Lokowanie produktu

Kamienie milowe w dziejach Skody – od pierwszego roweru po najnowsze SUV-y

Lokowanie produktu 28.05.2020 68 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 28.05.2020

Kamienie milowe w dziejach Skody – od pierwszego roweru po najnowsze SUV-y

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk28.05.2020
68 interakcji Dołącz do dyskusji

Skoda ma 125 lat. Jej historia rozpoczęła się pod koniec XIX w. od… awarii roweru. Być może gdyby 26-letniemu Vaclavowi Klementowi nie popsuł się bicykl, dziś nie moglibyśmy jeździć Kodiaqiem i Superbem? Oto kamienie milowe w dziejach firmy.

„Wyprodukowany przez państwa firmę rower uległ awarii. Niestety, nie mogę nigdzie znaleźć do niego części. Proszę coś z tym zrobić” – być może tak brzmiał list, który w 1894 roku do firmy Seidel und Naumann wysłał 26-letni Vaclav Klement, sprzedawca książek z Mlada Boleslav. Napisał go po czesku, co nie spodobało się przedsiębiorstwu z Drezna. Odpowiedź (po niemiecku) brzmiała: „Jeśli chcesz, żebyśmy ci odpowiedzieli, spróbuj napisać w języku, który rozumiemy”.

Urażona duma często była powodem, dla którego powstawały nowe przedsiębiorstwa. Tak stało się i teraz. Klement stwierdził, że nie będzie naprawiał niemieckiego roweru, tylko stworzy własny. Założył spółkę z Vaclavem Laurinem, zajmującym się produkcją rowerów w pobliskim Turnowie. Nową firmę nazwano Slavia.

Vaclav Klement

 

skoda 125 lat historia
Vaclav Laurin

Ich wspólny produkt ujrzał światło dzienne w 1895 r.

To pierwszy z kamieni milowych w dziejach marki Skoda. Drugim stał się rok 1899, kiedy do rowerów Slavii panowie Laurin i Klement dołączyli nieduży silnik pomocniczy. Początki nie były łatwe – podczas jazd testowych Vaclav Laurin miał mały wypadek, przez który stracił ząb. Udało się jednak – m.in. przy pomocy Roberta Boscha (tak, założyciela „tej” firmy) – udoskonalić konstrukcję i uczynić ją bezpieczniejszą.

Wspomagane motorkiem jednoślady zdobyły popularność. Były niedrogie, trwałe i… szybkie, co potwierdzało się w licznych wyścigach i imprezach sportowych. Popularność tych pojazdów przekroczyła nawet granice ówczesnych Austro-Węgier i Królestwa Czech. 150 egzemplarzy dostarczono do Londynu, a zakłady Slavii zostały uznane za pierwszą fabrykę motocykli w Europie Środkowej.

skoda 125 lat historia

Na samochód przyszedł czas w 1905 r.

Panowie Laurin i Klement czuli się już na tyle pewnie w produkcji jednośladów, że postanowili zabrać się za poważniejsze zadanie. Ich pierwszy samochód – o nazwie Voiturette A – zadebiutował w sześć lat po pierwszym motocyklu. Tak jak większość ówczesnych pojazdów, miał odkryte nadwozie. Napędzał go dwucylindrowy silnik o mocy 7 KM, a moc na koła przenosiła trzybiegowa skrzynia. Voiturette A mogło maksymalnie jechać około 40 km/h.

skoda 125 lat historia

Samochód był prosty, niedrogi i solidny, więc zdobył niezłą popularność. Powstało 44 sztuk Voiturette A, a wkrótce potem firma zaprezentowała też modele B i C. W 1907 r. pokazano L&K FF, który był pierwszym ośmiocylindrowym wozem z tego regionu Europy. Tymczasem zakład w Mlada Boleslav zdążył się już nieźle rozrosnąć. Zatrudniał ponad 300 osób, które używały nowoczesnych, precyzyjnych narzędzi.

Gdzie w tej historii miejsce na firmę Skoda?

Już tłumaczę! Przedsiębiorstwo o tej nazwie powstało w 1859 r, gdy ani Vaclava Klementa ani Vaclava Laurina nie było jeszcze na świecie. Firma Skoda zajmowała się jednak głównie produkcją broni i wyposażenia wojskowego. Przez lata rozwinęła się na tyle, że stała się jednym z największych konglomeratów przemysłowych w przedwojennej Czechosłowacji.

To właśnie Skoda kupiła w 1925 r. markę Laurin & Klement. Połowa lat 20. nie była łaskawa dla firmy dwóch wspólników. W 1924 r. sporą część ich zakładu produkcyjnego zniszczył pożar. Na domiar złego, kryzys gospodarczy znacząco wpłynął na kondycję finansową przedsiębiorstwa. Trzeba było znaleźć inwestora.

Na szczęście, po przejęciu przez Skodę, firma ponownie złapała wiatr w żagle. Wkrótce zaprezentowała – już z nowym znaczkiem – szereg nowych modeli. Nazwy niektórych z nich mogą nam brzmieć znajomo. Gama zaczynała się od niedrogiej, przystępnej Skody Popular, w ofercie był także m.in. Rapid, a okrętem flagowym stał się Superb.

Laurin&Klement/Skoda 110 z 1925 r.

Kolejny kamień milowy w dziejach Skody to rok 1991.

To właśnie wtedy Skoda rozpoczęła współpracę z Volkswagenem. Stanowiło to nowy początek dla firmy z Mlada Boleslav. Wkrótce później na rynek trafiła Skoda Felicia, a w 1996 r. przełom stanowił debiut nowej Octavii. Do dziś powstało już ponad pięć milionów egzemplarzy tego modelu i wszystko wskazuje na to, że jego czwarta, najświeższa generacja, znowu zawojuje rynek.

skoda 125 lat historia

Przełomowym momentem był także rok 2016.

To wtedy Skoda rozpoczęła tak zwaną ofensywę w segmencie SUV. Nie znaczy to, że dopiero wtedy światło dzienne ujrzała pierwsza Skoda tego typu – Yeti było bowiem na rynku od 2009 r. Ale w 2016 r. przełomowy był debiut Kodiaqa. Kilka miesięcy później do gamy dołączył mniejszy Karoq, a potem uzupełnił ją jeszcze Kamiq.

Skoda Kamiq 1.0 TSI 2019

Dzięki szerokiej gamie modeli, Skoda jest silna w segmencie, który tak cenią sobie klienci. Niezależnie od tego, czy ktoś szuka zwinnego SUV-a do miasta, czy przestronnego wozu dla rodziny, w salonie tej marki znajdzie coś dla siebie. Za chwilę będzie miał jeszcze większy wybór.

Kolejny kamień milowy – już niedługo.

Dziś przyszłość stoi pod znakiem elektryfikacji. Po Skodzie Citigo-e iV, nadchodzi pora na elektrycznego SUV-a, czyli na Enyaqa. Do 2022 r. firma planuje mieć aż 10 niskoemisyjnych modeli w ofercie.

skoda 125 lat

Od debiutu pierwszego roweru mija w tym roku 125 lat. Dlatego w 2020 r. Skoda świętuje. Jest jedną z najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie. Nabywcy cenią ją za przemyślane rozwiązania, korzystne ceny, nowoczesność, praktyczność i… no cóż, resztę walorów można by jeszcze długo wymieniać. Z okazji urodzin, firma z Mlada Boleslav przygotowała dla klientów specjalną ofertę. Upusty na Karoqa sięgają 12 000 zł, na Kodiaqa 15 500 zł, a Superba można kupić taniej nawet o 18 500 zł.

Pozostaje życzyć Skodzie co najmniej kolejnego, owocnego 125-lecia. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od awarii bicykla i mało dyplomatycznej odpowiedzi jej producenta…

Materiał powstał we współpracy z firmą Skoda.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać