Ciekawostki / Historia

Dzisiaj przypada 42. rocznica rozpoczęcia produkcji Poloneza. Przypominamy 42 wersje polskiego auta

Ciekawostki / Historia 03.05.2020 764 interakcje
Michał Koziar
Michał Koziar 03.05.2020

Dzisiaj przypada 42. rocznica rozpoczęcia produkcji Poloneza. Przypominamy 42 wersje polskiego auta

Michał Koziar
Michał Koziar03.05.2020
764 interakcje Dołącz do dyskusji

Polonez wszedł do produkcji dokładnie 42 lata temu. Choć pozornie w niewiele zmienionej formie produkowano go aż do 2002 r., to i tak trudno spamiętać wszystkie wersje i wariacje. Przypominamy aż 42 odmiany Poloneza.

Pojazdy z krajów demokracji ludowej często miały ciekawą przypadłość. Przez swoje nadmiernie wydłużone okresy produkcji połączone z brakami innych pojazdów na rynku socjalistyczne auta musiały pełnić szereg funkcji, do których nie były projektowane. W efekcie powstawały dziesiątki wersji i modyfikacji tych aut. Nie inaczej było z Polonezem, a oto 42 jego wcielenia.

Zwyczajne odmiany krajowe:

1. Polonez Borewicz (w tym Lux), kanoniczny Polonez.

polonez zlot
2. Polonez Coupe – nikt nie wie po co istniał.

polonez wersje
3. Polonez 3d – jak coupe, ale nie. Musisz znać tę różnicę, jeśli kochasz FSO.

polonez wersje
4. Polonez 2000 z silnikiem Fiata 132 – to był ten wzmocniony.

5. Polonez Popular/C – wersja zubożona na czas kryzysu. Tak jakby ta normalna była bogata…

40 lat Poloneza

6. Polonez MR 87 Akwarium – dodali trzecie okienko. To jest coś.

polonez wersje

7. Polonez MR 89 Przejściówka – dodali klapę otwierającą się razem z tablicą rejestracyjną, przez co Polonez wreszcie stał się chociaż odrobinę praktyczny.

polonez wersje

8. Poldoford z silnikiem 2.0 Forda Sierry – ile tego powstało, kto to może wiedzieć.

9. Polonez Caro MR 91 Wąski. Horror.

polonez caro 1991
10. Polonez Caro MR 91 1.9 GLD (diesel). Silnik Citroena trząsł się tak, jakby chciał wyskoczyć z mocowań.

11. Polonez Caro MR 93 Szeroki – wreszcie jakaś sensowna modyfikacja.

polonez motobieda darmowy
12. Polonez Caro MR 93 1.4 GTI Rover (potem również Atu) – pierwszy Polonez z naprawdę nowoczesnym silnikiem. Nie był on może najtrwalszy ani najoszczędniejszy, ale 103 KM robiło wrażenie.

13. Polonez Atu, czyli sedan o którego nikt nie prosił.

14. Polonez Caro Plus – przypudrowany emeryt.

polonez caro plus test

15. Polonez Atu Plus – to samo, tylko sedan.

16. Polonez Truck ST – zwykły


17. Polonez Truck LB – dłuższa paka

18. Polonez Truck DC – półtorej kabiny

19. Polonez Truck Roy – kabina czterodrzwiowa

20. Polonez Truck Bella z lampami z Cinquecento

polonez zlot

21. Polonez Truck Bella szeroka lampa

22. Polonez Truck Bautex

23. Polonez Truck strażacki

Źródło: OLX.pl. Autor: Bartek

24. Polonez Cargo


25. Polonez Cargo Plus

26. Polonez sanitarka

27. Polonez Kombi – łabędzi śpiew naszego motoryzacyjnego przeboju, czyli jak zrobić kombi najtańszym kosztem

Wersje specjalne i zdrutowane:

28. Polonez Atu Limited

29. Plusominusy (mieszanka części z dwóch modeli, zazwyczaj białe)

30. Polonez Caro z klapą Walenta

31. Polonez Analog – nieudana próba stworzenia pickupa 4×4 na bazie Poloneza. Powstało kilka prototypów, żaden nie rokował nadziei na produkcję seryjną.

wystawa klasyków FSO
Analog, czyli prototyp Poloneza pickupa 4×4.

32. Polonez 1.5 Turbo

33. Stratopolonez – powstała jedna sztuka tego niezwykłego pojazdu rajdowego z silnikiem od Lancii Stratos.

fot. flyv, Wikimedia Commons

34. Polonez 2000 Rally

40 lat Poloneza

35. Polonez Kemping (kamper)

polonez truck kemping
Zrzut ekranu z ogłoszenia.
Źródło: Marketplace
Autor: Przemek O.

36. Polonez Jamnik – niezwykły wariant sześciodrzwiowy, czyli kontynuacja Polskiego Fiata 125p „jamnika”.

37. Polonez 2.0 turbodiesel VM – co najmniej dziwna koncepcja, ale może to lepiej że nie robiono tego seryjnie.

Eksportowe

38. FSO Prima

39. FSO Piedra – czytaj tutaj 

fso polonez piedra

40. Solitaire Plus

samochody z bloku wschodniego

41. Nasr Polonez – wersja licencyjna produkowana, czy też raczej montowana w Egipcie.

42. Polonez Mistral

Niesamowite, że z przypudrowanego Fiata 1500 FSO dało radę wycisnąć aż 42 różne wersje (a nawet więcej, znalazłoby się jeszcze kilka dziwnych Polonezów). Wszystkie nadal z tą samą przestarzałą mechaniką. Jeszcze dziwniejsze, że na większość z nich znaleźli się klienci.

 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać