Ciekawostki

Tak samochody autonomiczne uczą się jeździć

Ciekawostki 20.04.2018 7 interakcji
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 20.04.2018

Tak samochody autonomiczne uczą się jeździć

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz20.04.2018
7 interakcji Dołącz do dyskusji

Wokół nas pojawia się coraz więcej pojazdów autonomicznych. Ale zastanawialiście się kiedyś, jak uczą się one jeździć? Brytyjska firma technologiczna rFpro uruchomiła pierwszą na świecie komercyjną platformę, która wykorzystuje do tego celu wirtualną rzeczywistość.

W początkowym założeniu technologia miała służyć zespołom Formuł 1. Szybko jednak została zaadaptowana przez największych na świecie producentów samochodów, pomagając im dokładnie odtworzyć zachowanie samochodu bez wyjeżdżania nim na ulice.

Obecnie również autonomiczne samochody korzystają z wirtualnej rzeczywistości, aby – w wielkim skrócie – nauczyć się jeździć.

Jak działa ta technologia?

Producent twierdzi, że kluczem do sukcesu platformy rFpro jest wysoki poziom dokładności, umożliwiający czujnikom wykorzystywanym przez autonomiczne pojazdy reagowanie na naturalne sytuacje na drodze.

Co więcej, rFpro stworzył bibliotekę prawdziwych dróg przy użyciu precyzyjnej technologii skanowania. Umożliwia to symulowanie różnych środowisk i sytuacji, uwzględniających ruch uliczny, zachowania pieszych, pogodę i dużo więcej.

Nasza platforma umożliwi producentom pojazdów na gruntowne przetestowanie technologii. Dzięki temu zyskają pewność, że wykorzystane systemy sprawdzają się, zanim auta wyjadą na drogi – tłumaczy dyrektor techniczny rFpro Chris Hoyle.

Czy to zmniejszy liczbę wypadków?

Oczywiście kwestia bezpieczeństwa jest tutaj kluczowa, zwłaszcza w obliczu doniesień o wypadkach z udziałem autonomicznych pojazdów, np. ostatniego wypadku Ubera czy Tesli. W większości z nich winą obarczany jest nie tylko kierowca, co autopilot i technologia służąca do jego obsługi.

Ponieważ fFpro potrafi symulować różne sytuacje, w tym między innymi wtargnięcie pieszego na drogę, istnieje duża szansa, że może nie tyle całkowicie zapobiec, co ograniczyć liczbę wypadków.

Oczekuje się, że rynek autonomicznych pojazdów będzie rósł w zastraszającym tempie, ale najpierw musimy zadbać o to, aby te pojazdy były w pełni bezpieczne – twierdzi Hoyle.

Obecnie z technologii bazującej na wirtualnej rzeczywistości korzysta dwóch globalnych producentów samochodów i trzech niezależnych producentów aut autonomicznych. Niestety rFpro nie podaje ich z nazw.

Czy to rozwiązanie sprawi, że na naszych droga będzie bezpieczniej? Oby tak się stało, ale na widoczne efekty będziemy musieli jeszcze poczekać.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać