Klasyki

Lech Roch Pawlak byłby zachwycony – mógłby jeździć na skuterze samochodem

Klasyki 22.05.2021 59 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 22.05.2021

Lech Roch Pawlak byłby zachwycony – mógłby jeździć na skuterze samochodem

Piotr Szary
Piotr Szary22.05.2021
59 interakcji Dołącz do dyskusji

Lech Roch Pawlak, legenda polskiego YouTube’a, autor „Żeli papą” i innych ciekawostek, stwierdził kiedyś, że lubi jeździć na rowerze samochodem. Ja mam dla niego coś lepszego – skuter Salsbury Model 85 z roku 1947.

Spodziewam się, że wielu z Was czyta te słowa ze sporym zdumieniem. Być może dlatego, że nie wiecie, kim jest Lech Roch Pawlak, a być może dlatego, że wiecie aż za dobrze i się go tutaj nie spodziewaliście. Niewątpliwie swoją cegiełkę dokłada też porównanie starego skutera do samochodu. Ale wybaczcie mi, musiałem – zaraz wszystko stanie się jasne.

Lech Roch Pawlak
fot. Swiftmotoring, BringaTrailer.com

Lubię jeździć na skuterze samochodem

Jestem przekonany, że gdyby raper (lub „raper”, jak w zabawnie pasywno-agresywny sposób opisuje go Hip Hop Wiki Polska) miał w 2007 r. udzielać pamiętnego wywiadu (czy raczej monologu) po przejażdżce maszyną z dzisiejszego wpisu, to o rowerze by nawet nie wspomniał.

fot. Swiftmotoring, BringaTrailer.com

Wszystko dlatego, że Salsbury Model 85 to wspaniałość w skondensowanej formie, za co odpowiada nie tylko bijący z tej konstrukcji retrofuturyzm (kojarzący mi się m.in. z grami komputerowymi z serii Fallout), ale także – a może przede wszystkim – pedały. Tak, ten skuter nie ma żadnych manetek przy kierownicy – ta służy tylko i wyłącznie do skręcania. Z podłogi wystają natomiast pedały gazu i hamulca, oba obsługiwane prawą nogą.

fot. Swiftmotoring, BringaTrailer.com

Marce Salsbury zawdzięczamy więcej niż myślimy

Dziś prawie nikt o niej nie pamięta, ale w Stanach Zjednoczonych nikt wcześniej nie wszedł z takim impetem na ten segment rynku. Pierwszy skuter firmy, Motor Glide z 1936 r., był hitem – i to nie tylko wśród zwykłych klientów, ale przede wszystkim wśród śmietanki i celebrytów z Hollywood. Pojazd był nie tylko ładnie zaprojektowany, ale był też po prostu lepszy od konkurencji – za co w dużej mierze odpowiadała przekładnia bezstopniowa, która dziś w skuterach jest oczywistością. Konkurenci potrzebowali lat, by osiągnąć ten poziom, ale pomimo tego Salsbury nie przetrwało na rynku długo. Na przeszkodzie stanęły m.in. problemy finansowe, których nie miał np. Cushman. Salsbury ogłosiło bankructwo już w 1947 lub 1948 r. (dane różnią się w zależności od źródła), a Model 85 był zarazem ostatnim w historii marki.

Lech Roch Pawlak
fot. Swiftmotoring, BringaTrailer.com

Za napęd Modelu 85 odpowiadał 1-cylindrowy silnik dolnozaworowy

Miał on pojemność 320 cm3 i osiągał 6 KM, zaprojektowano go specjalnie dla tego skutera. Podkreślę: był to silnik czterosuwowy, w skuterze z lat 40. XX w. Przeniesienie napędu na tylne koło zapewniało sprzęgło odśrodkowe i łańcuch. Prędkość maksymalna sięgała mniej więcej 80 km/h. Stosowano też inne silniki, ale informacje na ich temat są raczej skąpe.

fot. Swiftmotoring, BringaTrailer.com

To wszystko kosztowało w 1947 r. niecałe 388 dol., już z wliczonym podatkiem (bez niego 359 dol.). Po uwzględnieniu inflacji wychodziłoby, że była to równowartość dzisiejszych 4600 dol., czyli z grubsza tyle, ile dziś życzą sobie na rynku amerykańskim producenci skuterów za nieco droższe modele (np. Honda ADV150 kosztuje dziś 4299 dol., a Suzuki Burgman 200 – 4999 dol.).

Teraz będzie drożej

Choć skutery Salsbury nie są aż tak rzadkie i cenne jak np. Crockery Scootabout (warte nawet ponad 200 tys. dol.), to swoje też kosztują. Można się spodziewać, że licytujący na Bring a Trailer przebiją co najmniej 10 tys. dol. (36,7 tys. zł) – inne egzemplarze tego modelu w ostatnim czasie sprzedawały się za mniej więcej 11-14 tys. dol. Mimo wszystko jak za taki kawał historii to moim zdaniem relatywnie niewiele.

Tym bardziej, jeśli powstałby na ten temat jakiś dobry rap.

Lech Roch Pawlak
ELO ELO POJEMNOŚĆ SKOKOWA TRZY DWA ZERO / fot. Swiftmotoring, BringaTrailer.com

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać