Historia

Opel całkowicie zdominował rynek aut w Niemczech i to na całą dekadę. Minęło już 90 lat

Historia 23.10.2021 369 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 23.10.2021

Opel całkowicie zdominował rynek aut w Niemczech i to na całą dekadę. Minęło już 90 lat

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk23.10.2021
369 interakcji Dołącz do dyskusji

Najpierw Opel, a potem długo, długo nic – tak wyglądała sprzedaż samochodów w Niemczech przed wojną, w latach 1931-1938.

Hyundai goni Toyotę, Kia siłuje się z Volvo, a Nissan walczy z Hondą. Tak mniej więcej wyglądają obecne statystyki sprzedaży nowych samochodów. Zerknijmy jednak na czasy, w których wymienione wyżej firmy albo nie istniały, albo dopiero stawiały nieśmiałe, pierwsze kroki w produkcji aut.

Przenieśmy się do Niemiec lat 30.

Tak naprawdę, „Niemcy” i „lata 30. XX wieku” byłyby jedną z ostatnich rzeczy, które chciałbym wpisać, gdybym dostał w swoje ręce wehikuł czasu – i gdyby cele i czasy wybierało się tam po wpisaniu komend.

Skoro jednak takie machiny nie istnieją, możemy pozwolić sobie na małą podróż z poziomu kanapy. Dziękujemy za nią blogowi BestSellingCars, który opracował artykuł na ten temat na podstawie książki „Deutsche Autos” Wernera Oswalda. Na początek, zagadka.

Samochody jakiej marki najlepiej sprzedawały się w Niemczech w roku 1931?

Odpowiedź brzmi: Opel. Zgadliście? No to kolejne pytanie.

Samochody jakiej marki najlepiej sprzedawały się w Niemczech w roku 1932?

Znowu był to Opel. A co z rokiem 1933? Dobrze, nie przedłużajmy tego quizu. Opel był liderem od roku 1931 do 1938. Choć „lider” to chyba złe słowo. „Hegemon” albo „dominator” pasuje tu lepiej. Opel zdobył i wziął we władanie niemiecki rynek motoryzacyjny niczym… ekhm, nie idźmy może w żadne historyczne porównania.

W 1931 roku w Niemczech nowych właścicieli znalazło 51 035 aut

sprzedaż samochodów w niemczech przed wojną
Opel 1.2 Liter

Były to czasy gospodarczej stagnacji spowodowanej kryzysem. Rok później zrobiło się jeszcze gorzej: liczba rejestracji spadła do 38 916 aut. W 1934 r. nastąpiło odbicie do 79 357 sztuk. Rynek szybko się rozwijał: rok 1935 zakończył się 177 298 rejestracjami, a w 1936 r. na drogach przybyło 211 955 samochodów. W kolejnych latach zarejestrowano 215 069 i 217 342 wozów. Warto dodać, że te statystyki obejmują jedynie pojazdy produkowane lokalnie, a nie sprowadzane. Dla porównania, w 2019 roku w Portugalii sprzedano podobną liczbę nowych aut, co w Niemczech w roku 1938.

Jaki udział w przedwojennym, niemieckim rynku miał Opel? Dziś Toyota, która jest liderem sprzedaży w Polsce, odpowiada za ok. 14 proc. wszystkich rejestracji.

sprzedaż samochodów w niemczech przed wojną
Opel Kadett

Opel o wiele mocniej zdominował niemieckie drogi

Zaczęło się od „zaledwie” 31,6-procentowego udziału w roku 1931. Później stopniowo rósł, aż w 1935 r. osiągnął rekordowe 43,5 proc. Po lekkim spadku, w 1938 r. – czyli z oczywistych powodów w ostatnim, w którym prowadzono statystyki – wynosił 37,7 proc. Prawdziwy der König!

sprzedaż samochodów w niemczech przed wojną
Opel P4

Pewnej pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że już w 1931 r. General Motors przejął sto procent udziałów w Oplu. Była to więc firma niemiecka, ale zarządzana przez Amerykanów. Co odpowiadało za jej sukces? Między innymi to, że już od lat 20. Ople zjeżdżały z taśmy produkcyjnej, co obniżało koszty i pozwalało produkować więcej i szybciej. W roku 1935 firma – jako pierwsza niemiecka (albo „niemiecka”) – wytworzyła ponad 100 tysięcy aut.

Sprzedaż samochodów w Niemczech przed wojną: które modele były najpopularniejsze?

Nie ma danych, które pokazywałyby dokładnie sprzedaż z podziałem na modele, ale oferta Opla opierała się w tamtych czasach na trzech samochodach. W latach 1931-1935 przebojem był Opel 1.2 Liter. Później został zastąpiony przez model P4, a następnie przez Kadetta. To niedrogie i niewielkie modele, na które było stać przeciętnych mieszkańców III Rzeszy. Opla P4 nazywano w Polsce „Osiołkiem”, bo był wytrzymały, ale powolny. Jego prędkość maksymalna nie przekraczała 65 km/h. Rolę auta dla ludu przejął po wojnie Volkswagen Käfer, czyli słynny Garbus. Wcześniej urzędnicy, nauczyciele czy drobni przedsiębiorcy jeździli Oplami.

sprzedaż samochodów w niemczech przed wojną
Opel Kadett

Sprzedaż samochodów w Niemczech przed wojną: kto gonił Opla?

Miejsca na podium zmieniały się na przestrzeni lat. Najgroźniejszymi konkurentami Opla były takie marki jak Hanomag, Mercedes, DKW, Adler, Ford, BMW i Wanderer. Żadna z nich nie mogła się jednak choćby zbliżyć do rezultatu firmy z Russelsheim. Najbliżej było DKW, które w 1937 r. osiągnęło 19,6-procentowy udział w rynku.

To były prawdziwe złote czasy Opla. Ciekawe, czy na firmowych imprezach pracownicy wspominają przy szklance piwa, że „kiedyś to było”. Choć teraz muszą pewnie pić tylko francuskie wina.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać