Ciekawostki

Szpachlowanie wraca do mody. To sposób na uniknięcie problemów z tablicami w SKP

Ciekawostki 28.11.2022 477 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 28.11.2022

Szpachlowanie wraca do mody. To sposób na uniknięcie problemów z tablicami w SKP

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz28.11.2022
477 interakcji Dołącz do dyskusji

Jeśli ktoś ma małe tablice rejestracyjne, a zderzak pozwala na montaż zwykłego rozmiaru, to może przestać się bać. Musi tylko nauczyć się szpachlować.

Ostatnio powróciła sprawa małych tablic rejestracyjnych, a konkretnie trzecia fala strachu. Z małymi tablicami rejestracyjnymi jest taka sytuacja, że w pewnym momencie (w 2018 r.) stały się modne. Coraz więcej kierowców prosiło w urzędach o tablice w mniejszym rozmiarze, mimo że nie było takiej potrzeby. Ten rozmiar przewidziany był dla aut, które nie posiadały wystarczająco dużo miejsca na zderzaku. Ludzie zaczęli tego nadużywać i montować małe blaszki tam, gdzie miejsce było dużo miejsca. Dlaczego? Trudno orzec, bo nijak nie wygląda to dobrze.

Pierwsza i druga fala strachu o małe tablice

Po jakimś czasie swobodnego zakładania małych tablic zaczęły się kłopoty. Najpierw urzędnicy tego w ogóle nie weryfikowali, a potem nagle pojawiło się straszenie odpowiedzialnością karną. Ludzie zaczęli pisma dostawać, że mają oświadczyć, iż faktycznie nie mają miejsca na zderzaku. Rozmiar kawałka blachy to musi być bardzo poważna sprawa, bo fałszywe oświadczenie wiąże się z groźbą odpowiedzialności karnej. Przestało być śmiesznie i trzeba było sobie jakoś z tym problemem poradzić.

Później nadeszła druga fala obaw. Od 4 grudnia 2020 policja powinna zatrzymywać dowód rejestracyjny, jeśli auto miałoby zamontowane małe tablice, a posiadałoby miejsce na zwykły rozmiar. Wtedy pewnie kolejna fala kierowców sięgnęła po szpachlę. Teraz nadchodzi trzecia fala i szpachla wciąż jest w grze.

małe tablice szpachla
Źródło: Facebook, zgodnie z prawem dopuszczalnego cytatu

Jak przejść z małymi tablicami badanie techniczne?

Zmieniły się warunki przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Od 1 listopada pojawił się tam brak zgodności wymiaru tablicy rejestracyjnej z wymiarem miejsca konstrukcyjnego przeznaczonego do jej montażu w roli usterki, która skutkować powinna negatywnym wynikiem badania. Już nie można liczyć na to, że urzędnik nie uwierzy, albo nie złapie policja. W SKP stawiać się trzeba, zazwyczaj co roku i dla wielu osób ta wizyta powinna zakończyć się smutno. Oczywiście wprowadziło to dodatkowy element niepewności, bo urzędy wydają tablice w jednym rozmiarze. Nie da się wyrobić małych tablic na tyłu pojazdu, a zwykłych na przód. A przedni zderzak wcale nie musi być ograniczony konstrukcyjnie, więc przednia tablica teoretycznie powinna być pełnowymiarowa. Nawet pracownicy SKP nie wiedzieli, co począć z tym fantem.

małe tablice zaszpachlowanie
Źródło: Facebook, zgodnie z prawem dopuszczalnego cytatu

Nie można się więc dziwić, że pojawiają się sposoby, jak poradzić sobie z koniecznością odwiedzenia SKP z małą tablicą w za dużej przestrzeni. Jeden z użytkowników grup tematycznych na Facebooku wykazał się pomysłowością. Zbędne miejsce w zderzaku elegancko wypełnił i zaszpachlował. Po pomalowaniu zderzak wygląda, jakby taki wyjechał z fabryki, albo prawie tak samo. Na pewno tablicy w zwykłym rozmiarze umieścić się teraz na nim nie da. Otwartym można pozostawić pytanie, czy jest to miejsce konstrukcyjne, choć niewątpliwie ktoś je skonstruował i to nawet dwa razy.

małe tablice szpachlowanie
Źródło: Facebook. Kury od lewej: Halina, Mirka, Anusia

Szansa jest spora

Jest spora szansa, że diagnosta nie będzie wnikał z jakim zderzakiem ten model samochodu opuszczał fabrykę, na jakie rynki był oferowany i czy w ogóle istnieje choć cień szansy, że jego konstrukcja przewidywała rejestrowanie go w krajach, gdzie obowiązują tablice takich rozmiarów. Prościej jest się nie interesować i uniknąć rozwiązywania związanych z tym problemów. Rozwiązanie ma szansę powodzenia, bo teraz w tym miejscu innych tablic niż obecne umieścić się nie da. Czwartej fali strachu już nie powinno być, wizyta na SKP powinna być dobrym środkiem zaradczym na zbyt małe tablice. Miłośnicy taniego tuningu powinni się cieszyć. Jest okazja, żeby trochę poszpachlować.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać