Lokowanie produktu

Skyactiv-X: niższa emisja spalin, zużycie paliwa jak w dieslu. Jak to możliwe?

Lokowanie produktu 14.05.2019 85 interakcji
Michał Koziar
Michał Koziar 14.05.2019

Skyactiv-X: niższa emisja spalin, zużycie paliwa jak w dieslu. Jak to możliwe?

Michał Koziar
Michał Koziar14.05.2019
85 interakcji Dołącz do dyskusji

W kontekście wchodzącej na rynek nowej Mazdy 3 dużo mówi się o tym, że japońska marka jest czymś w rodzaju mesjasza silników spalinowych. Kiedy wszyscy stawiają na elektryki i wygaszają rozwój jednostek na sok z dinozaurów, koncern z Hiroszimy stawia na nowe motory benzynowe Skyactiv-X. Z czego wynika ich niezwykłość?

Nowe silniki, które będzie można znaleźć pod maskami Mazd 3, mają spalać zdecydowanie mniej paliwa niż jednostki generacji G. Jednocześnie Skyactiv-X będzie cechować lepsza charakterystyka pracy, m. in. wyższy moment obrotowy. Także środowisko zyska na nowej technologii dzięki znacznie zmniejszonej emisji CO2

Już w założeniach może to wyglądać trochę niewiarygodnie. Spalanie na poziomie diesla, ale emisja niższa niż w zwykłej benzynie i jeszcze dodatkowo lepsza charakterystyka pracy. Brzmi trochę jak reklama super suplementu na odchudzanie, który nie tylko pomoże pozbyć się brzuszka, ale jeszcze posprząta w domu i zawiezie dzieci do przedszkola. O dziwo, zapewnienia Mazdy nie należą do tego typu wątpliwych kampanii marketingowych. To zupełnie realne przewidywania, a stoi za nimi przełomowa technologia.

Połączyć zalety diesla i benzyny.

Skyactiv-X to przełomowy silnik benzynowy z zapłonem podobnym do samoczynnego, znanego z diesli. Nowa jednostka Mazdy jest wyposażona w świece zapłonowe, ale działają one konwencjonalnie tylko wtedy, kiedy silnik jest zimny, pracuje na wysokich obrotach lub pod dużym obciążeniem. W pozostałych sytuacjach mieszanka zapala się samoczynnie, choć proces ten jest sterowany przez świecę. Kiedy tłok znajduje się w niemal szczytowym położeniu, bardzo uboga mieszanka paliwowo-powietrzna jest świetnie zatomizowana. Wystarczy więc słaby impuls ze świecy, by doszło do jednoczesnego zapłonu w całym cylindrze.

Niezwykłe działanie silnika Skyactiv-X jest możliwe dzięki 3 nowym elementom. Pierwszy z nich to kompresor, który pozwala uzyskać mieszankę o stosunku powietrza do paliwa wynoszącym 30:1. Kolejny element to wtryskiwacze o wysokim ciśnieniu, znane z silników diesla. Wreszcie trzeci, również ważny nowy podzespół: czujniki ciśnienia w cylindrach. Pozwalają jednostce sterującej silnikiem monitorować szczegółowo jego pracę oraz płynnie przełączać między zapłonem iskrowym i samoczynnym.

Opisany wyżej zapłon typu SPCCI ma pozwolić na zaskakująco cichą i równą pracę. Ważniejsze jest jednak połączenie charakterystycznej dla diesli świetnej dostępności niutonometrów kiedy wskazówka obrotomierza jest jeszcze w okolicach 1000 z typowym dla silników benzynowych efektywnym wykorzystaniem wysokich obrotów. Ludzie, którzy mieli okazje przejechać się prototypowymi Mazdami z jednostkami Skyactiv-X potwierdzali, że założenia zostały spełnione.

Mazda-SkyactivX

Co do spalania, wiadomo, że nowy silnik będzie zdecydowanie wydajniejszy. Nie tylko będzie zużywał mniej paliwa, ale też przy okazji zapewni lepszą dynamikę jazdy od Skyactiv-G. Dokładne i pewne liczby na tema spalania i emisji poznamy, kiedy jednostka przejdzie proces homologacji. Co do dynamiki, Skyactiv-X, który będzie montowany w Mazdzie 3, ma dysponować mocą około 180 KM, ale na niepodważalne potwierdzenie tych danych również trzeba zaczekać, aż silnik zostanie zhomologowany.

Szczypta elektryczności, ale bez ślepego podążania za stadem.

Choć Mazda stawia na rozwój jednostek spalinowych, nie potępia w czambuł wszystkiego co związane z napędem elektrycznym. Zarówno silniki rodziny G jak i X w nowej trójce będą łączone z systemem M Hybrid. Pełni on rolę wspomagającą dla jednostki spalinowej. Korzysta z energii odzyskiwanej podczas hamowania dzięki ISG, czyli rozrusznikowi zintegrowanemu z alternatorem.

Tak rozwiązana dyskretna hybryda poprawia wyniki emisji spalin, zmniejsza zużycie paliwa, a także poprawia dynamikę auta. Pozwala na płynniejsze ruszanie i przyspieszanie. W przypadku skrzyni manualnej system M Hybrid wyrównuje obroty podczas zmiany biegów w górę, wspomagając kierowcę.

Mazda staje się liderem w branży silników spalinowych.

Poza zupełnie nową konstrukcją, jaką jest motor X, Mazda nie zapomniała też o dostosowaniu rodziny G do wymogów normy Euro 6d-TEMP, jednocześnie poprawiając ich kulturę pracy. Zmian dokonano między innymi w pierścieniach tłokowych, płaszczach tłoków a także układzie wtryskowym. Poprawiono również układ chłodniczy. To wszystko, w połączeniu z Systemem M Hybrid pozwoliło na osiągnięcie bardzo dobrych wyników w testach WLTP. Jednocześnie lepsza praca poprawionej jednostki powinna zapewnić kierowcy świetne wrażenia podczas jazdy.

mazda 3 skyactiv x

Bezdyskusyjnie Mazdzie należy się szacunek. Jako jedyny producent poszła pod prąd i odważnie postawiła na silniki spalinowe. Jej koncepcja Skyactiv-X jest rewelacyjna i wierzymy, że okaże się hitem, jednocześnie dając nową nadzieję fanom jednostek na sok z dinozaurów. Japońska firma nie zapomniała też o modernizacji konwencjonalnych benzyniaków czy rozsądnym korzystaniu z napędu elektrycznego. Chapeau bas.

Materiał powstał we współpracy z firmą Mazda.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać