Wiadomości

Polacy wydają coraz więcej na nowe samochody. Tak dobrze nam się wiedzie?

Wiadomości 10.09.2020 245 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 10.09.2020

Polacy wydają coraz więcej na nowe samochody. Tak dobrze nam się wiedzie?

Piotr Szary
Piotr Szary10.09.2020
245 interakcji Dołącz do dyskusji

Średnia cena nowych samochodów w Polsce regularnie rośnie. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka, ale nie ma się co wśród nich doszukiwać rosnącej zamożności społeczeństwa.

Zgodnie z najnowszym raportem IBRM Samar, na koniec lipca 2020 r. średnia cena nowego auta osobowego w Polsce wynosiła 121 804 zł. Oznacza to wzrost o 12,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Już od dawna ceny nie rosły w Polsce tak szybko.

Ogólny trend się nie zmieni – auta będą drożeć

Teoretycznie, póki co nie musimy się tym martwić aż tak, ponieważ według informacji z Głównego Urzędu Statystycznego regularnie rosną też pensje Polaków. Gorsza informacja jest taka, że te dwie kwestie nakładają się na siebie, więc realna siła nabywcza naszych pensji się w zasadzie nie zmienia. Cóż, mogło być gorzej, prawda?

Wzrost cen samochodów nowych – dlaczego?

Czynników wpływających na taki stan rzeczy jest oczywiście sporo, ale w ostatnim czasie coraz mocniej do głosu dochodzą kwestie związane ze zmianami w ofercie poszczególnych producentów. Te natomiast w niektórych przypadkach podyktowane były restrykcyjnymi limitami emisji CO2, dlatego też na czele rankingu modeli, których średnie ceny sprzedaży wzrosły najbardziej, są Skoda Citigo (+118,6 proc.) oraz Smarty forfour (+94,9 proc.) i fortwo (+76,5 proc.) – czyli modele, których nie da się już kupić w tańszych wersjach spalinowych.

ceny samochodów nowych

Nadal da się kupić np. zasilanego paliwem płynnym Opla Corsę, ale zmiana generacji i wprowadzenie do oferty wersji elektrycznej też podniosło średnią cenę tych aut – w tym przypadku o 23,1 proc.

 

Ciekawie wyglądają też wysokie wzrosty w przypadku Subaru Imprezy i XV (odpowiednio, +36,3 oraz +25,9 proc.) oraz Mazdy MX-5 (+31,3 proc.). W Subaru w dużej mierze odpowiadać może za to wprowadzenie do oferty mikrohybrydowych wersji 2.0 e-Boxer. W Maździe na wzrost średniej wartości nowych aut zapracowało m.in. uszczuplenie oferty, jako że na naszym rynku japoński roadster nie jest już dostępny w tańszych wersjach wyposażenia, od dłuższego czasu nie ma już też wyboru w kwestii silników – można kupić tylko dwulitrówkę.

Mazda MX5 100th Anniversary

O zauważalnym wzroście cen można też mówić w przypadku Porsche – głównie dlatego, że od końca 2019 r. sprzedaje cieszący się rosnącą popularnością model Cayenne Coupe. Nie bez znaczenia jest też wzrost średnich cen m.in. modeli 718 Boxster/Cayman – najwidoczniej wiele osób woli w tych autach wolnossące silniki 6-cylindrowe od turbodoładowanych czwórek.

ceny samochodów nowych

Inna rzecz, że większości klientów i tak ceny końcowe za bardzo nie interesują

No bo przecież istnieje leasing – a w takiej formie finansowania sprzedaje się u nas znacznie więcej aut, niż za żywą gotówkę. Tym niemniej, jako narzędzie do obserwacji rynkowych trendów raporty Samaru są bardzo przydatne. A ja niedługo zacznę przyjmować zakłady, o ile wzrosną średnie ceny aut w przyszłym roku.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać