TechMoto

Elektryczno-hybrydowa przyszłość: oto wielkie zestawienie nadchodzących modeli (cz. 1/2)

TechMoto 09.10.2018 340 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 09.10.2018

Elektryczno-hybrydowa przyszłość: oto wielkie zestawienie nadchodzących modeli (cz. 1/2)

Adam Majcherek
Adam Majcherek09.10.2018
340 interakcji Dołącz do dyskusji

W trosce o środowisko (czyt. uciekając przed wyśrubowanymi wymogami dotyczącymi emisji spalin nakładanymi m.in. przez Unię Europejską), producenci jak jeden mąż szykują ofensywę samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Przygotowaliśmy obszerny, dwuczęściowy przewodnik po tym, co szykują nam motoryzacyjne koncerny. Oto pierwszy odcinek.

BMW

Niemiecka Grupa zrzeszająca BMW, Mini i Rolls-Royce’a chce w przyszłym roku sprzedać pół miliona samochodów elektrycznych. Póki co pierwszy elektryczny model BMW – i3 – nie odniósł spektakularnego sukcesu. Za główną przyczynę tej sytuacji uważa się zaawansowanie konstrukcyjne w postaci konstrukcji z włókna węglowego, która znacząco podnosi cenę zakupu auta. BMW dąży do ograniczenia kosztów produkcji budując modele z klasycznym napędem spalinowym, hybrydy oraz samochody elektryczne na tych samych liniach produkcyjnych. Olivier Zipse – członek rady nadzorczej BMW AG – zapowiedział, że w przyszłości każda europejska fabryka BMW będzie w stanie produkować w ten sposób auta elektryczne i te z silnikami spalinowymi. 

W przyszłym roku, a może nawet dopiero na początku 2020, do elektrycznego i3, które nie będzie już dostępne z range extenderem, czyli silnikiem spalinowym zwiększającym zasięg, dołączy model iX3. W 2021 ma się pojawić model i4, a niedługo po nim – produkcyjna wersja modelu iNEXT SUV. 

BMW iNEXT

BMW cały czas ma w ofercie flotę modeli z napędem hybrydowym typu plug-in. To te ładowane z gniazdka, a w przypadku BMW 530e iPerformance – również z możliwością ładowania indukcyjnego. Hybrydowa lista obejmuje modele serii 2, 3, 5, 7 a także X5 oraz sportowe i8 w wersji Coupe i Roadster. Do 2025 r. BMW chce mieć 25 różnych zelektryfikowanych modeli oferowanych w ramach rodziny iPerformance.

Mini zapowiada, że w przyszłym roku do hybrydowego Countrymana dołączy elektryk skonstruowany na bazie BMW i3.

Fiat

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) już 30 lat temu sprzedawał elektryczną wersję Pandy. Dziś ma w ofercie tylko jednego elektryka – sprzedawany w Stanach Zjednoczonych model 500e, którego sprzedaje poniżej kosztów produkcji. Jako Grupa FCA proponuje klientom także Chryslera Pacifikę z napędem hybrydowym (typu plug-in). 

Podczas konferencji prasowej na temat przyszłości FCA można było usłyszeć, że Grupa do 2022 r. planuje wydać na elektryfikację gamy 9 miliardów euro. Wówczas przestanie przestanie sprzedawać samochody z silnikami Diesla. Docelowo FCA ma mieć w ofercie ponad 30 choć częściowo zelektryfikowanych modeli. Pierwszym elektrykiem w Europie ma być nowa generacja modelu 500e. Spodziewamy się jej roku 2020. Niedługo potem ma dołączyć do niego odmiana Giardiniera – niewielkie kombi na wzór Mini Countrymana, również w wersji z napędem elektrycznym.

Na prąd stawiają też Alfa Romeo i Maserati. Alfa do 2022 r. wprowadzi do gamy sześć modeli hybrydowych, ale nie ma planów stworzenia elektryka. Najciekawiej zapowiada się nowa generacja 8C. Ma mieć centralnie umieszczony silnik spalinowy napędzający tylne koła, wspierany przez elektryka napędzającego przednią oś. Maserati chce do tego samego roku wprowadzić 8 modeli hybrydowych i cztery auta elektryczne, w ramach rodziny Maserati Blue. Te ostatnie mają być włoską bronią do walki o klientów Tesli.

 Przed końcem 2022 r. hybrydową odmianę ma mieć każdy model Jeepa. Pojawią się też cztery modele elektryczne. Prezes marki – Mike Manley zapowiedział, że napędy elektryczne zapewnią jeszcze lepszą kontrolę momentu obrotowego, a co za tym idzie – zapewnią Jeepom jeszcze większe zdolności do jazdy w terenie.

Ford

Póki co Ford nie podbił europejskiego rynku elektryczną wersją Focusa – według JATO Dynamics przez pierwsze 5 miesięcy tego roku w Europie sprzedało się niecałe 130 egzemplarzy. Na ostatnich targach w Paryżu Ford zapowiedział wprowadzenie hybrydowej odmiany Mondeo kombi. Ale naprawdę poważnie zrobi się gdy w 2020 roku do sprzedaży wjedzie elektryczny SUV z zasięgiem 480 km. Póki co ma roboczą nazwę Mach 1 i wiadomo o nim niewiele. Poza tym Ford chce mieć w 2022 r. dwie platformy dla aut elektrycznych, w tym jedną stworzoną z chińskim Zotye. Wówczas też na rynku ma być dostępnych 40 zelektryfikowanych modeli, w tym auta elektryczne, hybrydy plug-in i hybrydy typu mild.

Honda

Do 2025 r. Japończycy chcą zelektryfikować 2/3 swojej europejskiej gamy. Niebawem w sprzedaży pojawi się hybrydowa wersja modelu CR-V. Jednak apetyt fanów samochodów elektrycznych zaostrzył koncepcyjny model Urban EV pokazany w ubiegłym roku we Frankfurcie. Jest szansa, że wejdzie do produkcji w okolicach 2020 r. Japończycy zakładają, że będą sprzedawać takich aut w Europie ok. 5 tys. na rok.

honda cr-v 2018 cena polska

Hyundai

Koreańczycy twierdzą, że przyjęli już ponad 7 tysięcy zamówień na elektryczną wersję Kony, którą wprowadzili do sprzedaży w Norwegii. Podobno koncern ma niewystarczające moce produkcyjne i nie jest w stanie zaspokoić popytu na ten model. Kona i Ioniq to pierwsze dwa z czterech elektrycznych modeli, które marka chce sprzedawać w Europie do 2020 r. Ten drugi jest już dostępny także w wersji hybrydowej (w odmianie zwykłej i plug-in).

Na początku października w Paryżu należąca do Hyundaia Kia pokazała elektryczną wersję modelu Niro, dostępnego już na rynku jako hybryda i hybryda plug-in. Jakiś czas temu można było kupić też elektrycznego Soula. W gamie Kii cały czas znajduje się też hybrydowa Optima. Do 2025 r. marka chce mieć w ofercie 16 zelektryfikowanych modeli, w tym po pięć hybryd, hybryd plug-in i elektryków oraz jeden model napędzany ogniwami wodorowymi.

Kia e-Niro

Jaguar-Land Rover

Brytyjczycy wysforowali się na czoło europejskich marek premium oferujących modele elektryczne – wprowadzili do sprzedaży model I-Pace. W 2020 r. ma do niego dołączyć elektryczna wersja limuzyny XJ, a następnie każdy kolejny nowo zaprezentowany model ma być dostępny również jako hybryda. Land Rover ma w gamie hybrydowego Range Rovera i Range Rovera Sporta – oba ładowane z gniazdka. Prawdopodobnie hybrydowej odmiany doczekają się też odświeżone Discovery Sport i nowy Evoque.

jaguar i-pace

Jak widać szykuje nam się wysyp zelektryfikowanych modeli w każdym segmencie rynku. A to dopiero pierwsza część zestawienia. Ciąg dalszy – jutro.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać