Ciekawostki

Produkcja samochodów osobowych w 2017 r. – Chiny, a potem długo, długo nic

Ciekawostki 27.04.2018 306 interakcji
Artur Maj
Artur Maj 27.04.2018

Produkcja samochodów osobowych w 2017 r. – Chiny, a potem długo, długo nic

Artur Maj
Artur Maj27.04.2018
306 interakcji Dołącz do dyskusji

W 2017 r. na świecie wyprodukowano ponad 80 mln samochodów osobowych.

Co piąty samochód na świecie powstaje na terytorium Unii Europejskiej, co czyni ją drugim największym producentem samochodów po Chinach, które produkują 29 proc. wszystkich samochodów na świecie. Dalej mamy Stany Zjednoczone i Japonię, a pierwszą piątkę zamyka Korea Południowa.

Jeśli jednak rozbijemy zestawienie na kraje, okaże się, że Chiny z wynikiem 23 554 031 samochodów są absolutnie poza konkurencją. Druga jest Japonia z wynikiem 8 212 033 szt., a trzecie Stany Zjednoczone, w których w 2017 r. wyprodukowano 8 081 623 samochody osobowe. Pierwszy kraj z Europy jest dopiero na czwartym miejscu. To Niemcy z wynikiem 5 645 581 szt.  Pierwszą piątkę zamykają Indie z wynikiem 3 886 293 aut.

 

W Europie powstało o 2,6 proc. więcej samochodów niż w 2016 r.

Największe procentowe wzrosty zaliczyła Ukraina, gdzie produkcja wzrosła o 107,4 proc., ale trzeba pamiętać, że chodzi o przyrost z 3 523 do 7 306 szt. Mocno przybyło aut również w Turcji (21,4 proc.) i w Rosji (19,9 proc.). Sama Unia w końcu osiągnęła wynik produkcji wyższy niż w 2007 r., ostatnim roku przed kryzysem.

Wzrosła również produkcja w Chinach (o 4,4 proc.), Japonii (o 5,8 proc.) i Indiach (o 7 proc.), natomiast znacząco spadła produkcja samochodów osobowych w Stanach Zjednoczonych. W 2017 r. wyprodukowano ich tam aż 11,5 proc. mniej niż rok wcześniej. O 20,4 proc. więcej aut wyprodukowano natomiast w Ameryce Południowej. Aż 2,3 mln. z 2,7 mln aut wyprodukowanych na tym kontynencie powstało w Brazylii.

Polska z wynikiem 554 600 egzemplarzy zaliczyła prawie 8-proc. spadek i jest trzecia od końca w pierwszej dziesiątce producentów samochodów w Europie. Żeby wskoczyć wyżej, musielibyśmy produkować dodatkowo ponad 200 tys. aut rocznie – wtedy przegonilibyśmy Włochów. Polacy jednak nie rzucają się na produkowane u nas samochody – klienci indywidualni wolą Skody i Toyoty, ale trzeba przyznać, że sporą popularnością cieszy się u nas także Opel.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać