Wiadomości / Ciekawostki

W stolicy nie jeździ się gratami. Stara prawda mówi, że Warszawa to nie Polska

Wiadomości / Ciekawostki 31.03.2023 141 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 31.03.2023

W stolicy nie jeździ się gratami. Stara prawda mówi, że Warszawa to nie Polska

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk31.03.2023
141 interakcji Dołącz do dyskusji

Samochody w Warszawie mają średnio 10,2 roku, a najpopularniejszą marką jest tu Toyota. Dane IBRM Samar pokazują, jaka jest motoryzacja w stolicy Polski. Podpowiedź: zupełnie inna niż w reszcie kraju.

15,9 roku. Tyle średnio mają samochody w Polsce. Ktoś, kto mieszka w Warszawie i rozgląda się po parkingach na swoim osiedlu albo zerka na ulicę widoczną z okna jego biura, może być zdziwiony. Na warszawskich ulicach samochody są o wiele młodsze… a przynajmniej tak się wydaje.

To nie tylko wrażenie

Raport opublikowany przez Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wskazuje – auta w Warszawie mają średnio po 10,2 roku, czyli o 5,7 roku mniej niż polska średnia. To jasno pokazuje, że… Warszawa to nie reszta kraju. Jeżdżąc po tamtejszych ulicach i patrząc na świeże samochody szybko można nieświadomie zamknąć się w bańce i dojść do wniosku, że przecież nie jest tak źle i Polacy mają nowoczesne samochody. Średnia warszawska jest niemal taka sama, jak średnia dla Niemiec.

Samochody w Warszawie – ile ich właściwie jest?

W Warszawie jest zarejestrowanych 1,2 miliona aut. To 38 proc. wozów z województwa mazowieckiego i 6 proc. tych z całej Polski. To sprawia, że na tysiąc mieszkańców miasta przypada 671 aut. To dane już po odliczeniu „martwych dusz” (czyli np. widniejącej w systemie, a nieistniejącej od dawna Syreny czy Warszawy). Oczywiście nie wszystkie te wozy jeżdżą po Marszałkowskiej czy Al. Ujazdowskich, a raczej po Nowym Świecie (ale tym w Lublinie) czy po Brackiej, na której pada deszcz (czyli tej w Krakowie). Wiele samochodów jest zarejestrowanych przez firmy leasingowe w Warszawie, ale użytkują je kierowcy z całego kraju.

Samochody w Warszawie a Strefa Czystego Transportu

Park samochodowy w Warszawie jest relatywnie młody. Nie znaczy to jednak, że nie ma w stolicy osób, które z niepokojem patrzą na zbliżające się wejście w życie przepisów o Strefie Czystego Transportu. 7,7 proc. ogółu aut w największym polskim mieście (czyli ponad 92 tysiące egzemplarzy) nie spełnia najbliższych norm. To wozy z silnikami benzynowymi sprzed 1997 roku i diesle sprzed 2006 roku. Diesli jest w tej grupie więcej.

Jakie samochody w Warszawie są najpopularniejsze? W kategorii marek przoduje firma, która jest liderem w całej Polsce – czyli Toyota. Średni wiek Toyot w Warszawie to tylko 8,5 roku. Jeszcze młodsze są Skody. Czeska marka zajmuje drugą pozycję, a Fabie, Octavie czy Superby mają średnio tylko 7,3 roku. Kolejne na liście są: Volkswagen, Opel, Ford, Renault, BMW, Mercedes, Audi, Kia, Peugeot, Volvo, Hyundai, Nissan i Fiat. Najstarsze są Fiaty, mają średnio 15,5 roku.

samochody w warszawie

W kategorii modeli, najpopularniejsze samochody w Warszawie to odpowiednio: Skoda Octavia, Toyota Corolla, Opel Astra, VW Passat, Toyota Yaris, Skoda Fabia, VW Golf, Ford Focus, Kia Ceed, BMW 3, Renault Clio i Megane, Dacia Duster, Ford Mondeo i Skoda Superb. Warszawiacy są rozsądni, nie lubią motoryzacyjnych szaleństw. 60 proc. warszawskich samochodów to „benzyniaki”, silniki Diesla ma niecałe 32 proc wozów, a zaledwie 7,49 proc. to auta z instalacją LPG. Ile jest „elektryków”? To 0,52 proc. warszawskiego parku samochodowego. Myślałem, że wozów z gazem będzie więcej.

Dziękujemy za krótką wycieczkę do warszawskiej bańki, teraz pora wracać do rzeczywistości

Czytaj również:

Ratujmy Jaktorów. W tym 12-tysięcznym miasteczku na 1 mieszkańca przypada 1,08 ciężarówki

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać