Historia / Ciekawostki

W Anglii autobus transportował rowery przez tunel. Rowerzyści nie chcieli nawet do niego wsiąść

Historia / Ciekawostki 17.07.2022 19 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 17.07.2022

W Anglii autobus transportował rowery przez tunel. Rowerzyści nie chcieli nawet do niego wsiąść

Piotr Szary
Piotr Szary17.07.2022
19 interakcji Dołącz do dyskusji

Niemal 60 lat temu w Wielkiej Brytanii zbudowano coś ładnego. I nie chodzi mi teraz o Astona Martina DB5 ani chociaż o Jaguara S-Type. Tym czymś był transporter rowerowy.

39 lat. Dokładnie tyle czasu minęło od pojawienia się pomysłu na budowę Tunelu Dartford do jego ukończenia w 1963 r. Tunel ten miał stanowić część obwodnicy Londynu i początkowo planowano, że będzie łączyć miejscowości Tilbury i Gravesend, zastępując tym samym połączenie promowe, z którego korzystano do tej pory. Ostatecznie podjęto jednak decyzję o przesunięciu miejsca budowy w stronę Dartford, oddalonego o 29 km od centrum Londynu.

Pierwsze prace ruszyły dopiero w 1936 r., tj. 12 lat po pojawieniu się pomysłu na budowę. Co było potem? Opóźnienia, dużo opóźnień – w tym i te wywołane wybuchem II wojny światowej. Do dalszego drążenia przeprawy powrócono dopiero w 1959 r., przy okazji rozpoczynając stosowanie tzw. tarczy tunelowej, pozwalającej na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa robotników.

Tunel oddano do użytku w listopadzie 1963 r. Piszę o tym wszystkim dlatego, że gdyby nie ten tunel, to nie powstałby też bohater dzisiejszego wpisu.

A bohaterem tym jest transporter rowerowy

Nie poruszam się rowerem nad wyraz często, ale jeśli miałbym wymienić kilka miejsc, w których czułbym się niekomfortowo podczas jazdy tym środkiem transportu, to tunel o dużym natężeniu ruchu z pewnością znalazłby się na całkiem wysokiej pozycji – zapewne nieco tylko ustępując gawrze rozjuszonego niedźwiedzia oraz pomieszczeniu nr 217 w zniszczonej Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej.

Czytaj również: Jak to działa: silnik Nissana Micry Super Turbo

Komitet ds. Tunelu Dartford (DTJC – Dartford Tunnel Joint Committee) zawczasu stwierdził – całkiem słusznie – że dobrze by było zadbać o bezpieczeństwo cyklistów. Zamówił więc 5 pojazdów przystosowanych do przewozu pasażerów i rowerów. Wszystkie skonstruowano na bazie popularnych ciężarówek Ford Thames Trader, a za ich skarosowanie odpowiadała firma Strachans Coachbuilders Ltd, mająca swoje początki w 1894 r. Niewielka flota była do dyspozycji od listopada 1963 r.

transporter rowerowy

Każdy transporter rowerowy zbudowany na bazie Forda Thames Trader mieścił 33 pasażerów i 23 konwencjonalne rowery, które przewożone były w poprzek do kierunku jazdy. Pojazdy te były konstrukcjami piętrowymi – rowery przewożono niżej, natomiast fotele dla podróżnych przygotowano wyżej. Warto zwrócić uwagę na usytuowanie wejścia dla pasażerów – znajdowało się ono wysoko nad ziemią ze względu na fakt, że podróżni korzystali ze specjalnych platform, by wejść do transportera.

Istniała także możliwość przewożenia tandemów czy nawet rowerów trójkołowych – tego rodzaju konstrukcje lokowano z tyłu transportera – na jednym poziomie z pozostałymi rowerami, ale za tylną osią.

Czytaj również: To powinieneś wiedzieć o oponach – technika, oznaczenia i etykieta unijna

W jakim stopniu transporter różnił się od seryjnej ciężarówki?

W ogromnym. Karoseria była całkowicie nowa, a jej projekt pociągnął za sobą kilka zmian konstrukcyjnych, jak choćby zmniejszenie wysokości, na jakiej zamontowano chłodnicę. W dużej mierze wzorowano się na słynnych autobusach Routemaster i innych pojazdach komunikacji miejskiej używanych w aglomeracji londyńskiej, ale na każdym kroku było widać, że nie ograniczono się po prostu do skopiowania wyglądu. O bezpieczeństwo pasażerów dbały m.in. dodatkowe wloty powietrza do chłodzenia hamulców i opony ze wzmocnionymi ściankami bocznymi (ze względu na częsty kontakt z krawężnikami), a o komfort – uchylane wywietrzniki w oknach na piętrze. Prawdopodobnie transportery od Strachans Coachbuilders były pierwszymi pojazdami we flocie londyńskiego transportu publicznego, które dysponowały takimi wywietrznikami.

transporter rowerowy
Transporter rowerowy przy typowym obłożeniu. Albo jego braku.

Pojazdy pomalowano na zielono, z kremowymi akcentami i złotymi napisami. Ze względu na fakt, że nie kursowały na żadnej innej trasie, próżno tu było szukać jakichkolwiek tabliczek z informacjami nt. trasy przejazdu.

Transporter rowerowy okazał się kompletną porażką

Spodziewano się, że chętnych będzie mnóstwo, stąd wspomnianych 5 pojazdów – 4 do codziennego użytku i 1 w zapasie. W praktyce niemal od razu pomysł okazał się fiaskiem, a jeśli podczas jednego kursu z przejazdu korzystał więcej niż jeden cyklista, to można było mówić o małym święcie. Już w 1965 r. wszystkie te Fordy zastąpiono jednym Land Roverem z przyczepą. Jak często ów Land Rover kursował? Wtedy, gdy było zapotrzebowanie, czyli gdy został wezwany. Czyli rzadko. Rowerzyści woleli jechać naokoło zamiast babrać się z czekaniem na autobus, przypinaniem roweru itp.

W 1966 r. transportery odkupiło przedsiębiorstwo Don Everall Commercial Vehicles, ale bynajmniej nie w celu kontynuowania szlachetnej misji pomagania cyklistom. Nietypowe pojazdy miały posłużyć za mobilne billboardy.

Czytaj również: Jak naprawdę testuje się spalanie hybryd plug-in? Obalmy kilka mitów

Co się dziś dzieje z tymi transporterami?

Z czterema z nich nic, natomiast z piątym – także nic. Inne są jednak powody tych niców – pojazdy od TT1 do TT3 oraz TT5 zostały zezłomowane, natomiast TT4, czyli jedyny ocalały, podobno ciągle czeka na renowację. Biorąc pod uwagę, że nic się w tym temacie nie ruszyło od ostatnich wzmianek na ten temat – czyli od 2017 r. – trudno niestety oczekiwać, by ktoś sobie nagle przypomniał o temacie. Ale grunt, że TT4 nadal gdzieś tam sobie stoi – skoro do świetności udało się przywrócić nasz rodzimy meblowóz na bazie Stara, to może i z TT4 się uda.

Trzeba jednak docenić nonsens tej koncepcji i rozmach w jej realizacji. Przez krótki czas angielscy rowerzyści i rowerzystki mogli naprawdę jechać na rowerze samochodem.

Źródło zdjęć: Facebook/Sam Tillson. Zdjęcie główne przedstawia pierwszy transporter (TT1), pozostałe zdjęcia – transporter TT5.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać