Wiadomości

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce już policzona. 5 marek zjada połowę rynku

Wiadomości 31.12.2019 186 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 31.12.2019

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce już policzona. 5 marek zjada połowę rynku

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz31.12.2019
186 interakcji Dołącz do dyskusji

Zwycięzca był łatwy do przewidzenia, ale ranking sprzedaży nowych samochodów w 2019 roku już taki oczywisty nie jest.

Polacy kochają nowe samochody, ale tyle się mówi, że jeździmy starymi trupami. Znowu nowych egzemplarzy kupiliśmy więcej niż rok temu. To nic, że import używanych pojazdów pewnie znowu przebije liczbę nowych samochodów dwukrotnie, a polska sprzedaż nowiutkich sztuk to sprzedaż w większość sprzedaż flotowa.

Dajmy się importerom nacieszyć tą krótką, przyjemną chwilą, bo IBRM Samar opublikował wstępne wyniki rejestracji polskich importerów. Brakuje danych z dziesięciu ostatnich dni grudnia, ale już wiemy jaka marka sprzedawała się nad Wisłą najlepiej i jaki był najpopularniejszy model.

Numer 1 to wciąż Skoda

Knedliki już poszły w ruch na talerzach i czeskie piwo w szklanicach. Skoda, tak jak rok temu, sprzedała w naszym kraju najwięcej samochodów (67 466 sztuk), a najlepiej sprzedającym się modelem w Polsce pozostała Octavia. I również, jak rok temu, pozostałe miejsca na podium zajęły Toyota i Volkswagen (53 055), tylko zamieniły się miejscami. W tym roku lepsza była Toyota (61 657).

ranking sprzedaży samochodów 2019
Kolejna Octavia – IV generacja.

Popisała się również Dacia, która w 2019 roku weszła do pierwszej piątki. A to dość zaszczytne grono, bo 5 najlepiej sprzedających marek w Polsce wyrabia blisko połowę (45 proc.) wszystkich rejestracji nowych samochodów. Pierwsza piątka sprzedała 245 845 sztuk, a cały segment samochodów osobowych zanotował wynik 545 157 sztuk, który jest lepszy o 4,5 proc. od zeszłorocznego.

Skoda ma 7 modeli w pierwszej trzydziestce

Żadna inna marka nie może pochwalić się taką liczbą reprezentantów w tej części zestawienia. Nie powinno być też zaskoczeniem, że grupa Volkswagena ma ich aż 10. Jedna trzecia polskiego TOP-30 to Skody, Seaty i Volkswageny.

Polacy lubią luksusy. Mercedes jest ponownie w pierwszej dziesiątce. A marka, która ma oferować tanie samochody – Fiat, już kolejny rok sprzedała mniej samochodów osobowych niż Mercedes. Rok temu sprzedała ich też mniej niż Audi i BMW. Polacy oprócz marek premium, lubią też SUV-y.

Duster i Tiguan w TOP-10

Toyota Corolla dostała drugie kolejne życie i przez rok z 16. miejsca przeskoczyła na miejsce 2., rozdzielając dwie Skody – Octavię i Fabię. Ale w rankingu kryje się jeszcze kilka, może nie niespodzianek, ale spraw symbolicznych, jeśli chodzi o gusta Polaków.

ranking sprzedaży samochodów 2019

Nie można wszystkiego zgonić na floty, mówiąc, że o zakupach decydują menadżerowie, a ogólna tabela (bez wyszczególnionej sprzedaży na rzecz osób fizycznych) w ogóle nie odzwierciedla tego czym chce jeździć tzw. społeczeństwo. A społeczeństwo chce siedzieć wyżej i jeździć SUV-ami.

Dacia Duster jest na miejscu czwartym (tak wiem, reeksport dla tego wyniku też ma znaczenie), a pierwszą dziesiątkę zamyka Volkswagen Tiguan, który poprawił swój wynik o około 1,5 tysiąca sztuk. To i tak niewiele w porównaniu z Dusterem, którego kupiono w liczbie o ponad 5 tysięcy większej (15 089 w tym roku, 9 844 w 2018). A to nie koniec dowodów, na przykład Hyundai Tucson sprzedawał się lepiej niż Opel Corsa, a Kia Sportage (6 600 sztuk) zanotowała wynik zbliżony do Passata (6 906).

O właśnie, gdzie jest Passat?

Nie jest tak źle, bo ma miejsce 18., choć spadł o 8 miejsc w rankingu w porównaniu z zeszłym rokiem. Ale tylko dwa samochody klasy średniej są obecne w pierwszej pięćdziesiątce najlepiej sprzedających się nowych samochodów.

Mimo że fani Skody Octavii powiedzą, że to już jest prawie samochód klasy średniej, a długi i niski samochód jest wciąż na szczycie, to widać wyraźny odwrót przy wyborze tego typu nadwozia. W 2019 roku tylko Passat i Suberb znalazły miejsce w pierwszej trzydziestce. Wypadły z niej już Opel Insignia i Ford Mondeo.

Dla segmentu D to nie był dobry rok. Niezmiennie dobrze mają się crossovery i SUV-y. Jaka będzie przyszłość – nudna, czy  też za rok, dzięki rządowym dopłatom, w tabeli namieszają samochody elektryczne? Szyki producentów mogą pokrzyżować też zacieśniające się normy emisji spalin i zawsze mogą pojawić się jakieś niespodzianki. 2020 – to może być ciekawy rok.

Oto ranking TOP30 nowych modeli osobowych, jakie zarejestrowano na polskim rynku łącznie od 1 stycznia do 20 grudnia 2019 roku:

1. Skoda Octavia: 20 076 egzemplarzy
2. Toyota Corolla: 19 433
3. Skoda Fabia: 16 945
4. Dacia Duster: 15 089
5. Toyota Yaris: 13 712
6. Opel Astra: 13 608
7. Volkswagen Golf: 12 668
8. Fiat Tipo: 9118
9. Renault Clio: 8565
10. Volkswagen Tiguan: 8253
11. Ford Focus: 8221
12. Hyundai Tucson: 7814
13. Skoda Superb: 7509
14. Toyota C-HR: 7484
15. Nissan Qashqai: 7239
16. Opel Corsa: 7131
17. Kia Ceed: 6911
18. Volkswagen Passat: 6906
19. Toyota RAV4: 6759
20. Kia Sportage: 6600
21. Dacia Sandero: 6461
22. Renault Megane: 5974
23. Toyota Auris: 5969
24. Hyundai i30: 5677
25. Skoda Rapid: 5567
26. SEAT Leon: 5393
27. Skoda Karoq: 5112
28. Skoda Kodiaq: 5070
29. Mazda CX-3: 4896
30. Ford Kuga: 4549

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać