Odpalono paryski manewr okrążający. Obwodnica to nie jest miejsce dla samochodów
Wiadomości 19.05.2022Śródmiejska obwodnica Paryża to nie jest miejsce dla samochodów. Teraz to będzie miłe, zielone miejsce. Tego chce merka Paryża.
Paryż w awangardzie antysamochodziarstwa
Anne Hidalgo, merka Paryża znana jest z pewnej takiej niechęci do ruchu samochodowego. Ostatnio trochę nie poszło jej w krajowych wyborach prezydenckich (była jedną z ostatnich), więc ze zdwojoną ochotą postanowiła dalej reformować Paryż. Na spotkania z wyborcami zapewne nie jeździła rowerem, ale pewne zasługi w zwalczaniu samochodów w Paryżu ma, choć zapewne woli je nazywać przywracaniem miasta ludziom, czy jakoś podobnie.
W Paryżu wprowadzono tam dość , tylko obwodnica i Pola Elizejskie ocalały. W sumie i tak się tam głównie stoi w korkach, to może to nie szkodzi. Oberwało się nawet kierowcom spalinowych jednośladów, którzy musieli zacząć płacić za parkowanie. Właściwie to każdy środek jednoosobowej lokomocji może znaleźć się na paryskim celowniku, bo
Paryski ring
To śródmiejska obwodnica o długości 35 kilometrów, jedna z ważniejszych dróg w mieście i wiecznie zakorkowana, mimo swojego autostradowego charakteru. Już w 2019 roku Anne Hidalgo wspierała plan „zazieleniania” tej trasy. Spodobał się jej pomysł ograniczenia prędkości z 70 do 50 km/h, wyznaczenia jednego z 3-4 pasów dla wspólnych przejazdów osobowych (carpoolingu) i służb miejskich. Wyrosłyby tam też drzewa i krzewy. Wtedy ten plan składał się z 40 propozycji, w dłuższej perspektywie czasowej droga, po której dziennie przejeżdża ponad jeden milion pojazdów, miałaby stać się miejskim bulwarem.
Odgrzany plan gruntownie tej koncepcji nie zmienia. Wciąż jeden pas miałby służyć środkom zbiorowego transportu, co pozwoliłoby wyeliminować z ruchu ulicznego około 80 tys. samochodów. Czyli tylu mieszkańców ma się tak wściec, że da sobie spokój z samochodem. To pomysł z okazji zbliżających się igrzysk olimpijskich w tym mieście, ten pas nazywałby się olimpijskim.
Les Jeux Olympiques et Paralympiques de @Paris2024 accéléreront ces transformations. En 2024 et au-delà, une voie sera réservée au covoiturage, bus et taxis. D'ici cette date, nous remettrons aussi de la nature partout où cela est possible, en y plantant jusqu'à 50 000 arbres. pic.twitter.com/7UsSnLMDsT
— Anne Hidalgo (@Anne_Hidalgo) May 18, 2022
Do 2030 roku miałby całkowicie zniknąć jeden pas ruchu, teraz głównie są cztery w każdą stronę. Droga ma stać się bardziej zielona, także dosłownie. Planowane jest posadzenie 70 tys. drzew, nawet na tym pasie, który zostanie kierowcom odebrany. Wzdłuż drogi mają zostać posadzone rośliny na 10 hektarach powierzchni.
Odrodzenie jest niezwykłą i bajeczną dźwignią do przekształcenia całego tego terytorium – Anne Hidalgo.
Zmiany poprawią jakość życia pół miliona mieszkańców z okolic tej drogi. Zmniejszy się hałas i zanieczyszczenie powietrza. Mer Paryża planuje wysłuchać głosu kierowców i sklepikarzy zanim ruszy z kopyta z realizacją planu. Oni może i powiedzą „nie”, ale za to ona powie „tak”.
Chytry manewr okrążający