Spieszcie się kochać 4-cylindrowe silniki Renault. Wkrótce zastąpi je 3-cylindrowe 1.2 TCe
Wiadomości 29.06.2021Eeee, co pan za bzdury gadasz, 1.2 TCe to silnik czterocylindrowy! No, ten stary może i tak. Nowe 1.2 TCe, nad którym właśnie pracuje Renault, będzie miało o jeden cylinder mniej.
Pamiętacie te stare, dobre czasy, kiedy wielu producentów miało w swojej ofercie różne ciekawe silniki benzynowe? A nawet jeśli nie były ciekawe w sensie dosłownym, to nie zmieniało to faktu, że wybór był spory – weźmy choćby takie Renault Clio II, które mogło mieć pod maską silnik 1,2-litrowy, albo równie dobrze 2-litrowy. Albo 3-litrowe V6, tylko już nie pod maską, a za fotelami.
Dziś nie jest niczym dziwnym, że większość producentów ogranicza gamy silników tak bardzo, jak tylko się da. Zwykle dana jednostka napędowa dostępna jest po prostu w kilku wariantach mocy – czasem różnią się one do pewnego stopnia konstrukcyjnie, a czasem jedyną wartość dodaną stanowi inne oprogramowanie. Także i Francuzi od dłuższego czasu starają się uprościć ofertę, co w przypadku Renault oznacza, że z silników benzynowych mamy w Europie do wyboru wyłącznie turbodoładowane 1.8 TCe (tylko w Megane RS; z Talismana czy Espace’a ten silnik wyleciał w zeszłym roku), wolnossące 1.6 (w hybrydach E-Tech), również wolnossące 1.0 SCe (Clio) oraz turbodoładowane 1.0 i 1.3 TCe. Za wyjątkiem silnika SCe i 1.0 TCe, pozostałe to jednostki 4-cylindrowe.
Ale niebawem z benzynowych 4-cylindrowców pozostanie już tylko 1.8 TCe (albo i nie)
Wszystko dlatego, że Renault pracuje nad nowym silnikiem 1.2 TCe, który ma zastąpić nie tylko starszego brata 1.3 TCe, ale także wolnossące 1.6. Z informacji i zdjęć szpiegowskich serwisu Motor.es wynika, że producent planuje używać nowej jednostki napędowej (o oznaczeniu HR12VDV) zarówno w konwencjonalnych hybrydach (HEV), jak i w hybrydach plugin (PHEV) oraz modelach mild-hybrid (MHEV). Ba – Hiszpanie informują, że topowe warianty PHEV-ów wykorzystujących nowy silnik mogą mieć nawet… 280 koni mechanicznych, co każe zastanowić się, czy to nie jest aby z myślą o nowym Megane RS. W końcu Renault jeszcze nie zdecydowało, czy nowy kompakt będzie wyłącznie elektryczny czy nie. Z drugiej strony, obecnie Megane RS ma okrągłe 300 KM, więc te 280 to trochę mało… W każdym razie sam silnik spalinowy podobno nie będzie w żadnej wersji osiągać więcej niż 130 KM. Można by powiedzieć, że to będzie taki Puretech, tylko od Renault.
El futuro de los Renault híbridos escondido en este Captur
➡ https://t.co/PoAjr8VPaX@Renault_esp #Renault #TCe #Motor #FotosEspía #SpyShots pic.twitter.com/rju3zNzxSa
— motor.es (@motorpuntoes) June 28, 2021
Powodem, dla którego Renault zbudowało nowy silnik 1.2 TCe, jest oczywiście norma Euro 7
Wygląda co prawda na to, że zostanie ona wprowadzona w życie w łagodniejszej wersji niż zakładano, ale nie oznacza to, że producenci mogą sobie pozwolić na zasypianie gruszek w popiele. I choć Euro 7 ma wejść dopiero w 2025 r., to nowe, 3-cylindrowe 1.2 TCe ma zostać oficjalnie zaprezentowane jeszcze w tym roku, a prawdopodobnie w przyszłym będzie można już zamawiać auta z takimi silnikami.
Początkowo zapewne tylko modele Renault, ale przecież pozostałe marki nie będą w nieskończoność trzymać przy życiu silnika 1.3 – a to oznacza, że albo 1.2 TCe trafi też do Dacii, Nissana i Mercedesa, albo te marki będą musiały znaleźć sobie inne rozwiązanie, by zastąpić aktualnie stosowany silnik. Szczególnie interesująco będzie to wyglądać w przypadku Mercedesa.