Wiadomości

Stuttgart wprowadza zakaz wjazdu dla Diesli. Mamy mapę 

Wiadomości 12.07.2018 118 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 12.07.2018

Stuttgart wprowadza zakaz wjazdu dla Diesli. Mamy mapę 

Adam Majcherek
Adam Majcherek12.07.2018
118 interakcji Dołącz do dyskusji

Diesel z normą Euro 4 będzie za stary i zbyt nieekologiczny, by można było poruszać się nim po Stuttgarcie. Najczarniejsze scenariusze zaczynają się spełniać. 

Stuttgart poszedł w ślady Hamburga i wprowadza ograniczenia dostępu dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jednak w przeciwieństwie do Hamburga nie zaczyna od dwóch ważnych arterii – zamyka praktycznie całe miasto.

Winfried Kretschmann – premier Badenii-Wirtembergii – podczas konferencji prasowej usilnie unikał stwierdzenia „zakaz wjazdu”. Mówił raczej o zaostrzonym planie oczyszczania powietrza, czy ograniczeniach w poruszaniu się. Diesle wciąż będą mogły jeździć po Stuttgarcie, ale nie wszystkie i nie wszędzie.   

Od pierwszego stycznia 2019 r. cały obszar środowiskowy (umweltzone) zostanie zamknięty dla samochodów z silnikami Diesla spełniającymi wymogi normy Euro 4 i starszych. 

Chodzi o następującą strefę, obejmującą praktycznie całe miasto:

zakaz wjazdu diesli Stuttgart

Co czwarty diesel do wymiany

Normę Euro 4 wprowadzono w roku 2005 i zastąpiono normą Euro 5 we wrześniu 2009 roku. Chodzi więc głównie o samochody produkowane w tych latach, bo starsze, tj. spełniające wymogi norm Euro 3, 2 i 1 nie mogą poruszać się po tym obszarze już od 10 lat. 

W Stuttgarcie i okolicach zarejestrowanych jest ponad 530 tys. aut z silnikami Diesla. Spośród nich wymogi norm Euro 1 do Euro 4, spełnia 188 tys. aut, a samej Euro 4 – ok. 136 tys., w tym 30 tys. zarejestrowanych w samym Stuttgarcie. I to te 136 tys. obejmie nowe ograniczenie. 

Mieszkańcy umweltzone będą mieli czas do 1 kwietnia by wymienić swoje pojazdy na nowsze, lub całkiem z nich zrezygnować i przesiąść się na inne formy transportu. Nie ma jednak co liczyć na to, że wystarczy zmiana na trochę nowszy model – spełniający wymogi normy Euro 5. W połowie przyszłego roku przeprowadzone zostaną badania jakości powietrza w Stuttgarcie. Jeśli okaże się, że jego jakość nie uległa znacznej poprawie, rząd będzie zastanawiał się nad rozszerzeniem zakazu również na te auta.

Oczywiście zakaz przewiduje szereg wyłączeń

Nie będzie dotyczył służb miejskich, lekarzy, pielęgniarek, pracowników usługowych takich jak stolarze, czy elektrycy, dostawców produktów spożywczych i aptecznych oraz pracowników zmianowych, którzy nie mają możliwości korzystania z transportu publicznego.      

Władze miasta zapewniają, że zmiany mają poprawić jakość powietrza w mieście. By ułatwić mieszkańcom akceptację nowych standardów obiecują tańszy transport publiczny, lepsze zarządzanie parkingami i usprawnienia w płynności ruchu. Wprowadzą też więcej elektrycznych autobusów i rozwiną sieć połączeń kolejowych.

Inna sprawa, że rozszerzenie umweltzone na młodsze auta ma uchronić Stuttgart przed potencjalnymi karami, które mogą zostać nałożone w związku z niewprowadzeniem ograniczeń w transporcie. Co ciekawe, np. władze Bawarii podobno nie planują zaostrzania wymogów – wolą raczej zapłacić kary, niż ograniczyć prawa mieszkańców do poruszania się starszymi samochodami.  

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać