Wiadomości

Wygrani i przegrani ciężkich czasów. Kto zwiększył sprzedaż samochodów w 2022 roku? Marka na literę „A”

Wiadomości 25.01.2023 27 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 25.01.2023

Wygrani i przegrani ciężkich czasów. Kto zwiększył sprzedaż samochodów w 2022 roku? Marka na literę „A”

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk25.01.2023
27 interakcji Dołącz do dyskusji

IBRM Samar opublikował dane na temat marek, które najwięcej straciły i zyskały w trudnym dla branży roku 2022. Wśród wygranych – między innymi Alfa Romeo, wśród przegranych – Lexus.

To nie był dobry rok dla branży motoryzacyjnej. Kilka, a może i kilkanaście czynników splotło się w taki sposób, że producenci, dealerzy i inne osoby żyjące ze sprzedaży aut, miały ciężki czas. Wspomnijmy tylko o kryzysie półprzewodnikowym, powodującym gigantyczne opóźnienia w dostawach nowych aut. Dodajmy do tego łańcuchy dostaw zerwane lub zaburzone przez koronawirusa i wojnę… a na dokładkę w ogromnej części świata szaleje inflacja. Nie jest łatwo.

Sprzedaż samochodów w 2022 roku – kto zyskał?

Mimo wszystko, pewne marki zanotowały w 2022 roku wzrost sprzedaży. Zestawienie opracował IBRM Samar na podstawie danych ACEA pochodzących z rynków Europy. Warto pamiętać, że ze względu na pandemię, rok 2021 również nie był „normalny” dla rynku.

Co mogło odpowiadać za wzrost sprzedaży? Czasami to odświeżenie gamy modelowej lub pojawienie się długo oczekiwanego, nowego auta w gamie. Czasami polepszenie warunków finansowania… a czasami trudno wywnioskować, o co chodzi. Za spadki odpowiadają w dużej mierze kłopoty z dostępnością aut, a także ograniczanie gamy (np. wycinanie modeli spalinowych na rzecz elektrycznych) czy podnoszenie cen.

„W 2022 roku tylko dziewięć marek odnotowało większą liczbę rejestracji niż rok wcześniej. To pięć marek premium, trzy azjatyckie i Dacia” – podaje Samar.

Największym wygranym jest marka Alpine

sprzedaż samochodów w 2022 roku

Alpine, a nie Alpina – czyli chodzi o małe, lekkie auta sportowe z Francji. Sprzedaż polepszyła się o 34,6 proc. Z jednej strony, przy firmach, które sprzedają relatywnie mało aut (pod uwagę były brane tylko te, które zarejestrowały co najmniej 1000 aut) nietrudno o duże, procentowe wzrosty. Z drugiej, taka poprawa może dziwić, bo w gamie Alpine nie wydarzyła się żadna rewolucja. Nie pojawił się SUV (choć o nim przebąkiwano) ani nawet kabrio.

Sprzedaż samochodów w 2022 roku – drugie miejsce na liście wzrostów zajęła Alfa Romeo

sprzedaż samochodów w 2022 roku

To dobra wiadomość dla miłośników marki. W 2022 roku kupiono o 23,7 proc. więcej Alf niż rok wcześniej. Odpowiada za to oczywiście debiut wyczekiwanego Tonale. Miejsce trzecie (17,1 proc. wzrostu) należy do DS-a. To kolejna marka, która rozbudowała swoją gamę. Poza podium znalazły się: Dacia (w ciężkich czasach ludzie widocznie chętniej zerkają na budżetowe propozycje), Porsche (w ciężkich czasach inni ludzie i tak chętnie kupują drogie przedmioty), Kia, Toyota (wzrosty o ponad 8 proc. – duży sukces dla tak wolumenowych marek), Audi i Hyundai.

Sprzedaż samochodów w 2022 roku – kto najwięcej stracił?

sprzedaż samochodów w 2022 roku

Największym przegranym w roku 2022 okazał się Smart. Elektryczna transformacja marki nie wypadła zbyt dobrze. Kupiono o 39,9 proc. mniej Smartów niż rok wcześniej. Niewiele mniej, bo 34,4 proc, stracił Jaguar. Angielskie wozy, zresztą nieco już leciwe, cieszą się coraz mniejszym powodzeniem.

Niechlubne podium zamyka Mitsubishi. Czy „nowy” ASX, będący Renault Capturem z innym znaczkiem, odwróci trend? Przekonamy się. Kolejne miejsca należą do Jeepa, Lexusa (to może dziwić – ale debiut nowych RX-ów i NX-ów zapewne pomoże), Fiata, Citroena, Land Rovera, Peugeota i Renault. Jak widać, mimo sukcesu Alfy Romeo, w koncernie Stellantis nie ma dużych powodów do radości.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać