Wiadomości

Polskie przeboje marca: Yaris, Fabia i ta nieistotna reszta

Wiadomości 12.04.2018 157 interakcji
Artur Maj
Artur Maj 12.04.2018

Polskie przeboje marca: Yaris, Fabia i ta nieistotna reszta

Artur Maj
Artur Maj12.04.2018
157 interakcji Dołącz do dyskusji

W marcu w Polsce zarejestrowano rekordową liczbę nowych samochodów. Sprawdzamy jakie nowe samochody trafiają do polskich garaży.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego donosi, że w marcu w Polsce zarejestrowano 55 526 nowych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. To najwyższy wynik w tym dziesięcioleciu. W marcu 2018 zarejestrowano o 25 proc. więcej nowych aut niż w marcu 2017 r. Od początku roku do końca marca przybyło nam 140 540 szt. nowych aut – to o 18,5 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2017 r. Oczywiście lwia część zakupów przypada na firmy – kupują prawie trzy czwarte nowych samochodów.

Jakie nowe samochody kupują klienci indywidualni?

Oto wyniki, zgodne z danymi z Centralnej Ewidencji Pojazdów za pierwszy kwartał 2018 r. nie uwzględniają one osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. To osoby, które korzystają z samochodów jak klienci indywidualni, ale są sklasyfikowani w kategorii nabywcy instytucjonalnego (tzw. zakup na REGON). To trochę wypacza obraz tego, jak wyglądają garaże Polaków, ale wyniki prezentują się następująco:

 

Pierwsze wrażenie – Yaris i Fabia, a potem długo długo nic.

W porównaniu z tym samym okresem w 2017 roku fotel lidera straciła Astra – w tym roku jest trzecia, ustępując miejsca Yarisowi i Fabii. Awans o 6 oczek zaliczyła Octavia, a do pierwszej piątki, z 7. Miejsca po pierwszym kwartale 2017 r. wskoczył Duster.

Największy awans w całym zestawieniu zaliczyła Dacia Sandero – aż o 13 oczek. Świetnie radzi sobie Hyundai Tucson – awansował o 7 miejsc i jest dziewiąty, oraz Nissan Qashqai – wskoczył na 12. pozycję, o 9 lepiej niż w ubiegłym roku. Zaskakująco dobrze radzi sobie też Toyota Aygo – mimo, że ma swoje lata zyskuje na popularności i z awansem o 6 miejsc wskoczyła na 7. pozycję.

Największe spadki natomiast zaliczyły Opel Mokka i Volkswagen Golf. Straciły odpowiednio po 11 i 7 oczek.

Jakie nowe samochody kupują polskie firmy

 

Tu pierwsza piątka wygląda dokładnie tak jak w tym samym okresie 2017 r. Dopiero w drugiej zaszły zmiany – awans o 5 oczek zaliczyła Toyota saris, a o 6 – Renault Clio. Ogólnie w zestawieniu największy skok zrobił Opel Insignia – o 23 oczka. Ten model był Oplowi strasznie potrzebny. Świetnie poradził sobie też Fiat Tipo (awans o 12 pozycji) oraz Kia Ceed (awans o 8 miejsc).

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podaje, że według ACEA na koniec lutego Polska znalazła się na 8. pozycji wśród 30 rynków Europy. To wynik bardziej niż zadowalający, ale Samar zwraca uwagę, że prawie 10 proc. samochodów po zarejestrowaniu w Polsce zostało najprawdopodobniej wywiezionych do sprzedaży za granicą (tzw. reeksport).

Dodatkowo, nawet jeśli nie uwzględnimy reeksportu, nadal wypadamy słabo w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Określa on ile nowych samochodów zarejestrowano w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Wartość na poziomie 2 sztuk plasuje nasz rynek dopiero na 23. pozycji wśród 30 krajów notowanych w rankingu ACEA. Więcej aut kupują m.in. Estończycy (2,6 na 1000 mieszkańców), Czesi (4 szt.), Słowacy (2,6 szt.) czy Słoweńcy (6,1 szt.). Średnio w Unii Europejskiej w lutym 2018 zarejestrowano 4,7 nowych aut na 1000 mieszkańców.

Jeśli zamiast tracić pieniądze na nowe, wolicie samochody używane – też wiemy jakie najchętniej wybierają Polacy. Oto nasze zestawienie.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać