Wiadomości / Jednoślady

Tajemnica niskiej ceny Oli rozwiązana? Do produkcji trzeba angażować wyłącznie kobiety

Wiadomości / Jednoślady 14.09.2021 48 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 14.09.2021

Tajemnica niskiej ceny Oli rozwiązana? Do produkcji trzeba angażować wyłącznie kobiety

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz14.09.2021
48 interakcji Dołącz do dyskusji

Zapewne są tańsze, niestety.

Skuter o żeńskim, przynajmniej w Polsce, imieniu Ola, ma szansę zrewolucjonizować popyt na elektryczne jednoślady. Chce połączyć przystępną cenę z dobrymi osiągami i atrakcyjnym wyglądem. Ten przepis na sukces pochodzi z Indii i ma ambicję opuszczać fabrykę w liczbie 10 milionów sztuk rocznie. Do listy dużych i małych rewolucji dochodzi kolejna, Olę mają wytwarzać tylko kobiety.

Skuter Ola – dlaczego jest tak tani?

Czy patriarchalne indyjskie społeczeństwo to wytrzyma i tamtejsi mężczyźni będą chcieli jeździć na sprzęcie wytwarzanym przez kobiety? Tego nie wiem, ale może właśnie wyjaśniła się jedna z tajemnic, choć może nieładnie snuć takie podejrzenia.

Ola ma kosztować 99 999 indyjskich rupii (około 5200 zł) za najtańszą wersję. To okazyjna cena za elektryczny skuter, którym można rozpędzić się w okolice 100 km/h, a nawet je przekroczyć. Jak to możliwe, że indyjski producent wytworzy je tak tanio, przebijając konkurencję?

Miły gest może zostać wynagrodzony

Rozmach w skali produkcji jest na pewno jedną z przyczyn. Drugą może być uboczny efekt walki o prawa indyjskich kobiet na rynku pracy. Kobiety w Indiach nie pracują, na pewno nie w takiej liczbie jak mężczyźni. Ich udział w rynku pracy spadł do 20 proc. w roku 2019, a ich populacja jest prawie tak samo liczna jak mężczyzn. W sektorze producji ich zatrudnienie spada nawet do 12 proc., a do 2030 roku ich stanowiska pracy mogą systematycznie znikać za sprawą procesów automatyzacji produkcji. Gest Oli to wyciągnięta ręka do kobiet, dla których pracy nie ma.

Zatrudnienie w fabryce zwanej The Futurefactory ma znaleźć 10 tys. kobiet, wyłącznie kobiet. Efektem ubocznym tego gestu mogą być niższe koszty pracy. Kobiety w Indiach zarabiają 65,5 proc. tego co mężczyźni za ten sam rodzaj pracy. Oczywiście nie wiemy, ile będą zarabiać w fabryce Oli.

Ola planuje wytwarzać 15 proc. elektrycznych skuterów na świecie

I to już w przyszłym roku. Plany są ambitne, a cena więcej niż dobra. Dobre jest i serce Zarządu Oli, które otwiera się na kobiety. Ten miły gest może być nagrodzony niższymi kosztami pracy, co na pewno pomogłoby utrzymać zapowiadaną niską cenę produktów. Założenie, że Ola zaoszczędzi na pracy kobiet może być błędne, może ich kolejnym miłym gestem będzie zrównanie płac kobiet i mężczyzn. Niedość, że zaoferują światu tani elektryczny skuter, to jeszcze pomogą 10 tys. kobiet. Piękna historia. Nawet jeśli dobre serce ma drugie dno, to chyba nie powinno nam to przeszkadzać. W końcu wszyscy chcemy jednego, jak najtańszych towarów. Tani elektryczny skuter wytworzony dzięki pracy kobiet, brzmi tak samo dobrze, jak zwykły tani skuter. Rozgłos związany z zatrudnieniem wyłącznie kobiet na pewno pomoże zyskać rozgłos i ułatwi ekspansję na niektóre rynki. I bardzo dobrze.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać