Wiadomości

Elektryfikacja Europy nabiera tempa – w styczniu zaliczyła trzycyfrowy wzrost

Wiadomości 02.03.2020 22 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 02.03.2020

Elektryfikacja Europy nabiera tempa – w styczniu zaliczyła trzycyfrowy wzrost

Adam Majcherek
Adam Majcherek02.03.2020
22 interakcje Dołącz do dyskusji

74 663 szt. – tyle elektryków i hybryd plug-in kupili Europejczycy w pierwszym miesiącu 2020 r.

Gdy rozbijemy wynik na plug-iny i samochody elektryczne okaże się, że największy skok zaliczyły te pierwsze – ich sprzedaż rok do roku wzrosła o 174 proc., a aut elektrycznych – o 89 proc. 

Udział w rynku – 6,6 proc.

Jedna jaskółka wiosny nie czyni i trudno przekładać wynik stycznia 2020 na cały poprzedni rok, ale warto dodać, że na koniec 2019 r. udział samochodów ładowanych z gniazdka, czyli elektrycznych i hybryd typu plug-in w europejskim rynku wynosił zaledwie 3,5 proc. Ale biorąc pod uwagę, że sprzedaż takich aut leży w interesie producentów, pewnie będą się starali wciąż go zwiększać. 

Najpopularniejsze samochody elektryczne w Europie.

W styczniu na pierwszym miejscu było Renault Zoe – sprzedało się w rekordowej liczbie 9 782 egzemplarzy. Ponad 5 000 z nich kupili Francuzi, prawie 1800 Niemcy, ponad pół tysiąca Norwegowie, a po 400 Włosi i Hiszpanie. U nas francuski elektryk kosztuje 124 900 zł, więc nie ma co się dziwić, że nie ustawiają się po niego kolejki. 

elektryczne zoe dacia

Drugim najpopularniejszym elektrykiem stycznia był Peugeot e-208. 

Wybrało go 3897 klientów, w tym ponad 2,5 tysiąca w rodzimej Francji. Polubili go także Brytyjczycy (400 szt.), Włosi (318 szt.) i Hiszpanie, którzy kupili 231 egzemplarzy. W Polsce podobnie jak Zoe, e-208 kosztuje minimum 124 900 zł. 

elektryczny Peugeot 208

Styczniowe podium zamyka VW e-Golf. 

W styczniu 2020 wybrało go prawie dwa razy więcej klientów niż w styczniu 2019. Na 3296 sprzedanych sztuk 1120 zostało w Niemczech, 600 trafiło do Wielkiej Brytanii, 497 do Norwegii, a 300 do Holandii. U nas cennik elektrycznego Golfa startuje z poziomu 141 890 zł. 

volkswagen e-golf zasięg

W pierwszej piątce znajduje się jeszcze Nissan Leaf z wynikiem 3177 egz. i niedostępne u nas Mitsubishi Outlander PHEV z wynikiem 3149 szt. Podobno ten drugi model trafi do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie roku, a jego cena ma startować z poziomu ok. 170 tys. zł. 

samochód elektryczny w bloku

W Top 10 zmieściły się jeszcze Peugeot 3008 PHEV (2297 szt.), BMW 330e (2295 szt.), Audi e-tron (2252 szt.), Hyundai Kona Electric (2126 szt.) oraz BMW X5 PHEV (1974 szt.) Żeby trafić do Top 20 trzeba było sprzedać co najmniej 1176 egzemplarzy. Tyle sprzedało się BMW 530e, które zamyka zestawienie. Na 14. miejscu uplasowała się Tesla Model 3 z wynikiem 1517 szt.

Peugeot 508 3008 hybrid test

W kategorii producentów rządzi Renault, któremu do tego sukcesu wystarczyło samo Zoe. Peugeot i BMW są coraz bliżej i dzięki szerszej gamie obaj producenci sprzedali po ponad 7 tys. egzemplarzy. 

A w Polsce… miało być pięknie.

Dopłat jak nie było tak nie ma, a jak się w końcu pojawią, to mają być niższe niż zapowiadano. Do tego z konfiguratora Skody zniknął najtańszy model elektryczny – Citigo iV. Podobno mimo braku dopłat chętnych nie brakowało, ale Volkswagenowi brakuje akumulatorów, więc te które mu zostały, zarezerwował dla modeli, na których może zarobić więcej. 

Póki co nie zanosi się więc, że Polska będzie miała znaczący udział w europejskim wyniku. Na kontynencie procentowo wynik wygląda dobrze, ale trzeba pamiętać, że ogólnie udział zelektryfikowanych wersji nie jest jeszcze imponujący.  Producenci liczą, że w tym roku w końcu dojdzie do poziomu 10 proc. 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać