Klasyki / Samochody używane

Kabriolet na bazie Skody Favorit za 150 tys. zł? To wcale nie musi być zły pomysł

Klasyki / Samochody używane 23.09.2019 105 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 23.09.2019

Kabriolet na bazie Skody Favorit za 150 tys. zł? To wcale nie musi być zły pomysł

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk23.09.2019
105 interakcji Dołącz do dyskusji

W ogłoszeniu widnieje kwota 999 999 zł, ale tak naprawdę cena to „zaledwie” 150 tysięcy. Czy to realne? Możliwe: ceny w Czechach wcale nie są dużo niższe. Czym jest MTX Roadster?

Roadster na bazie Skody. Brzmi jak szaleństwo, prawda? Czeska marka nie kojarzy się z wiatrem we włosach. Ostatni otwarty model seryjnie produkowany w Mlada Boleslav to Felicia – ale ta, której kariera zakończyła się w 1964 roku. Co mieli zrobić ludzie, którzy chcieli jeździć nowszymi Skodami bez dachu?

Na szczęście jakoś sobie radzili.

Co ciekawe, w latach 80. całkiem sporo firm podejmowało się przerabiania Skody Rapid na kabriolet. Wcale nie były to tylko przedsiębiorstwa zza Żelaznej Kurtyny, ale m.in. z RFN, krajów Beneluksu czy… z Kanady. Kupno przerobionej Skody było bowiem najtańszym sposobem na posiadanie nowego kabrio, dostępnym nawet dla tamtejszego robotnika.

Wróćmy jednak do Czechosłowacji. Tam za takie przeróbki odpowiadała firma Metalex, zwana też MTX. Jej losy opisano na blogu przykrawezniku.pl. Polecam ten wpis. MTX zaczął od Rapida, a później zabrał się także za model Favorit. Wersję MTX Roadster zaprezentowano w 1990 roku. Po premierze w Czechosłowacji nadeszła pora na zaprezentowanie tego modelu klientom z Zachodu. Zrobiono to w Birmingham.

MTX Roadster miał dwa miejsca…

Źródło: OLX. Autor: Wojciech

…jak przystało na roadstera. Został usztywniony. Klienci mogli wybierać spośród wielu różnych modyfikacji silnika i sposobów wykończenia wnętrza. Dało się odjechać otwartą „Favoritką” z czerwoną, skórzaną tapicerką. Całość i tak kosztowała mniej niż bazowy Golf Cabriolet. Co ciekawe, bagażnik MTX-a był większy niż w przypadku klasycznego nadwozia. Według różnych źródeł, wyprodukowano od 150 do nieco ponad 200 takich aut.

Teraz MTX Roadster jest na sprzedaż w Polsce.

Skoda Favorit
Źródło: OLX. Autor: Wojciech

Ten egzemplarz, wyglądający jak marzenie stałego bywalca dawnych zlotów tuningowych, stoi w Trzebini w Małopolsce. Wygląda na to, że nie ma wzmocnionego silnika. Opis jest lakoniczny i stanowi jedynie zachętę do kontaktu, a właściciel „rozważa sprzedaż”. Przebieg samochodu wynosi 80 tysięcy kilometrów.

Skoda Favorit
Źródło: OLX. Autor: Wojciech

Cena, która pojawiła się w ogłoszeniu spowodowała, że oblałem się Kofolą. To 999 999 zł. Zadzwoniłem więc do sprzedającego i zapytałem, ile tak naprawdę chciałby dostać za MTX-a. Bardzo miły głos odpowiedział, że 150 000 złotych. Na pewnej internetowej grupie miłośników motoryzacji ktoś napisał, że dzwonił wczoraj i wtedy cena wynosiła 200 tysięcy. Właściciel najwyraźniej urealnił swoje oczekiwania.

150 tysięcy to… normalna cena.

Skoda Favorit
Źródło: OLX. Autor: Wojciech

Zerknąłem na czeski portal z ogłoszeniami, czyli na Auto.Bazos.cz. Można tam znaleźć kilka części do MTX-a, kilka ofert typu „chętnie kupię”, a także dwa egzemplarze wystawione na sprzedaż. W przypadku pierwszego z nich cena nie została podana.

Drugi, w kolorze żółtym, wyceniono na 750 tysięcy koron. To w przeliczeniu 127 303 złotych. To oznacza, że cena egzemplarza z Trzebini jest całkiem realistyczna – oczywiście przy założeniu, że samochód jest kompletny, oryginalny i w dobrym stanie. Ode mnie ma na pewno plus za kolor.

Tuning, lata 90. i Skoda – co za cudowne połączenie. Rozsypywałbym w nim Lentilky.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać