Lokowanie produktu

System start-stop – nowoczesna technologia wymaga zaawansowanego wsparcia

Lokowanie produktu 06.12.2022 5 interakcji
Autoblog
Autoblog 06.12.2022

System start-stop – nowoczesna technologia wymaga zaawansowanego wsparcia

Autoblog
Autoblog06.12.2022
5 interakcji Dołącz do dyskusji

Korki na ulicach miast czy autostradach to plaga współczesnej motoryzacji. Często dotyka ona codziennego przemieszczania się do pracy czy szkoły, a także dłuższych wyjazdów, na przykład wakacyjnych. Do niedawna korki oznaczały nie tylko stratę czasu, ale także generowały koszty, na przykład przez niepotrzebne spalanie paliwa.

Obecnie, coraz popularniejsze systemy start-stop, które w wielu modelach nowych samochodów stały się standardowym wyposażeniem pozwalają kierowcom zaoszczędzić zarówno benzynę czy olej napędowy, jak i pieniądze. Nowoczesne systemy start-stop są zaprojektowane tak, by dyskretnie wyłączyć silnik, gdy tylko samochód się zatrzyma i równie dyskretnie, ponownie go uruchomić, kiedy kierowca zadecyduje o dalszej jeździe.  

Z pozoru system start-stop jest prosty – w końcu polega na wyłączeniu silnika i uruchomieniu go ponownie w odpowiednim momencie. Funkcja ta w znacznym stopniu przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin w trakcie przymusowego postoju pojazdu. Jednak działanie jej jest o wiele bardziej złożone niż można przypuszczać. Dotyczy to nie tylko aspektu trwałości komponentów, ale także wykorzystania środków smarnych i czyszczących układ paliwowy, które pomagają utrzymać silnik w optymalnym stanie. 

Technologia

Wiele osób uważa, że system start-stop to po prostu bardziej wytrzymały rozrusznik i mocniejszy akumulator. Funkcjonalność ta jest jednak znacznie bardziej zaawansowana. Aktywuje się wówczas, gdy samochód zatrzyma się. W przypadku manualnej skrzyni biegów dzieje się tak, gdy zostanie wrzucona pozycja neutralna, z kolei kierowca samochodu z automatyczną przekładnią musi nacisnąć pedał hamulca. Proces wyłączenia silnika zależy od szeregu czujników, które są w stanie wykryć czynności wykonywane przez kierującego pojazdem. Kluczowe jest przy tym natychmiastowe działanie, za każdym razem, gdy kierowca zdecyduje się zatrzymać i ruszyć samochód. 

Przed pojawieniem się technologii start-stop można było oczekiwać, że układ zapłonowy i rozruchowy wykona od 40 do 60 tysięcy uruchomień w okresie całkowitej eksploatacji pojazdu. Jednak nowoczesne systemy start-stop muszą sprostać dużo większej częstotliwości wyłączenia i włączenia silnika, ponieważ muszą wykonać dziesięciokrotnie większą liczbę procesów rozruchowych. 

jak wyłączyć start-stop

Liczba ta jest jeszcze większa w samochodach z technologią hybrydową, w których konwencjonalny silnik jest połączony z silnikiem elektrycznym. Wynika to z faktu, że samochód może wyłączyć silnik podczas jazdy i korzystać wyłącznie z energii elektrycznej, przy jednoczesnej gotowości silnika do ponownego uruchomienia w trakcie jazdy, a nie tylko podczas postoju. 

Chociaż obciążenie elementów mechanicznych jest ogromne, to obciążenie oleju w silniku jest jeszcze większe – ponieważ jednostka musi być smarowana nie tylko podczas zimnego rozruchu, ale także podczas powtarzających się procedur rozruchu gorącego. 

Przykładowo łożysko wału korbowego nie zawiera łożysk kulkowych. Płaska powierzchnia łożyska jest oddzielona od płaskiej powierzchni obudowy silnika wyłącznie warstwą oleju, który podczas pracy silnika znajduje się pod ciśnieniem. Kiedy silnik się zatrzymuje, olej przestaje płynąć i powierzchnie te spoczywają razem, a jedyną ochroną powierzchni jest wówczas niewielka warstwa oleju, która pozostaje między nimi. Wysokiej jakości oleje silnikowe posiadają specjalne dodatki i rozwiązania technologiczne, jako część ich składu chemicznego. Celem ich zastosowania jest przeciwdziałanie zużyciu do czasu, gdy olej pod ciśnieniem zacznie smarować łożyska i silnik. 

Opóźnienie pomiędzy rozruchem i pełnym nasmarowaniem silnika może być jedynie kwestią sekund, ale bez zaawansowanej technologii ochronnej przedwczesne zużycie silnika byłoby natychmiastowe. 

Z myślą o najlepszym zabezpieczeniu silnika zaprojektowane zostały najnowsze oleje Texaco Havoline ProDS. Powstały, aby chronić jednostki podczas powtarzających się cykli rozruchu oraz trybu normalnej pracy. 

Zaawansowane rozwiązania, takie jak Deposit Shield Technology, utrzymują wnętrze silnika w czystości. W porównaniu z olejami konwencjonalnymi pokrywają istotne elementy silnika zmniejszając ryzyko jego przedwczesnego zużycia. Jednocześnie pomagają w zapobieganiu gromadzenia się niespalonych osadów będących efektem procesu rozruchu, które mogłyby pogorszyć wydajność silnika i także spowodować jego uszkodzenie. 

Także układ paliwowy jest narażony na znacznie większą liczbę rozruchów. Dlatego stosowanie środków czyszczących układ, takich jak Techron, jest niezbędne, aby osady powstałe w wyniku zanieczyszczenia paliwa nigdy nie osiągnęły poziomu, który znacznie wpływa na wydajność silnika i wtryskiwaczy paliwa. Skuteczny środek do czyszczenia układu paliwowego powinien być opracowany tak, aby skład mieszanki paliwo-powietrznej był zawsze odpowiedni, a samochód za każdym razem uruchamiał się od pierwszego „przekręcenia kluczyka” czy naciśnięcia przycisku „Start”.  

Istotny wpływ na wydajność silnika ma także płyn chłodzący. Środek ten musi umożliwić silnikowi osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej i utrzymać ją niezależnie od temperatury zewnętrznej oraz od tego, czy silnik pracuje podczas jazdy, czy też jest poddawany licznym gorącym rozruchom podczas postoju. W tym przypadku istotną funkcję pełnią produkty takie jak Havoline Xtended Life Coolant, które oprócz pełnienia swej podstawowej funkcji – płynu chłodzącego, ograniczają rozwój korozji w układzie chłodzenia samochodu. 

Przyszłość

Obecne trendy w motoryzacji znajdują odzwierciedlenie między innymi w downsizingu silników, które są turbodoładowywane przy jednoczesnym zmniejszaniu ich pojemności, po to, aby utrzymać ich wydajność przy równoczesnym zmniejszeniu emisji i zużycia paliwa. Możliwe, że w najbliższym czasie systemy hybrydowe staną się bardziej powszechne, a od samochodów samojezdnych będzie się oczekiwać, że zabiorą ludzi tam, gdzie chcą, przy minimalnym zaangażowaniu człowieka. 

Rozwój technologiczny sprawia, że coraz większą rolę w utrzymywaniu eksploatowanego pojazdu w jak najlepszej kondycji odgrywają płyny, smary i oleje. Ich producenci muszą podążać za zmieniającą się technologią. Tak jest w przypadku olejów silnikowych Havoline, które od ponad 100 lat testowane przez klientów na całym świecie i cieszą się ich zaufaniem. Zapewniają silnikom wydajność i ochronę zarówno podczas wyścigów samochodowych Formuły 1 (Formula 1®), NASCAR® i Le Mans, jak i podczas codziennej jazdy. Niezależnie czy mamy do czynienia z rywalizacją sportową czy dojazdami do pracy, osady gromadzące się w silniku powodują tarcie. Proces ten wpływa na obniżenie wydajności jednostki i zwiększa zużycie paliwa.  By temu zaradzić, Texaco opracowało produkty, które pomagają chronić podzespoły silnika przed negatywnym wpływem szkodliwych osadów i zużyciem, nawet podczas jazdy w trudnych warunkach.

 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać