Wiadomości

Spieszcie się kochać 4-cylindrowe silniki Renault. Wkrótce zastąpi je 3-cylindrowe 1.2 TCe

Wiadomości 29.06.2021 152 interakcje
Piotr Szary
Piotr Szary 29.06.2021

Spieszcie się kochać 4-cylindrowe silniki Renault. Wkrótce zastąpi je 3-cylindrowe 1.2 TCe

Piotr Szary
Piotr Szary29.06.2021
152 interakcje Dołącz do dyskusji

Eeee, co pan za bzdury gadasz, 1.2 TCe to silnik czterocylindrowy! No, ten stary może i tak. Nowe 1.2 TCe, nad którym właśnie pracuje Renault, będzie miało o jeden cylinder mniej.

Pamiętacie te stare, dobre czasy, kiedy wielu producentów miało w swojej ofercie różne ciekawe silniki benzynowe? A nawet jeśli nie były ciekawe w sensie dosłownym, to nie zmieniało to faktu, że wybór był spory – weźmy choćby takie Renault Clio II, które mogło mieć pod maską silnik 1,2-litrowy, albo równie dobrze 2-litrowy. Albo 3-litrowe V6, tylko już nie pod maską, a za fotelami.

Dziś nie jest niczym dziwnym, że większość producentów ogranicza gamy silników tak bardzo, jak tylko się da. Zwykle dana jednostka napędowa dostępna jest po prostu w kilku wariantach mocy – czasem różnią się one do pewnego stopnia konstrukcyjnie, a czasem jedyną wartość dodaną stanowi inne oprogramowanie. Także i Francuzi od dłuższego czasu starają się uprościć ofertę, co w przypadku Renault oznacza, że z silników benzynowych mamy w Europie do wyboru wyłącznie turbodoładowane 1.8 TCe (tylko w Megane RS; z Talismana czy Espace’a ten silnik wyleciał w zeszłym roku), wolnossące 1.6 (w hybrydach E-Tech), również wolnossące 1.0 SCe (Clio) oraz turbodoładowane 1.0 i 1.3 TCe. Za wyjątkiem silnika SCe i 1.0 TCe, pozostałe to jednostki 4-cylindrowe.

Renault 1.2 TCe

Ale niebawem z benzynowych 4-cylindrowców pozostanie już tylko 1.8 TCe (albo i nie)

Wszystko dlatego, że Renault pracuje nad nowym silnikiem 1.2 TCe, który ma zastąpić nie tylko starszego brata 1.3 TCe, ale także wolnossące 1.6. Z informacji i zdjęć szpiegowskich serwisu Motor.es wynika, że producent planuje używać nowej jednostki napędowej (o oznaczeniu HR12VDV) zarówno w konwencjonalnych hybrydach (HEV), jak i w hybrydach plugin (PHEV) oraz modelach mild-hybrid (MHEV). Ba – Hiszpanie informują, że topowe warianty PHEV-ów wykorzystujących nowy silnik mogą mieć nawet… 280 koni mechanicznych, co każe zastanowić się, czy to nie jest aby z myślą o nowym Megane RS. W końcu Renault jeszcze nie zdecydowało, czy nowy kompakt będzie wyłącznie elektryczny czy nie. Z drugiej strony, obecnie Megane RS ma okrągłe 300 KM, więc te 280 to trochę mało… W każdym razie sam silnik spalinowy podobno nie będzie w żadnej wersji osiągać więcej niż 130 KM. Można by powiedzieć, że to będzie taki Puretech, tylko od Renault.

Powodem, dla którego Renault zbudowało nowy silnik 1.2 TCe, jest oczywiście norma Euro 7

Wygląda co prawda na to, że zostanie ona wprowadzona w życie w łagodniejszej wersji niż zakładano, ale nie oznacza to, że producenci mogą sobie pozwolić na zasypianie gruszek w popiele. I choć Euro 7 ma wejść dopiero w 2025 r., to nowe, 3-cylindrowe 1.2 TCe ma zostać oficjalnie zaprezentowane jeszcze w tym roku, a prawdopodobnie w przyszłym będzie można już zamawiać auta z takimi silnikami.

Renault 1.2 TCe
Kadjar z pewnością dostanie nowy silnik. Pytanie brzmi, czy jeszcze obecna, czy dopiero kolejna generacja – obstawiam to drugie.

Początkowo zapewne tylko modele Renault, ale przecież pozostałe marki nie będą w nieskończoność trzymać przy życiu silnika 1.3 – a to oznacza, że albo 1.2 TCe trafi też do Dacii, Nissana i Mercedesa, albo te marki będą musiały znaleźć sobie inne rozwiązanie, by zastąpić aktualnie stosowany silnik. Szczególnie interesująco będzie to wyglądać w przypadku Mercedesa.

Ależ bym się przejechał takim 3-cylindrowym CLA.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać