nich grupa obywateli, by związane z tym kwestie prawne wyjaśnić.

Można zgadywać, jakie środowisko reprezentują ci obywatele, ale sprawa używanych części samochodowych od lat leży odłogiem i pozwala na rozkwit wielu patologii.

Czy mogę zamontować używane części samochodowe w moim samochodzie?

Tak, ale nie wszystkie. W 2005 roku ustalono, których używanych części samochodowych nie można wykorzystać ponownie i mogą służyć jako ozdoba kwietnika. Rozporządzenie wymienia 19 części i przedmiotów wyposażenia, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego i wpływa na środowisko.

używane części samochodowe
Fragment Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 r. w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.

Lista jest krótka, a niektóre z wymienionych w niej elementów budzą pewne zdumienie. Pióra wycieraczek są równe napinaczom pasów bezpieczeństwa. Nie ma to większego znaczenia, co jest na tej liście, bo przepis sprawia wrażenie kompletnie martwego. Kto i jak sprawdzi, czy zamontowałeś używane wycieraczki? Kluczowe jest w nim to, czego dokładnie zakazano.

Nie wolno tych części montować, a nie nimi handlować. Sprzedaż używanych części, także tych z tej listy, jest dozwolona.

Poduszki powietrzne z Allegro, albo z Olx

Na portalach ogłoszeniowych bez problemu można kupić używane poduszki powietrzne do większości modeli samochodów. Sprzedaż jest legalna, kupić i posiadać taką poduszkę również można, nie można tylko jej zamontować ponownie w innym samochodzie. Ofert używanych poduszek – nie wystrzelonych, tylko wymontowanych z jakiegoś pojazdu – jest kilkukrotnie więcej niż ofert na poduszki nowe.

używane części samochodowe

Mamy w kraju bardzo wielu kolekcjonerów używanych powietrznych poduszek, zapewne żaden z kupujących nie wkłada ich po zakupie do jakiegokolwiek samochodu, tylko stawia je sobie na półce. Na pewno nie używa ich w samochodzie, który trafia potem na sprzedaż. Inne części z listy też są w ogłoszeniach, są napinacze pasów bezpieczeństwa, zawory recyrkulacji spalin też.

używane części samochodowe

Czy używane części samochodowe są niebezpieczne?

Tak oraz nie. Czy przekładając poduszkę powietrzną z jednego swojego samochodu, do drugiego swojego pojazdu, istotnie naruszyłeś bezpieczeństwo, swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego? A jeśli tylko przełożyłeś pióra wycieraczek?

Teoretycznie można powiedzieć, że wolnoć Tomku w swoim domku, chcesz jeździć z używanym napinaczem pasów bezpieczeństwa, to twój problem, ale sprawa nie jest taka prosta, bo używane części, o nieznanej sprawności, są montowane w samochodach, które potem trafiają na sprzedaż. Należy zadać pytanie, czy chcesz kupić samochód, w którym ktoś wymienił wystrzeloną poduszkę powietrzną na używaną, z wcześniej rozbitego pojazdu?

Przecież twoja też była używana, zanim nie wystrzeliła, to o co ci chodzi? Oto, że świadoma samodzielna naprawa własnego samochodu, różni się od procederu, którym rządzi jak najniższy koszt naprawy powypadkowego samochodu szykowanego na sprzedaż. Nie liczy się w nim, czy poduszka powietrzna jest sprawna, ona ma tylko dawać komunikat do czujnika, że istnieje. Tak by samochód dało się bez problemu sprzedać.

Jak uregulować rynek używanych części?

Obrót używanymi częściami samochodowymi wpływa na cały rynek sprzedaży używanych i nowych samochodów, na handel nowymi częściami, na liczbę kradzieży. Możliwość taniego zakupu jednego produktu wpływa na handel innymi produktami. Od możliwości wystawiania na sprzedaż używanych części, obecnie głównie w internecie, zaczyna się… wszystko.

Mamy obecnie na rynku tańsze zamienniki niż używane części oryginalne. Mamy oryginały nieznanego pochodzenia, często pochodzące z kradzieży. Są też bardzo wysokie ceny oryginalnych nowych części, których zakup wyklucza jakąkolwiek opłacalność wielu napraw, nie tylko tych powypadkowych. I zbyt duża łatwość naprawy poważnie uszkodzonych pojazdów, też jest na tej liście.

Regulacja wydaje się konieczna od lat. Posłowie zadali takie pytania:

  1. Wprowadzanie towarów do sprzedaży dla konsumentów praktycznie w każdej branży jest uregulowane wymogami, jakie dany towar powinien spełniać. W związku z tym jakie właściwości powinny posiadać używane części samochodowe, w większości przypadków wymontowane z wyeksploatowanych lub powypadkowych pojazdów, które po demontażu zostają ponownie wprowadzone do obrotu?
  2. Jakie obowiązki dotyczące bezpieczeństwa produktu spoczywają na przedsiębiorcy wprowadzającym używane części samochodowe do obrotu?
  3. Który organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za kontrole używanych części wprowadzonych do obrotu? W jakim zakresie jest on uprawniony do kontroli tych części?
  4. Czy konsument, kupując używane części samochodowe, może w pełni korzystać z przysługujących mu praw konsumenckich, np. z rękojmi, i które przepisy o tym mówią?
  5. Kto ponosi odpowiedzialność za montaż używanych części w ww. rozporządzeniu i za skutki takiego montażu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego?
  6. W mediach pojawiają się informacje o tym, że setki tysięcy samochodów wycofanych z eksploatacji (w tym np. po drastycznym wypadku samochodowym, skrajnie wyeksploatowanych lub kradzionych) znika w szarej strefie, a ich części trafiają do sprzedaży. Czy znana jest skala tego zjawiska, tj. sprzedaży używanych części?
  7. Czy znana jest skala straty dla budżetu państwa wynikająca z bezprawnego wykorzystywania do napraw używanych części samochodowych (z grupy tych, które mają wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym), nielegalnego handlu używanymi częściami oraz skala zmniejszonych wpływów od legalnie działających firm, które tracą na tego typu procederze?
  8. Jakie środki regulacyjne i pozaregulacyjne zostały podjęte w celu ograniczenia ponownego montażu części wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia?

Podniesiono tu szereg spraw, zmierzając do tego, że rynek domaga się regulacji, choć ewidentnie przebija tu motyw, który można opisać słowami używane jest gorsze niż nowe. Listę spraw można rozszerzyć jeszcze o sposób wyceny wartości części koniecznych do napraw powypadkowych, stosowany przez firmy ubezpieczeniowe. Nie można zignorować wpływu stosowanych przez nich praktyk na rynek handlu używanymi częściami.

Kluczowym pytaniem jest, jak uregulować ten rynek, żeby obrót używanymi częściami był opłacalny, a ich stosowanie bezpieczne lub choć bardziej bezpieczne. Zatroskana grupa obywateli, która inspirowała posłów, zapewne ucieszyłaby się z narzucenia jakiegoś rygoru. Być może nawet w postaci procesu powtórnej certyfikacji wyrobu, który zwiększyłby ceny używanych części samochodowych, połączonego z nakazem utylizacji części, które procesu recertyfikacji nie przejdą. Co skierowałby klientów w stronę części nowych.

To może zakazać handlu używanymi częściami całkowicie?

Nawet podejrzewając takie intencje, nie można ignorować faktu, że obecny wykaz części z 2005 i praktyczny brak obostrzeń, wygląda trochę żartobliwie, szczególnie zestawiony ze skalą handlu używanymi częściami samochodowymi.

Minister posłom odpowiedział,… że pytanie należy skierować do innego ministerstwa. Ci mają pytać dalej. Może kiedyś doczekamy się odpowiedzi, jak uregulować ten rynek, by używane części samochodowe można było kupować i stosować z większą pewnością ich pochodzenia i jednocześnie w przyzwoitej cenie. Wydaje się, że jedyną regulacją, jakiej możemy się doczekać, jest jakiś zakaz. Przecież samochody mogą być jednorazowe.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać