Przegląd rynku

Tych samochodów już nie kupisz. 10 najważniejszych aut, które pożegnaliśmy w tym roku

Przegląd rynku 17.08.2022 91 interakcji

Tych samochodów już nie kupisz. 10 najważniejszych aut, które pożegnaliśmy w tym roku

Piotr Barycki
Piotr Barycki17.08.2022
91 interakcji Dołącz do dyskusji

Jakie samochody spotkał koniec produkcji w 2022 r.? Lista – nawet niepełna – jest niestety dość długa i znajdziemy na niej modele, które przez lata stały się standardowym widokiem na naszych ulicach. 

Lecimy w kolejności alfabetycznej.

Citroen Grand C4 Spacetourer

wyprzedaz rocznika 2019

Jeden z ostatnich takich – nieprzesadnie wielkie nadwozie, ponadprzeciętna przestrzeń w środku i trudna do pobicia praktyczność. Ach, i do kompletu jeszcze całkiem rozsądna cena, bo w 2020 r. za najtańszą wersję trzeba było zapłacić mniej niż 100 000 zł.

Niestety nijak nie przekonało to klientów. Samochód z polskiej oferty zniknął już lata temu, a w tym roku ostatecznie zakończono jego produkcję. Można zacząć tęsknić, ale lepiej było po prostu kupować.

Citroen C1

W sumie to nawet trochę zabawne, że w ciągu jednego roku z oferty tylko jednego producenta znika a) rozsądny minivan i b) niewielkie auto miejskie. Przy czym C1 ma znaleźć swojego następcę w postaci uroczego Ami, ale tutaj chyba miejskość została chyba potraktowana zbyt ekstremalnie.

Podobnie jak w przypadku Grand C4, również C1 nie było już od jakiegoś czasu dostępne na polskim rynku, chociaż jeszcze w 2021 r. dało się je kupić. Do wyboru był tylko jeden, wolnossący silnik benzynowy i kilka wersji wyposażenia – najtańsza za nieco ponad 43 tys. zł.

I tutaj ciekawostka – taka cena oznacza, że od 2014 r. C1 podrożał o zaledwie 4 tys. zł, co jest naprawdę niezłym wynikiem. Z drugiej strony – wersja 3-drzwiowa startowała od 35 000 zł…

Renault Talisman

renault talisman cena 2020 samochody koniec produkcji 2022

Było ładnie i… na tym się chyba skończyło. Talisman ani nie wskrzesił gasnącej miłości klientów do segmentu D, ani nawet nie sprzedawał się po prostu sensownie. Nie było innego wyboru jak zakończenie jego produkcji – i to nawet przed zakończeniem 8-letniego cyklu życia.

Renault Scenic

Padła wprawdzie obietnica, że już więcej o końcu produkcji modelu Scenic pisać nie będziemy, ale coś nie udało się jej dotrzymać. Nie pomogły więc najwyraźniej próby usuvienia tego minivana – wszystko ma wyglądać suvowo albo proszę mi to zabrać sprzed nosa.

Renault Espace

renault espace po liftingu samochody koniec produkcji 2022

Dokładnie ten sam problem – spróbowano z Espace zrobić krzyżówkę SUV-a z minivanem. Teoretycznie miało to strasznie dużo sensu, ale w praktyce – mało kogo to przekonało.

Jedyne, czym najnowsze Espace może się na koniec swojej kariery pochwalić, to europejską sprzedażą na poziomie wyższym niż zanotował Koleos. Ale to chyba umiarkowany sukces.

Opel Insignia

Na co komu sedan albo kombi segmentu D? Najwyraźniej Opel nie znalazł sensownej odpowiedzi na to pytanie, więc ostatecznie całkiem udana najnowsza generacja Insigni będzie też jednocześnie jej ostatnią.

BMW i3

BMW i3 awarie samochody koniec produkcji 2022

Nie jestem pewien, ile razy BMW i3 umierało, a potem okazywało się, że w sumie to jeszcze można je produkować, więc nie wierzyłbym tak do końca w to, że to już naprawdę koniec-koniec. Z drugiej strony – podobno już finałowa, specjalna seria i3 opuściła fabrykę i teraz już naprawdę nie będzie kolejnych.

Zobaczymy.

Hyundai Ioniq

hyundai ioniq hybrid test 2020

Spokojnie, tylko ten pierwszej generacji. Modele z numerkami w oznaczeniu jak najbardziej będą jeszcze produkowane. Pierwszego Ioniqa w 2022 r. i tak już raczej nie produkowano – sprzedawane były tylko te egzemplarze, które zostały dealerom na stanie z poprzednich lat modelowych.

BMW z V12

samochody koniec produkcji 2022

Powstała z tej okazji nawet specjalna, limitowana edycja BMW 760 Li – i tak np. w Stanach Zjednoczonych zaplanowano wyprodukowanie zaledwie 12 takich egzemplarzy. W Polsce i Europie było trochę lepiej i takie modele trafiają już nawet na rynek wtórny.

Ceny są wprawdzie zawrotne, ale niedługo samochody z V12 pod maską – o ile jakieś będą – będą kosztowały wielokrotnie więcej. Więc można to uznać za jako-taką okazję.

Mercedes klasy C z V8

samochody koniec produkcji 2022

C 63 – jako takie – będzie nadal figurować w ofercie Mercedesa. Wciąż można też teoretycznie zamawiać C 63 coupe. Ale sedana i kombi już w takim wydaniu nie ma, a coupe też niedługo zniknie z rynku.

Zostanie więc tylko nowe C 63, z astronomiczną mocą i… 4 cylindrami pod maską. Będzie pewnie piekielnie szybkie, ale pytanie, czy wyłącznie o to w C 63 chodziło. Chyba nie do końca.

W sumie to C coupe raczej też nie doczeka się bezpośredniego następcy, ale na razie nic jeszcze oficjalnie nie zostało zapowiedziane.

I to jeszcze pewnie nie jest koniec tej listy, bo do końca roku zostało kilka ładnych miesięcy…

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać