Wiadomości

Te samochody Ukraińcy najczęściej kupują w czasie wojny. Passat wygrywa z Lanosem

Wiadomości 16.08.2022 11 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 16.08.2022

Te samochody Ukraińcy najczęściej kupują w czasie wojny. Passat wygrywa z Lanosem

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk16.08.2022
11 interakcji Dołącz do dyskusji

Ukraiński rynek samochodów używanych działa o wiele gorzej niż w czasach pokoju, ale to nie znaczy, że całkiem zamarł. Na czele najpopularniejszych modeli – Volkswagen Passat.

Wojna, zmiany kursu walut, kryzys, kłopoty z odprawami celnymi, trudności z dostępem do paliwa. Ukraiński rynek samochodów używanych – delikatnie mówiąc – zmaga się z wielkimi problemami. Mimo wszystko, życie toczy się dalej (na dużym obszarze kraju zachowuje pozory normalności), a ludzie nadal potrzebują tam czymś jeździć. W czasie wojny samochód staje się czasami jeszcze bardziej potrzebny, niż w spokojniejszych czasach. Dlatego granicę ukraińską stale przekraczają lawety i autotransportery pełne samochodów o różnej wartości. Niektórych to oburza („mają wojnę, a kupują samochody!”), ale lepiej po prostu o takich ludziach nie wspominać.

Ukraiński rynek samochodów używanych – jak wygląda?

Raport na ten temat przygotował tamtejszy oddział IBRM Samar, czyli Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy. Wynika z niego, że od początku roku Ukraińcy kupili 285,5 tys. używanych samochodów na rynku krajowym.

Jakie modele są najpopularniejsze, gdy patrzymy na ukraiński rynek? To specyficzny obszar, nawet jeśli pominiemy kwestie wojny. Już wcześniej samochody z drugiej ręki były tam wyjątkowo drogie. W połączeniu z niskimi, średnimi zarobkami w kraju sprawiało to, że relatywnie nowoczesne wozy były tam trudno dostępne. Zwłaszcza na ukraińskiej prowincji nikogo nie dziwi widok aut 30- czy 40-letnich, które u nas widuje się już wyłącznie na zlotach klasyków, oczywiście w dużo lepszym stanie. Teraz jest jeszcze gorzej.

Przez lata liderem był tam Lanos

ukraiński rynek samochodów używanych

Zarówno ze znaczkiem Daewoo, jak i ZAZ, Lanos jest ceniony przez ukraińskich kierowców. Nic dziwnego – jest w miarę nowoczesny, dość trwały i prosty w obsłudze i serwisowaniu. Teraz stracił jednak pozycję lidera w kategorii modeli kupowanych na wewnętrznym rynku aut używanych. Zabrał mu ją samochód kochany też w Polsce – czyli Volkswagen Passat.

Na trzecim miejscu, za Lanosem, uplasowała się Skoda Octavia, goniona przez „krewniaka”, czyli Volkswagena Golfa. Piątkę zamyka francuski konkurent Golfa i Octavii – Renault Megane. Na szóstym miejscu pierwszy i jedyny samochód produkcji radzieckiej i rosyjskiej w ukraińskim Top 20, czyli Łada 21099. Dziesiątkę zamykają Ford Focus, Skoda Fabia i wyjątkowo lubiany tam Chevrolet Aveo.

Ukraiński rynek samochodów używanych coraz mniej ceni auta rosyjskie

łada 2107 2105 na sprzedaż

W drugiej dziesiątce nie ma już – w odróżnieniu od zestawienia z roku 2021 – Ład 2107, 2110 ani 2106. Zamiast nich, znalazły się tam zachodnie auta premium – BMW 3 i Audi A6. Zniknął też popularny niegdyś Hyundai Sonata. Dlaczego? To kwestia problemów ze sprowadzaniem samochodów z USA. Koreański wóz często przypływał zza Oceanu, ale ze względu na czasowe zamknięcie portów, a także wzrost kosztów transportu i osłabienie waluty, popularność tego typu aut zmalała. Ukraińcy bardziej docenili za to europejskie minivany w rodzaju Renault Scenica czy Opla Zafiry.

W kategorii marek bryluje Volkswagen

ukraiński rynek samochodów używanych

Ukraiński rynek samochodów używanych naprawdę docenił samochody z Wolfsburga. Kupiono 35 700 aut, co stanowi niemal 13% rynku. Po VW, drugą najpopularniejszą marką był WAZ (22 200 aut), a podium zamyka Renault. Poniżej: Skoda, Ford, Toyota, Opel, Mercedes, BMW, Hyundai.

Co Ukraińcy najchętniej sprowadzają z innych krajów?

Powyższe dane dotyczyły transakcji na rynku wewnętrznym. Jeśli chodzi o auta sprowadzane, rynek bardzo się pobudził ze względu na czasowe zwolnienie z opłat celnych. W czerwcu wwieziono do kraju ponad 105 tysięcy wozów. Jak podaje IBRM Samar, ich średni wiek wynosił 14 lat, a średnia cena to w przeliczeniu około 19 tysięcy złotych. Co nie zaskakuje, w tej kategorii także króluje Volkswagen Passat. Wygrywa na podium z Golfem i Octavią. Niżej uplasowały się dwa modele Audi – A4 i A6, oraz Renault Megane i kolejny Volkswagen, Touran. Dziesiątkę najchętniej sprowadzanych na ukraińskie drogi aut zamykają Ople (Zafira i Astra), a także Ford Focus. Oby tamtejszy rynek – podobnie jak cały kraj – jak najszybciej wracał do normalności i się rozwijał. Bez modeli rosyjskich.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać