Historia

Kim był Roland Garros i dlaczego kojarzy się nam z marką Peugeot?

Historia 10.10.2020 128 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 10.10.2020

Kim był Roland Garros i dlaczego kojarzy się nam z marką Peugeot?

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk10.10.2020
128 interakcji Dołącz do dyskusji

Iga Świątek właśnie odniosła historyczne zwycięstwo w turnieju French Open rozgrywanym na kortach Roland Garros w Paryżu. Fani motoryzacji kojarzą to miejsce głównie z marką Peugeot.

Jeszcze nigdy wcześniej w historii polskiego tenisa nie mieliśmy tak wielkiego sukcesu. Iga Świątek właśnie pokonała Sofię Kenin w finale turnieju French Open rozgrywanego na kortach im. Rolanda Garrosa w Paryżu. Stała się w ten sposób pierwszą polską zwyciężczynią wielkoszlemowego turnieju singli. W całym French Open nie straciła zresztą ani jednego seta. Ale o tym zapewne już słyszeliście, a to nie sekcja sportowa, tylko Autoblog, więc podejdźmy do tematu pod kątem motoryzacyjnym.

Nazwisko Rolanda Garrosa kojarzy się z Peugeotami

Fot. Wikipedia/Bibliothèque nationale de France

Po dzisiejszym sukcesie Świątek, niektórzy mówią o kortach „Poland Garros”. Nazwa nie jest jednak – przynajmniej jak na razie – zmieniana, skupmy się więc na patronie kortów.

Roland Garros, żyjący w latach 1888-1918, nie był tenisistą, a lotnikiem. W młodości chciał zostać pianistą, ale w 1909 roku poszedł na jeden z pierwszych pokazów lotniczych – i w ten sposób odkrył swoje prawdziwe powołanie. Niedługo później zaczął latać. Został oblatywaczem firmy Morane-Saulnier, ustanawiał także liczne rekordy w kategorii wysokości lotu. W 1913 r. przeleciał nad Morzem Śródziemnym do Bizerty w Tunezji, co zajęło mu 7 godzin i 53 minuty.

Gdy wybuchła pierwsza wojna światowa, Roland Garros natychmiast wstąpił do francuskiego lotnictwa wojskowego. Tam jednocześnie pracował nad nowatorskimi rozwiązaniami w dziedzinie uzbrojenia – tak, by dało się precyzyjnie strzelać w czasie lotu i nie uszkadzać śmigła własnego samolotu – i szlifował umiejętności pilotażu w walce powietrznej. Bywa nazywany pierwszym pilotem myśliwskim w historii. Niewątpliwie siał postrach wśród lotników niemieckich. Ma na koncie trzy (według innych źródeł pięć) potwierdzone zestrzelenia. Sam także został zestrzelony. Najpierw w 1915 roku, gdy ze względu na uszkodzenia samolotu musiał przymusowo lądować po stronie niemieckiej. Trafił do niewoli, z której uciekł po niemal trzech latach i natychmiast ponownie wsiadł za stery. Niestety, drugiego zestrzelenia – 5 października 1918 roku w okolicach Vouziers – już nie przeżył.

Korty w Paryżu zostały nazwane na jego cześć w 1927 roku

Wybudowano wtedy w 16. dzielnicy Paryża nowy obiekt z nawierzchnią z mączki, a nie trawiastą, co w tamtych czasach było nowością. W 1928 roku rozegrano pierwszy turniej pod nazwą Tournoi de Roland Garros.

Roland Garros a Peugeot – o co chodzi?

Jeśli ktoś oglądał którykolwiek z pojedynków rozgrywanych na paryskich kortach, nie mógł nie zauważyć logo Peugeot pojawiającego się na ekranie. Francuska firma jest jednym z głównych sponsorów turnieju od 1984 roku. Nie poprzestaje tylko na ustawieniu banerów z logo z lwem.

Roland Garros to od lat nazwa wersji limitowanych Peugeotów

Są nazywane na cześć turnieju. Zaczęło się od 205-tki i 405-tki w roku 1989. Peugeoty w wersji Roland Garros wyróżniały się na początku ciemnozielonym lakierem. Później klient zyskał większą dowolność. Nie zmieniły się jednak podstawowe założenia: modele w tej wersji mają bogate wyposażenie i zdobienia we wnętrzu w kolorze mączki z turniejowego kortu. Czasami chodzi o pasy, innym razem np. o obudowę nawiewów.

peugeot roland garros iga świątek

Peugeot 205 Roland Garros był na swój sposób przełomowy

Pod koniec lat 80. samochody miejskie kojarzyły się raczej z prostotą i niską ceną, a nie z luksusem. Dobrze wyposażona i bardzo ładna (genialna kombinacja zielonego lakieru z jasnym wnętrzem!) odmiana Roland Garros sprawiła, że 205-tką zainteresowali się nowi klienci. Bywała wybierana przez osoby, które miały już w garażu duży samochód na trasy, ale stwierdzały, że chętnie kupią sobie też coś mniejszego, czym łatwiej parkuje się w mieście. W przypadku tej wersji nie musieli rezygnować z komfortu i stylu.

peugeot roland garros iga świątek

Nie chcę tu używać słowa „premium”, ale na pewno Peugeot 205 Roland Garros wraz z Lancią Y10 i późniejszym Renault Clio Initiale Paris przecierały szlaki dla dzisiejszych miejskich, stylowych i drogich wozów w rodzaju Mini i Audi A1.

Inny znany Peugeot Roland Garros to np. 106 z 1993 r.

peugeot roland garros iga świątek

Tutaj połączenie jeszcze mniejszego wozu z bogatym wyposażeniem ponownie mogło zaskakiwać. Rok później do gamy dołączyła 306-tka w tej samej odmianie. Podobnie jak wcześniej 205, tak i 306 dało się kupić w wersji ze zdejmowanym dachem.

peugeot roland garros iga świątek

W 1995 r. tenisowej wersji doczekał się duży van 806, a w 1998 r. następca 205, czyli nieśmiertelne 206.

peugeot roland garros iga świątek

W późniejszych latach, o 307 czy 207 Roland Garros nie mówiło się aż tyle. Ostatnie – jak do tej pory – Peugeoty z tym znaczkiem, czyli 208 i 108 z 2017 r, raczej nie będą poszukiwane przez kolekcjonerów, choć połączenie białego lakieru 208 z lusterkami w kolorze mączki wyglądało ciekawie.

Nowego 208 Roland Garros jak na razie nie ma

Czy się pojawi? Nie wiem, ale „powrót do korzeni” w postaci zastosowania ciemnozielonego lakieru i jasnej tapicerki mógłby w przypadku nowej generacji wyglądać doskonale. Tyle że luksusowe wyposażenie w segmencie B na nikim nie robi już wrażenia.

Czym jeździ Iga Świątek?

Zwyciężczyni French Open jest wożona Lexusem NX. Ze względu na niedawne przygotowania nie tylko do turniejów, ale i do matury, 19-latka nie miała jeszcze czasu zrobić prawa jazdy. Może okaże się fanką starego, francuskiego złomu i na następne French Open przyjedzie 806-tką Roland Garros? Widać, że ma silny charakter i lubi wyzwania, więc kto wie?

Zmieściłoby się dużo piłek i rakiet.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać