Wiadomości

Sandero i Logan 1.6 z CVT w sprzedaży. O której odchodzi pociąg do Brazylii?

Wiadomości 26.07.2019 133 interakcje
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 26.07.2019

Sandero i Logan 1.6 z CVT w sprzedaży. O której odchodzi pociąg do Brazylii?

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski26.07.2019
133 interakcje Dołącz do dyskusji

Nie, nie chciałbym mieszkać w Brazylii, ale w ramach liftingu modeli Renault Sandero, Logan i Stepway tym superpopularnym autom zafundowano nową konfigurację układu napędowego: 1.6 SCe + CVT. Ależ by to żarło w Polsce…

Wyobrażacie sobie? Idziecie do salonu i tam stoi takie nowiutkie Sandero z klimą, z benzynowym 1.6 pod maską (bez wtrysku bezpośredniego) i z bezstopniową skrzynią biegów. Kolana miękną, jedna ręka sama sięga do portfela, a druga po długopis, żeby podpisać umowę. Sprzedawcy w salonach byliby zbyteczni, klienci po prostu staliby w kolejce i odjeżdżali jeden po drugim. Pewnie wybieraliby tylko kolor i typ instalacji LPG. I oczywiście taki samochód jest jak najbardziej do kupienia, pod warunkiem że nazywasz się Luis da Silva i mieszkasz na przykład w Fortalezie. Znaczy się w Brazylii.

Lifting Logana, Sandero i Stepwaya

W Brazylii nie oferuje się kombi w tej rodzinie modeli, a wszystko razem sprzedawane jest pod nazwą Renault. Przy czym Stepway to osobny model od Sandero, choć różni się od niego tylko plastikowymi poszerzeniami nadwozia i jeszcze wyższym prześwitem. Tak dużym, że wygląda już nieco karykaturalnie.

dacia sandero lifting

Ciekawostka: Stepway to osobny model od Sandero, ale również Sandero (i Logan też) są oferowane seryjnie z podniesionym zawieszeniem i plastikowymi osłonami błotników – jednak tylko jeśli wybierzesz topowy model 1.6 XTronic, żeby od razu było widać, kto tu ma pieniądze i styl.

We wnętrzu pojawiły się nowe materiały, szersze fotele, Android Auto i Apple CarPlay oraz bardziej rozbudowane wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa. Cztery poduszki powietrzne to teraz standard, a jeszcze niedawno nie było żadnej. Dodatkowo wariant z XTronic ma seryjne ESP. Gama silników obejmuje dwie jednostki benzynowe: 1.0 (podobną jak w Europie, 3-cylindrową) i 1.6 SCe. Nie ma na razie RS-a. Nie wiem czy pamiętacie tego niesamowitego hot-hatcha jakim było brazylijskie Sandero RS. Dwulitrowy wolnossak w Sandero… tak to można.

dacia sandero lifting
Logan w Stepwayu

Dlaczego nie możemy mieć ładnych rzeczy?

W Europie samochody muszą mieć mnóstwo wyposażenia obowiązkowego, które chroni życie i zdrowie pasażerów. Nie pozwala do powstania wypadku lub pozwala im przeżyć, gdy ten wypadek już się zdarzy. Dlatego muszą być dość skomplikowane i drogie. W Brazylii nie jest to przedmiotem szczególnego zainteresowania. Walniesz w coś, to masz problem. Wskutek tego nawet na superniebezpiecznych polskich drogach prawdopodobieństwo śmierci w wypadku jest 2,4 raza niższe niż w Brazylii.

Drugi problem to emisja CO2. Samochód wielkości Sandero z silnikiem tak wielkim jak 1.6 zużywałby dużo paliwa i emitowałby strasznie dużo dwutlenku węgla. Nie wiem jak to możliwe, że w Brazylii nie stanowi to problemu, skoro mieszkamy na tej samej planecie. No ale nasze, europejskie normy nie zezwalają na takie fanaberie, więc na naszym rynku Duster musiał stracić 1.6 na rzecz 1.0, a w Brazylii ma dwa litry pojemności. Oczywiście oba silniki w ofercie są dostosowanie do napędzania alkoholem. Ta informacja może Wam zapaść w pamięć, bo jest piątek wieczorem.

dacia sandero lifting

Trzecia kwestia to ceny. Jeden real brazylijski to zasadniczo jedna złotówka. I teraz możecie sobie pomyśleć: ależ oni tam mają fajnie, tak tanio i w ogóle. Niestety nie. Najtańsze Renault Sandero 1.0 kosztuje w przeliczeniu 47 000 zł. Wariant 1.6 XTronic to 63 000 zł. Niemało, jak za Dacię z innym znaczkiem. Średnia płaca w Brazylii to 2300 zł. Nie jest to więc tani samochód w odniesieniu do siły nabywczej społeczeństwa. Zatem podejrzewam, że o ile jeździ całkiem fajnie z takim 1.6 CVT, to ja wcale na ten pociąg do Brazylii nie czekam.

Aha, zapomniałbym. Dali inne tylne lampy.

dacia sandero lifting

 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać