Ciekawostki / Wiadomości

Oto nowy, przedłużany Peugeot 508 i sześć innych długich wozów na rynek chiński, o których mogłeś nie słyszeć

Ciekawostki / Wiadomości 25.09.2018 23 interakcje
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 25.09.2018

Oto nowy, przedłużany Peugeot 508 i sześć innych długich wozów na rynek chiński, o których mogłeś nie słyszeć

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk25.09.2018
23 interakcje Dołącz do dyskusji

W Chinach można kupić nie tylko „eskę w longu”, ale i klasę C w takiej wersji. Niespodzianek jest więcej – lada chwila na rynek trafi przedłużane Audi Q2 dłuższe „aż” o… 2,8 cm.

Gdy tylko producenci zaczęli na poważnie liczyć się z chińskim rynkiem samochodowym i myśleć o upodobaniach tamtejszych nabywców, częstym tematem w mediach stała się premiera nowej, przedłużanej wersji jakiegoś modelu – specjalnie na Chiny. Od lat nic się nie zmienia. Co prawda miejsce długich sedanów powoli zajmują długie SUV-y, ale Chińczycy nadal uwielbiają mieć dużo miejsca na nogi z tyłu. Dlaczego? O tym też już wiele mówiliśmy: symbolem prestiżu w Państwie Środka jest oddawanie sterów szoferowi. Mogą sobie tam na to pozwolić nie tylko najbogatsi, jeżdżący Rolls-Royce’ami, ale i ci o nieco mniejszych możliwościach. Stąd w wersjach „long” można kupić także samochody, które w Europie uchodzą za zwyczajne, popularne modele.

Czy Peugeot 508 będzie popularny? Właściwie to chciałbym, by taki był – ale to się jeszcze okaże. Można jednak zakładać, że obecność wersji przedłużanej dobrze wpłynie na jego sprzedaż w Chinach.

Właśnie wypłynęły zdjęcia takiej odmiany.

Jeszcze nie wiadomo, czy zachowa nazwę 508 (wtedy zapewne z literką „L”) czy będzie sprzedawana jako 608. Co ważne, zmieni się prawdopodobnie sposób otwierania tylnej klapy – „krótkie” 508 to liftback, a długie stanie się klasycznym sedanem. Nie wiadomo jeszcze, o ile wzrosną rozstaw osi i długość samochodu. Gama silników zostanie prawdopodobnie taka sama: od 1.5 do dwóch litrów pojemności i od 130 do 225 KM. Pojawi się także hybryda plug-in. Swoją drogą, czy tylko ja mam wrażenie, że kilka (kilkanaście?) dodatkowych centymetrów trochę popsuło proporcje wozu?

Chiński rynek jest pełen dziwnych przedłużanych wersji. Oto Audi Q2 L.

Audi Q2 L

Jazda małym, modnym, miejskim SUV-em z szoferem brzmi jak szaleństwo, ale w Chinach raczej nikt nie będzie zszokowany. Ten samochód zadebiutował na początku tego miesiąca podczas salonu samochodowego w Chengdu, a do salonów trafi od października. Co ciekawe, rozstaw osi wzrośnie w tym przypadku zaledwie o… 2.8 centymetra. Czy to przełoży się na jakikolwiek wzrost przestrzeni na nogi z tyłu? Mocno wątpliwe. Być może Audi liczy na to, że klienci nie sprawdzą danych technicznych i ulegną magii litery L w nazwie…

BMW X1 Li

BMW X1 Li

Również BMW X1 można kupić w wersji przedłużanej. Tym razem wzrost długości jest już zauważalny: wynosi 79 mm. Takie BMW mierzy więc aż 4560 mm i jest tylko o 100 mm krótsze od poprzedniego X3. Pojemność bagażnika pozostaje bez zmian (505 litrów) – zgodnie z oczekiwaniami nabywców, dodatkowe centymetry „idą” w przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu. Również tylne drzwi są dłuższe. Do wyboru: silniki benzynowe o pojemności 1.5 i 2 litrów i hybryda.

BMW 3 Li

BMW 3 Li

Jeśli ktoś woli klasyczne nadwozia, BMW także ma w ofercie na rynek chiński coś dla niego. „Trójka w longu” ma o 110 mm większy rozstaw osi. Zmierzono, że dzięki temu przestrzeń na kolana z tyłu zwiększyła się o 90 mm. Z zewnątrz wyróżnikiem tej wersji jest dodatkowa chromowana listwa w miejscu charakterystycznego „Hofmeister kink”, czyli na słupku C.

Mercedes C L

Mercedes C L

Nie, to nie jest literówka… wcale nie chodzi o omyłkową spację w nazwie modelu CL. Skoro BMW oferuje serię 3 w wersji wydłużanej, Mercedes nie mógł pozostać dłużny. Rozstaw osi wydłużono w tym przypadku nieco mniej: o 80 milimetrów, czyli z 2840 do 2920 mm.

Audi A4 L

Audi A4 L

No i mamy już całą „niemiecką trójcę”. Chiński klient także w salonie Audi nie mógł usłyszeć „nie ma”. A4 L mierzy 4810 mm, czyli niewiele mniej, niż Skoda Superb (4861 mm). To o 84 mm więcej, niż w zwykłym A4. Co ciekawe, poprzednik również był oferowany w odmianie Long. Była ona jednak krótsza i aż o 110 kilogramów cięższa.

Citroen C4 L

Citroen C4 L

Jak widać, nawet kompaktowe modele bywają wydłużane. C4 L nie jest jednak hatchbackiem. Platforma pozostała ta sama, ale oprócz wydłużenia rozstawu osi z 2608 do 2710 mm, zmieniono także sylwetkę samochodu na bardziej prestiżową. Oprócz Chin, taki model można kupić m.in. w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej i w Rosji.

Ciekawe, czy takie wersje sprzedawałyby się też w Europie. Może doceniliby je rodzice, którym dzieci przestałyby kopać w fotel?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie