Klasyki / Ciekawostki

W oczekiwaniu na kolejną generację: oto ewolucja Toyoty Supry w jednym filmie

Klasyki / Ciekawostki 10.08.2018 14 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 10.08.2018

W oczekiwaniu na kolejną generację: oto ewolucja Toyoty Supry w jednym filmie

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk10.08.2018
14 interakcji Dołącz do dyskusji

Nadchodzący debiut najnowszej generacji Toyoty Supry to dobra okazja, by przypomnieć bogatą historię tego modelu.

Supra – oto jedna z najbardziej legendarnych nazw w historii motoryzacji. Nieważne, czy ktoś kojarzy ten model z filmów, z gier komputerowych, z motorsportu czy może po prostu kiedyś taką jeździł – trudno o inną sportową Toyotę, która kojarzyłaby się tak dobrze i wzbudzała tyle emocji.

Pod koniec 2019 roku spodziewany jest debiut nowej generacji.

Poprzednim razem nazwa Supra była używana do 2002 roku. Nowa generacja ma być oparta na nadchodzącym BMW Z4. Ma mieć trzylitrowy, rzędowy, sześciocylindrowy silnik i idealne rozłożenie masy. Będzie też krótsza od poprzedników. Niektórzy – w tym red. Tymon – obawiają się, że nadchodząca Supra nie będzie tak dobra, jak poprzednie i nie będzie w pełni zasługiwać na legendarną nazwę. Jedno jest pewne – ta premiera jest zapowiadana już od bardzo dawna i chyba każdemu oczekiwanie trochę się już dłuży. Niektórzy, aby jakoś wykorzystać czas, spoglądają w przeszłość.

Oto film przedstawiający historię Supry.

 

Zamieszczono go na kanale Cars Evolution, na którym można znaleźć także kilka filmów dotyczących innych modeli. Jest to krótka podróż po wszystkich generacjach modelu, ubogacona o kilka faktów i ciekawostek o każdej z nich.

Niewiele osób pamięta, że początkowo nazwa tego auta brzmiała „Celica Supra”.

Toyota Celica Supra
Celica Supra II – sprzedawana także w Europie

Działo się tak, ponieważ było to po prostu rozwinięcie modelu Celica. Dopiero generacja numer trzy (od 1986 roku) stała się odrębnym samochodem. Celica stała się od tego czasu autem przednionapędowym, a Supra – dużym, tylnonapędowym, topowym coupe. Pod jej maską zawsze pracowały jednostki sześciocylindrowe.

W 1981 roku w Suprze (czy raczej w Celice-Suprze) pojawił się pierwszy system nawigacyjny.

Była to także pierwsza Toyota na rynku amerykańskim, w której oferowano tempomat. Ciekawostek o modelu jest jednak więcej: dotyczą jednak głównie najbardziej legendarnej generacji, czyli tej z numerem cztery. Była produkowana w latach 1992-2002.

Przez długie lata ten model był rekordzistą w dziedzinie hamowania z 70 mil na godzinę do zera.

Taki test został przeprowadzony przez redaktorów czasopisma „Car and Driver” w 1997 roku. Rozpędzono Suprę do 70 mil na godzinę – czyli do 113 km/h – po czym kierowca wcisnął hamulec. Dzięki systemowi ABS i układowi hamulcowemu, który wykorzystywał doświadczenia z Formuły 1, samochód zatrzymał się po 45 metrach. Ten rezultat został pobity dopiero w 2004 roku. I to przez Porsche Carrerę GT…

Supra jest też jednym z samochodów, który najmocniej zapisał się w historii kultury popularnej. Policzono, że różne egzemplarze tego modelu pojawiły się na ekranie w filmach lub serialach aż 78 razy. Oczywiście najbardziej znane filmy z udziałem Supry to te z serii „Szybcy i Wściekli”. Do tego dochodzą także liczne gry komputerowe.

Pewna mocna Supra miała też wielki wkład w historię polskiego tuningu. Ale o niej akurat w tym filmie nikt nie wspomniał…

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie