Felietony

Pytanie na niedzielę: czy ekrany dotykowe powinny być zabronione?

Felietony 09.08.2020 415 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 09.08.2020

Pytanie na niedzielę: czy ekrany dotykowe powinny być zabronione?

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski09.08.2020
415 interakcji Dołącz do dyskusji

Lub czy powinno się zabronić umieszczania w nich funkcji istotnych dla bezpieczeństwa jazdy?

Szerokim echem odbił się wyrok niemieckiego sądu w Karlsruhe, który ukarał kierowcę Tesli Model 3 za sterowanie wycieraczkami z ekranu, co spowodowało utratę panowania nad autem i kolizję. Nie wiadomo w tej sytuacji, czy w ogóle można dalej eksploatować w niemieckich warunkach ten amerykański pojazd, ponieważ wszystko w nim jest sterowane z ekranu.

I tak cud, że taki wyrok zdarzył się dopiero teraz

Tesla do absurdu doprowadziła ekranozę w swoich samochodach – wnętrze składa się z kierownicy i ekranu. Nie da się właściwie jechać bez korzystania z tego dotykowego tabletu. Wiem, bo próbowałem jeździć Teslą Model 3 po Warszawie. Inni producenci nie osiągnęli jeszcze tego poziomu, ale wszystko przed nimi. Ich zdrowy rozsądek powoli topnieje w starciu z tym, że sterowanie funkcjami z ekranu jest po prostu dużo tańsze niż produkowanie osobnych manetek i przycisków. W Lancii Themie (tej ostatniej) z dotykowego menu steruje się np. podgrzewaniem foteli. Trzeba rozwinąć listę, wybrać fotel, wybrać siłę grzania – fajnie to wygląda, ale zajmuje sporo czasu. Oczywiście nikt nie każe włączać grzania foteli podczas jazdy, więc nie ma problemu. Podobnie z funkcjami nawigacji – nie musisz koniecznie ich obsługiwać w trakcie jazdy, możesz się zatrzymać albo skorzystać z asystenta głosowego. Z wycieraczkami już gorzej, one co do zasady są włączane właśnie w trakcie jazdy.

I co teraz? Wygląda na to, że Tesla Model 3 jest nielegalna w Niemczech

Lub legalna do momentu, gdy nie zaczniesz korzystać z jej funkcji sterowanych z poziomu ekranu. Co więc należy dalej zrobić? Nasuwa się kilka pytań:

  • czy władze europejskie powinny nakazać przerobienie wszystkich Tesli Model 3 na sterowanie wycieraczkami w sposób nieodrywający uwagi od drogi? – to byłoby szalone przedsięwzięcie, które mogłoby zatopić łódkę kapitana Muska
  • czy władze europejskie powinny stworzyć listę elementów pojazdu, których nie wolno uruchamiać inaczej niż przyciskiem lub manetką, czyli uregulować ekranozę? (uwielbiam nadregulacje prawne)
  • czy właściciel rozbitej Tesli powinien pozwać urząd, który dopuścił auto do ruchu?

No i najważniejsze: czy powinno się zabronić stosowania ekranów dotykowych większych niż [wpisz jakiś wymiar], które sterują wszystkim w samochodzie, tak jak zabrania się korzystania z telefonów komórkowych?

 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać