Ciekawostki / Wiadomości

Oto 50 najlepiej sprzedających się nowych aut w Polsce w 2018 r. Prawie co trzecie to crossover

Ciekawostki / Wiadomości 04.01.2019 46 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 04.01.2019

Oto 50 najlepiej sprzedających się nowych aut w Polsce w 2018 r. Prawie co trzecie to crossover

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk04.01.2019
46 interakcji Dołącz do dyskusji

SAMAR opublikował listę TOP 50 modeli, które w zeszłym roku znalazły najwięcej nabywców. Polski rynek stale rośnie, a klienci zaczynają szaleć na punkcie SUV-ów i crossoverów.

W mediach od czasu do czasu pojawiają się utrzymane w pesymistycznym klimacie artykuły z tytułami w stylu „Graty sprowadzane z Zachodu zalewają Polskę!”. Co prawda później okazuje się, że owe „graty” to na przykład 11-letnie Audi A4 B8… ale niektórzy mogą sobie pomyśleć, że Polaków nie stać na nowe samochody, a w salonach hula wiatr.

Nic bardziej mylnego.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR właśnie opublikował podsumowanie roku 2018 na rynku nowych aut. Pod uwagę brano to, ile nowych aut zostało zarejestrowanych od stycznia do grudnia. Wynik to 532 000 egzemplarzy. To oznacza wzrost o 9,35 proc. w stosunku do roku 2017 – który też był bardzo dobry.

W tym roku z pewnością sporą mobilizacją dla nabywców była zmiana przepisów leasingowych – wiele osób spieszyło się, by przed końcem roku podpisać umowę, zwłaszcza na samochód droższy niż 150 tysięcy złotych netto. Jednocześnie oferty finansowania nowych aut są coraz lepsze i coraz mniej osób decyduje się na zakup za gotówkę. Wielu z tych, którzy dotychczas nie myśleli o „nówce”, daje się skusić i bierze samochód w leasingu czy wynajmie.

Pora na najciekawsze – jakie modele rządziły na rynku?

Oto lista TOP 50 według IBRM SAMAR.

1. Skoda Octavia: 21 125 egzemplarzy
2. Skoda Fabia: 19 679
3. Opel Astra: 15 282
4. Volkswagen Golf: 14 190
5. Toyota Yaris: 14 032
6. Toyota Auris: 12 073
7. Ford Focus: 11 126
8. Dacia Duster: 9844
9. Skoda Rapid: 9833
10. Volkswagen Passat: 9192
11. Nissan Qashqai: 8537
12. Renault Clio: 8353
13. Hyundai Tucson: 8065
14. Fiat Tipo: 8059
15. Skoda Superb: 8045
16. Toyota Corolla: 7509
17. Toyota C-HR: 7355
18. Volkswagen Tiguan: 6847
19. Dacia Sandero: 6446
20. Opel Corsa: 6127
21. Kia Sportage: 6082
22. SEAT Leon: 6038
23. Kia Ceed: 5838
24. Renault Megane: 5533
25. Volkswagen Polo: 5358
26. Toyota RAV4: 4892
27. Ford Fiesta: 4442
28. Hyundai i20: 4390
29. Volvo XC60: 4353
30. Toyota Aygo: 4308
31. Opel Insignia: 4273
32. Hyundai i30: 4249
33. Toyota Avensis: 4109
34. Renault Captur: 3960
35. Volkswagen Golf Sportsvan: 3949
36. Skoda Citigo: 3798
37. Suzuki Vitara: 3764
38. Citroen C3: 3752
39. Skoda Karoq: 3688
40. Ford Mondeo: 3657
41. Opel Mokka: 3560
42. Mazda CX-5: 3539
43. Skoda Kodiaq: 3384
44. Ford Kuga: 3350
45. Dacia Dokker: 3240
46. Mazda CX-3: 3234
47. Dacia Lodgy: 3095
48. Peugeot 308: 3023
49. Honda Civic: 2962
50. SEAT Ibiza: 2951

W stosunku do listy z roku 2017, mamy zmianę na fotelu lidera. Nie jest to jednak zmiana spektakularna: w zeszłym roku najlepiej sprzedawała się Fabia, a w tym – Octavia. Oba modele zwiększyły swoją sprzedaż w stosunku do zeszłego roku. Być może za spadek Fabii z pierwszego miejsca odpowiada lifting tego modelu. Nabywcy, którzy chcieli kupić samochód w pierwszej połowie roku wstrzymali się z zakupem lub kupili coś innego, bo nie chcieli jeździć starą wersją. Z kolei ci, którzy zamówili wóz niedawno, mogą jeszcze na niego czekać.

Oprócz wspomnianej zmiany, pierwsza piątka pozostaje taka sama, jak przed rokiem. Skody, za nimi Astra, Golf, Yaris.

Warto jednak zauważyć, że gdyby potraktować Aurisa i Corollę jako dwie wersje nadwoziowe jednego modelu, wskoczyłby on na… trzecie miejsce z wynikiem 19 582 sztuk. W sumie w zestawieniu Toyota ma najwięcej modeli – aż 7, tyle samo co Skoda.

Czeska marka nadal króluje. W pierwszej dziesiątce zmieścił się jeszcze Rapid.

Rok temu był dziesiąty, teraz – dziewiąty. Obecnie jest to już model, który schodzi z rynku na rzecz Scali. Być może dealerzy oferują więc na niego atrakcyjne rabaty. Bardzo ciekawe, jaki będzie wynik następcy. Kto wie – może Scali uda się zająć pozycję lidera?

Do pierwszej dziesiątki wjechał Passat, wypadło Clio.

Rok temu Passat – czyli najwyżej notowany na liście model klasy średniej – był jedenasty. Z kolei Clio spadło w 2018 r. z miejsca ósmego na dwunaste. Tuż za Passatem uplasował się Qashqai.

Można pokusić się o stwierdzenie, że segment D nadal jest jeszcze mocny, ale crossovery „depczą mu po piętach”. Zwłaszcza że przebój tej klasy – czyli Dacia Duster – zajął ósme miejsce. Spora część z 9844 nabywców to klienci prywatni, którzy wręcz kochają Dustera.

Ogólnie rzecz biorąc, na liście jest 16 SUV-ów i crossoverów. To aż 32 procent całości.

Najlepiej sprzedające się auto segmentu premium – Volvo XC60.

Ten SUV zajął 29. miejsce z wynikiem 4353 zarejestrowanych egzemplarzy. Z jednej strony to więcej, niż sprzedano np. Opli Insignia czy Fordów Mondeo. Z drugiej – w 2017 r. wynik XC60 był jeszcze lepszy (24 miejsce, 4966 sztuk). Widocznie wtedy zadziałały wyprzedaże na schodzącą generację i efekt świeżości w przypadku nowej.

Na pierwszy rzut oka zaskoczeniem może być 33. pozycja Toyoty Avensis. To całkiem niezły rezultat jak na tak leciwy, schodzący model. Z drugiej strony, miłość polskich zarządców flot do Avensisa jest znana od dawna. Rok wcześniej ten samochód zajął jeszcze lepsze, bo 27. miejsce, z wynikiem o ponad 500 sztuk lepszym. W zeszłym roku dealerzy udzielali na Avensisy wysokich rabatów. Podstawową wersją można było wyjechać z salonu już za około 75 tysięcy złotych. A przecież mówimy o samochodzie segmentu D.

Mnie osobiście zadziwiła także obecność Forda Kugi w TOP 50. Ten samochód zajął 44. miejsce z wynikiem 3350 egzemplarzy. Tymczasem nie mogę sobie przypomnieć, kiedy ostatnio widziałem nową Kugę na ulicy. Podobnie jest w przypadku Volkswagena Golfa Sportsvana z jeszcze lepszego, bo 35. miejsca.

W TOP 50 nie znalazł się żaden Mercedes.

Jednocześnie, na opublikowanej niedawno liście IBRM SAMAR TOP 50 uwzględniającej marki, Mercedes zajął 10. miejsce. To może wskazywać na to, że sprzedaż tej firmy jest rozłożona równomiernie i nie ma wiodącego bestsellera. W przypadku Mercedesa wpływ na wynik z pewnością mają też modele użytkowe – także te o masie własnej do 3,5 tony.

Listę zamyka Seat Ibiza, tracący do przedostatniej Hondy Civic zaledwie dziewięć egzemplarzy. Rok temu ani Civika, ani Ibizy na liście nie było, a ostatnią pozycję zajęła Mazda 6. W tym roku „wypadła” już poza pięćdziesiątkę. Pojawił się w niej za to model CX-5, a sprzedaż CX-3 znacząco wzrosła.

W obecnym, 2019 roku, sytuacja na liście może być interesująca. Debiutuje Skoda Scala, a Octavia ma doczekać się następcy. Można spodziewać się również nowego Golfa. Z kolei Toyota będzie teraz oferować wyłącznie model pod nazwą Corolla – to na pewno zmieni układ w czołówce.

Ciekawe, kiedy na liście pojawi się pierwszy model elektryczny. I kiedy SUV-y i crossovery będą stanowić większość TOP 50.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać